SM skjuts upp till augusti och går i Uppsala

SM skjuts upp till augusti och går i Uppsala


Nu är det klart. Upsala CK arrangerar SM i landsväg/linje för seniorer och juniorer helgen den 22–23 augusti – förutsatt att restriktionerna runt coronaviruset lättat. Den 14–15 augusti körs linjemästerskapen för masters- och ungdomsklasserna i Uppsala.

– Det är en ära för Upsala CK att åter stå som arrangör för ett mästerskap. Vi har UCI godkända tävlingsbanor redo för start i central stadsmiljö, säger Göran Mattsson, ordförande i Upsala CK som syftar på den klassiska Skandisbanan (Scandinavian Race) med start och mål vid historiska Uppsala slott.

Turerna kring SM landsväg 2020 har varit många. Ursprungligen skulle SM körts i Lindvallen, Sälen under midsommarhelgen. Men på grund av coronakrisen beslutade Skistar att flytta fram öppnandet av sommarsäsongen. Det innebar att Lindvallens anläggning skulle vara stängd helgen den 20–23 juni 2020, och att Linje-SM inte kunde genomföras som tänkt.

Initialt övervägde förbundet möjligheterna att senarelägga SM i Lindvallen, samtidigt undersöktes möjligheterna att hitta en alternativ SM-arrangör. Under arbetets gång meddelade dock internationella cykelförbundet UCI att de spikat helgen 22-23/8 för nationella mästerskap i elitklasser. Detta datum har därför styrt arbetet med att hitta en lämplig arrangör.

– Svenska Cykelförbundet har sedan beskedet från Skistar suttit i förhandlingar med flera potentiella SM-arrangörer. Till sist föll valet på Upsala CK som aktivt sökt en lösning för att kunna arrangera Skandisloppet, samtidigt som förbundet aktivt sökt en arrangör till SM, säger Leif Karlsson, generalsekreterare på SCF.

Även Göran Mattsson är nöjd med arrangemanget då Skandisloppet, i egenskap av världens äldsta cykeltävling, kan köras för 112:e gången, men i år med SM-status.

– Ursprungsplanen var att arrangera UCI-tävlingar för damer och herrar i början av maj, men på grund av covid-19 har förutsättningarna ändrats radikalt. Idrotten ska kännetecknas av positivism, gemenskap, prestation och framåtanda. Det behöver vi alla i samhället mer än någonsin nu. Vi vill gärna stödja SCF att hålla traditionerna vid liv i en tuff tid och tillsammans har vi möjlighet att skapa ett modernt mästerskap med stark förankring i historien, säger Göran Mattsson i ett pressmeddelande från SCF

Förutsatt restriktionerna runt coronaviruset lättats, körs Linje-SM den 22 och 23 augusti med följande fördelning:

22 augusti: SM Linje – herr junior och dam senior, Uppsala
23 augusti: SM Linje – dam junior och herr senior, Uppsala

Den 14-15 augusti gäller följande fördelning:

14 augusti: SM Linje, mastersklasser, plus ungdomsstafett, Uppsala
15 augusti: SM Linje ungdomsklasser, Uppsala

Helgen 3-4 oktober är reserverat för SM, om tävlingsförbudet kvarstår i augusti.

Övriga datum SM-landsväg

30 juni: SM Kortbana ställs in efter besked från RF att SM-veckan Halmstad ställs in. Alternativa datum för SM-kortbana är 4-6 augusti i Halmstad – inget beslut är dock taget i frågan.

25–26 juli: SM Tempo, Lekeryd


Göteborgsgirot 2020 ställs in

Göteborgsgirot 2020 ställs in


På grund av den nuvarande situationen med Covid-19 har organisationen bakom loppet beslutat att ställa in samtliga lopp under Göteborgsgirot 29-30/8 2020.

”Ett nytt lagförtydligande gällande evenemang och folksamlingar gjort det omöjligt för oss att genomföra evenemanget så som planerat, trots spridning av startgrupper. Vi förstår att Göteborgsgirot har varit ett mål för många, men ibland får man kämpa lite extra, precis som vi också gör just nu”, heter det i ett pressmeddelande.

Samtliga startplatser gäller istället till evenemanget 2021. Så tills dess är det bara att fortsätta hålla hjulen rullande och sikta framåt.

På deras hemsida finns en sammanställning med svar på några vanliga frågor (FAQ) där läget förklaras ytterligare.


Helt ny Tarmac från Specialized

Helt ny Tarmac från Specialized


Det har ryktats och hintats i månader nu, och nu är den här, den sjunde generationen av Specializeds flerfaldigt medaljbeströdda och prisvinnande Tarmac här, SL7, En cykel som för tankarna direkt till Specializeds aerohoj Venge.

Målet nu är en cykeln där ”Julian Alaphilippes attackerande klätterteknik och Peter Sagans aggressiva kraft” kan få utlopp i en och samma cykel. Efter tre år med SL6 , som kom 2017, menar Specialized nu att det inte lägre finns behov av en separat klätterhoj och aerohoj, nu behövs det bara en cykel, så man slipper välja, så man slipper kompromisser, därför är Tarmac SL7 väldigt, väldigt lik en Venge. Eller mer som en mix av Venge och gamla Tarmac. Venge kommer nu inte längre säljas som komplett cykel, vilket kanske säger något om hur mycket Specialized tror på nya Tarmac.

Aerodynamiskt är den nya Tarmac SL7 45 sekunder snabbare över 40km jämfört med Tarmac SL6. Förbättringen grundar sig i ramdesignen, den integrerad cockpiten (Aerofly och Tarmac styrstam), och de nya Roval Rapide hjulen. Men det räcker inte med att vara snabb, det ska vara lätt med. En S-Works Tarmac SL7 väger in på 6.7 kilo direkt ur kartongen.

Hala och avskalade linjer, som det ska va på en hoj med aeroattribut
Aeroflystyret och den nya Tarmacstyrstammen gör ett kanonjobb med att dölja vajrar, utan att vara ett totalt kaos för mekanikern.
Snyggt integrerat fäste för dator + GoPro
Unik placering för Di2 boxen
Vår testhoj, en Tarmac PRO med Ultegra Di2, mer läser du i kommande nummer av Bicycling (nr 5)

Sprillans ny Emonda från Trek

Sprillans ny Emonda från Trek


Trek släpper nu en helt ny Émonda-serie som nu får aerodynamiska rörformer. Det är en påtaglig uppgradering av plattformen som enligt utsago ska göra Treks lättaste klättringscykel snabbare än någonsin.

Aerodynamiska rörformer kan lätt bli tunga och klumpiga. Efter mer än två års utvecklingsarbete och efter att ha skapat Treks lättaste OCLV Carbon-upplägg någonsin menar Treks ingenjörer att man nu hittat den perfekta balansen mellan hastighet och låg vikt, utan att den åkkvalitet som Émonda blivit känd för påverkas negativt. Ramvikten understiger fortfarande 700 g.

Den helt nya Émonda SLR är förstahandsvalet för proffsklättrarna i Trek-Segafredo. Nu är hon ju kanske lite partisk men tävlingscyklisten Lizzie Deignan kallar den ”den bästa cykel jag någonsin cyklat på”.

Den är tillverkad i det helt nya kolfibermaterialet 800 Series OCLV Carbon, väger under 700 g och ger påtagliga hastighetsfördelar tack vare sin aerodynamiska design. Jämfört med sin föregångare är Émonda SLR 60 sekunder snabbare per timme på plan mark och 18 sekunder snabbare per timme i en uppförslutning på 8 %.

Testad i vindtunnel, såklart

800 Series OCLV Carbon är Treks senaste kolfiberupplägg, tillika det lättaste och mest högpresterande. Det är 30 % starkare än tidigare OCLV Carbon-laminat, men ändå lika styvt, varför Treks ingenjörer har kunnat skapa de aerodynamiska formerna på Émonda SLR utan att påtagligt öka vikten.

Émonda SLR levereras med den för Émonda specialkonstruerade styre/styrstam-kombon Aeolus RSL. Dessutom har Émonda H1.5-geometri, utvecklad i samarbete med proffsteamet Trek-Segafredo, som placerar cyklisten i en optimalt aerodynamisk position.
Émonda SL har samma snabba aerodynamiska rörformer som Émonda SLR, men är tillverkad i lättviktsmaterialet 500 Series OCLV Carbon.

Emonda SL5, lite billigare, men lika hal
28 mm får man plats med här, räcker ganska långt på landsväg
De helt nya Émonda-modellerna har dold vajerdragning.
Några av cyklarna kommer även men de nya aerodynamiska Aeolus-hjulen

Émonda SLR finns även för beställning i Project One, Treks specialcykelprogram, där hågade cyklister kan skapa sin egen drömcykel

Prismässigt så kommer de sträcka sig från den billigaste Émonda SL 5 som kostar 30 000 till Émonda SLR 9 som kostar 125 000

Vi har fått ett testex levererat så håll utkik efter ett mer utförligt test


ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige

ŠKODA Cycling Team cyklar #minvätternrundan över hela Sverige


Medan mycket har ställts in den senaste tiden, har ŠKODA Cycling Team ställt om. Tillsammans med partnern Vätternrundan och deras livesändning, kommer man på lördagen den 13 juni kunna följa ett antal olika resor spridda över hela Sverige, där Vätternrundans distans på 315 km och kärleken för cykelsporten är den minsta gemensamma nämnaren. 

I samband med Covid-19, har ŠKODA Cycling Team tillsammans med Vätternrundan tänkt långt och länge på hur världens största cykelmotionslopp skulle kunna ta uttryck när resor skall begränsas till det yttersta.  Resultatet är inte mindre än 5 unika cykelupplevelser, från landsgränserna i norr till en utmanande runda med start i Göteborg. 

Agnes Maltesdotter – “Gräns till Gräns” 
Agnes Maltesdotter, även kallad “Undanflykter” på Instagram, är en äventyrssökerska som älskar och ständigt vill vara nära naturen. Agnes har tidigare cyklat runt Island och är inte främmande för extrema utmaningar med naturen som sällskap. För årets #minvätternrundan kommer Agnes att cykla från den norska till finska gränsen, en sträcka på dryga 30 mil, helt själv. 

Team Umeå 
Mattias Johansson, en av lagets rekryterade cyklister, hamnade i samband med reseförbuden allena uppe i Umeå. Mattias har i sin tur rekryterat andra starka och likasinnade cyklister, som skall hjälpa honom att avlägga dessa 315 km genom delar av Västerbottens län. 

Sverre Liliequist – Åre 
Extremskidåkaren från Åre är en av årets rekryter som har haft svårt att komma loss från sin hemort. Sverre kommer att avlägga en sträcka genom dalar och snötäckta berg i Åre-trakten, med stöttning av några vänner. 

Team Stockholm – 2 lag runt Mälaren 
Något som många cyklister har tänkt men få har gjort, är att cykla runt Mälaren. Med support från Abloc och Team Mustasch, fångar Team Stockholm denna unika möjlighet och kommer att med två klungor om 10 cyklister avlägga samma sträcka men runt en annan sjö. 

Team Göteborg 
Håkan Hellström, Iron Maiden och Rammstein må ha besegrats av Coronan, men inte Göteborgsfalangen av Skoda Cycling team. För på lördag annekterar totalt 10 cyklister Ullevi, eller ett hörn av utsidan i alla fall, innan de rullar ut ur stan och kör rakt in i soluppgången – österut. Sen blir det en utmaning som hetr duga med 32 mil och 3500 höjdmeter, en rutt de delar med gänget i Abloc/Team Mustach. Bicycling chefredaktör Daniel Breece är med och kör i detta gäng.

För att inte utesluta den stora mängd internationella deltagare av Vätternrundan, har man valt att sända den sista timmen av livestreamen på engelska, där också majoriteten av ŠKODA Cycling Teams resor kommer att rapporteras och dokumenteras. 


MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober

MTB-SM i Göteborg skjuts upp till helgen 17-18 oktober


Göteborgsklubben CK Master har beslutat att skjuta upp Mountainbike SM (XCO) som skulle gått i Skatåsområdet, Göteborg under fem dagar vecka 32. Klubben menar att ett nationellt mästerskap som MTB-SM inte skall genomföras med tanke på rådande pandemi. Nu tar man i stället sikte på ett komprimerat SM den helgen den 17-18 oktober. 

– Vi ställer faktiskt in för att skydda oss mot ett virus. Pandemin påverkar oss alla och faktum kvarstår att sjukvården fortsatt är hårt belastad och att många drabbats svårt. Vi som arrangörer måste göra vad vi kan för att avhjälpa situationen. Vi tror även enskilda individer kan göra skillnad i kampen mot covid och kommer därför dela ut ett hjältepris i samarbete med stiftelsen ”We fight covid” när SM bli av, säger Daniel Lägersten i arrangörsgruppen.

I veckan gick man först ut med datumet den 3-4 oktober men med kort varsel har SCF kommit överens med CK Master om att flytta MTB-SM till helgen den 17-18 oktober i stället för den 3-4 oktober.
Helgen den 3-4 oktober har varit reservdatum för samtliga SM-tävlingar i den svenska tävlingskalendern. I och med att CK Master nu ställer sig bakom beslutet att flytta sitt SM till helgen den 17-18 oktober, kan eventuella krockar i kalendern undvikas. Utöver detta planerar UCI även en världscup i MTB den 3-4 oktober i Nove Mesto, Tjeckien.

Även Fredrik Kessiakoff, som fört dialogen med CK Master är nöjd med lösningen.

– Positivt är att MTB har tävlingar hela vägen fram till SM, vilket gör att MTB-cyklisterna kommer kunna förbereda sig och tävla hela vägen fram till SM-helgen. MTB är inte heller lika väderberoende som landsväg är. Datumflytten innebär även att de cyklister som planerar att köra UCI-loppet i Tjeckien kan göra det, utan att missa SM, säger Fredrik Kessiakoff, övergripande förbundskapten för MTB.

SM i landsväg/linje för seniorer och juniorer är planerat till helgen den 22–23 augusti och SM i tempo till helgen den 25-26/7 – förutsatt att regelverket som just nu förhandlas mellan SCF och tillståndsgivande myndigheter, medger att SM-tävlingar på landsväg kan genomföras. Reservdatum för dessa evenemang är alltså 3-4 oktober.