SM i cykelcross lockar olympier

SM i cykelcross lockar olympier


Snart smäller det. Det svenska mästerskapen i cykelformen cykelcross kommer i helgen, lördagen den 16 november, gå av stapeln på Norra Djurgården i Stockholm. Startfälten är djupare än någonsin. Antalet deltagare är fler än någonsin tidigare och några som deltar tillhör den absoluta världstoppen inom sina discipliner.

Två av Sveriges och världens främsta atleter kommer mötas i helgen.

Lisa Nordén som är ett toppnamn inom triathlon (intervjuad tidigare av oss) och Emma Johansson som är den nuvarande världsettan och silvermedaljör från världsmästerskapen i landsväg, kommer att ställa upp i tävlingarna. Det måste vara första gången som två olympiska medaljörer deltar i ett svenskt mästerskap i cykelcross. Bara det ett skäl till att komma dit och heja på cyklisterna. 

Bansträckningen ser ut som följande:

Rosa: Parkgrus. Beige: Gräs. Svart: Jord/Hästväg

A: Tävlingsområdet / parkering för team och tävlande. B/C: Parkering besökande (få platser så satsa på cykel/kollektivt om du bor i närheten). D: Teknisk depå. E: Start/Mål


Bicycling frågade några av de cyklister som kommer deltaga nu på lördag hur de har förberett sig inför mästerskapen.

1. Hur har du förberett dig inför mästerskapen på lördag? 

2. Vilka ser du som dina farligaste konkurrenter?

3. Kommer du göra något särskilt materialval vad gäller cykel eller personlig utrustning? En cykel med skivbromsar, bredare däck elle elektroniska växlar?

Emil Lindgren

1. Jag förbereder mig med att köra MTB-läger i Spanien. Då cykelcross inte är prio ett för mig så har jag inte laddat mer än med ett par pass cykelcross-träning.

2. Det finns en knippe cyklister som kan vinna, däribland Matthias Wengelin, Calle Friberg, Magnus Darvell bara för att nämna några. Glöm inte bort Jens Westergren och Fredrik Ericsson. De är båda erfarna ryttare.

3. Jag plockar fram min Giant-cross från något år tillbaka, den kommer vara finslipad inför tävlingarna så jag är superladdad!

Calle Friberg

1. Jag har inte gått in jättemycket för det, men jag har kört två stycken deltävlingar i cx-cupen nu i helgen i Karlstad, som uppladdning. Jag vann båda så det ser ut som att jag borde kunna vara med i matchen… 🙂

2. Det blir nog Mattias Wengelin och Magnus Darvell.

3. Nej, jag kör på min Scott Addict CX med samma setup som i Karlstad.

Henrik Öijer

1. Å ena sidan så skulle jag kunna säga att jag inte har förberett mig alls då detta blir årets enda CX-tävling och jag kör den som ett härligt avbrott i vinterträningen. Men å andra sidan så vill jag ju inte heller åka dit och vara värdelös, vi tränar ju för att tävla och då borde vi också träna på att tävla med allt vad det innebär.

Även om förberedelserna inte varit optimala och jag inte får någon medalj så vill jag ju, efter mina förutsättningar, göra ett så bra lopp som möjligt. Jag startade vinterträningen för fem veckor sedan och har varit frisk sedan början av februari, så jag borde ha en hyfsad grund att stå på.

Dom två sista veckorna inför SM så har jag börjat finslipa på tekniken, i CX kan man komma väldigt långt på en god teknik.
Dessutom har jag redan börjat kolhydratladda och det är ju nog så viktigt.

2. Jag hoppas att jag i den bästa av världar kan slåss om en topp-10 och då blir mina konkurrenter helt enkelt de cyklister med liknande ambitioner. Kampen om segern kommer nog att stå mellan Calle Friberg, Matthias Wengelin och Emil Lindgren. En prispall kan nog befolkas i den ordningen också. I damklassen tror jag att det kommer att stå mellan Emma Johansson och Jenny Rissveds med Angelica Edvardsson som trea.

3. Eftersom jag åker Bianchi med Continentaldäck så behöver jag inte vara orolig för materialet. Men visst, att se Jens Westergren göra stoppsladdar med ett finger på bromsen gör ju att hydrauliska skivbromsar ser riktigt intressant ut.

Lisa Nordén

1. Jag har bytt ut en del mot min ”vanliga” cykelträning mot pass på min CX cykel hemma i Sickla. Dels intervallträning på en lokal arena (Sköndal) på en del veckokvällar – dels ett par kompiscrossdeltagande på söndagarna. CX-scenen i Stockholm är både levande och rolig och att hitta folk och träningssällskap har inte direkt varit ett problem. Tvärtom, både kul och med extremt bra (och jobbig) träning.

Jag insåg ganska tidigt i höstas att CX var väldigt långt bort från vad jag normal sett gör… Men jag har jobbat hårt för att plocka upp en del nya färdigheter för att ha någon slags möjlighet att hänga med på SM. Det har varit ett fantastiskt roligt – och nyttigt – projekt.

2. Både Åsa Erlandsson och Angelica Edvardsson körde ju grymt snabbt i Karlstad nu i helgen som gick. Och sen förväntar jag mig att Emma Johansson och Jenny Rissved kommer att sätta press på det hela. Alla med någon bakgrund inom MTB har ju grymma färdigheter att köra fort oavsett underlag – inte helt ofördelaktigt i CX…

3. Haha, nej, jag kör faktiskt ganska basic. Länge tränade jag på min fyra år gamla Crux, men fick den faktiskt uppdaterad till en ny modell för ett par veckor sedan. Sram Red visserligen men vanliga fälgbromsar istället för skivbromsar. Största uppgraderingen var tubtäcken (terra) som satt på ett par nya Roval Rapide 60.

Emma Johansson

1. Egentligen inte så mycket. Fokus har legat på att komma igång med vinterträningen som i första perioden består av mycket styrketräning. Så mot bakgrund av det så har jag med träningsvärk och relativt stela ben fått några pass på cykelcrossen.

2. Det har blivit väldigt diskuterat och ska jag vara ärlig så vet jag inte var jag och de andra står. Mest hemmabana är det nog för Erlandsson och Rissveds. Så jag förväntar mig att de är de som komme göra tävlingen hård.

3. Vi har meckat ihop en cykel med överskottsdelar som passar mig perfekt. Men jag väntar på en cykel från Scott som jag hoppas blir klar i dagarna.

Bicycling:  Vad tycker du om cykelcross?

4. Jag tycker att det är en fantastisk tävlingsform som har allt plus att det är publikvänligt. Intensiv fart, tekniskt, lera, syra… Vad mer kan man önska sig en sen novemberdag?!

Men vad är egentligen cykelcross? Några svar och intressant trivia från CXSM-hemsida:

* Det är en cykelgren där man använder landsvägs-liknande cyklar fast med däck med bättre grepp. Bromsarna är också annorlunda från landsvägscyklar. Skivbromsar blev tillåtet förra året och kommer sakta in mer och mer. (sic)

* Banan får vara max 3.5 km lång och skall ha en varvtid runt 8 min. Banans underlag skall variera för att utmana cyklisterna.

* Banan kan ha olika hinder, tex sandfållor, trappor, springhinder, broar eller naturliga hinder som branter uppför/utför.

* Det finns en depå som nås två gånger per varv där cyklisterna får byta cykel eller byta delar (tex ett punkterat hjul). I depån får cyklisten ta hjälp.

* Starten är extremt viktig för att få bra positioner i de första svängarna, och därför är det är full fart direkt från start.

* Ett cyclocross-race är väldigt intensivt på grund av alla svängar och igångdrag hela tiden.

Och… Cykelcrossens Zlatan är Sven Nys. Frågor på det? 

Mycket mer info på den officiella siten.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dags för SM i Cykelcross 2020

Dags för SM i Cykelcross 2020


– Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.

Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Länkar till resultat och annan information

Här hittar ni detaljerad information om CX-SM 2020

Här finns den fullständiga inbjudan med tider och riktlinjer


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelcross – så funkar det!

Cykelcross – så funkar det!


Vintersporten cykelcross har sitt hjärta i Vlaanderen i västra Belgien. Men cykelcross utövas friskt även i Frankrike, Italien, Tjeckien och Tyskland och har vuxit stort i USA. På ”nederlands” heter sporten veldrijden, vilket översatt till svenska blir fältåkning och som beskriver rätt bra vad det hela handlar om.

Cykelcross introducerades på allvar i Sverige under hösten 2006, när den första Sverigecupen i disciplinen kördes. Tidpunkten för tävlingarna under året, sen höst och vinter, gör cykelcross till ett utmärkt träningskomplement för de flesta cyklister.

Mathieu van der Poel, cykelcrossens största gigant, alla kategorier

CX höjer också kvalitén på träningen under en period som för många annars består av sporadisk träning och dålig motivation. På grund av sportens intensiva karaktär och många tekniska moment som attackeras i hög fart, måste man ligga nära den fysiska och mentala gränsen i princip från start till mål.

Ovan en CX-cyklist som hamnat lite snett i spåren. Bansektioner av uppkörd lervälling tillhör stapelvaran på kontinenten.

Detta bidrar till att åkare helt plötsligt stumnar och går in i väggen. Och vurpar. Det hela är alltså särdeles publikvänligt! Tävlingstiden ligger på omkring en timme med något kortare åktider för damer och juniorer. Banorna går ofta på en gräsbevuxen varvbana på ett par kilometer. Ofta en utregnad och vattensjuk bana, som efter några åkares passering omvandlats till vansklig och svårforcerad lervälling. Och som ofta, till publikens stora förtjusning, sätter stopp för fullt attackerande cyklister och skickar dem huvudstupa rätt ned i lergröten. 

En cykelcrossbana består alltid av ett antal hinder som skall forceras. Det kan vara sandfållor, sektioner av lervälling och vatten eller som här ovan en brant trappa.

Släng in massor av kurvor, olika typer av hinder som sandbunkrar, branta backar uppför och nerför samt partier som helt enkelt måste tas med cykeln på axeln, exempelvis trappor och handbyggda plank.

Banan ska också innehålla en depå som passeras två gånger per varv. Där kan man växla cykel till en som är ren och därmed går lite lättare, eller byta ut en cykel som fått en defekt. På den internationella crosscenen byter cyklisterna nästan alltid cykel ett par gånger per lopp. Är det lerigt byter de nästan så ofta de kan, vilket är två gånger per varv. Detta gör att toppåkarna alltid kör loppen med upp till fyra i princip identiska cyklar.

Träningen

FTP (Functional Threshold Power, det finns ingen ”officiell” svensk översättning) definieras som den högsta effektutveckling du kan producera på din cykel under en timme – till exempel under ett 60 minuter långt tempolopp. FTP är alltså mer eller mindre samma sak som prestationsförmågan vid mjölksyratröskeln.

Det är alltså det mått eller test som bäst beskriver en persons prestationsförmåga inom nästan alla cykeldiscipliner. FTP ska inte förväxlas med puls vid mjölksyratröskel utan är hur mycket effekt man producerar vid tröskeln. I och med att ett CX-lopp mer eller mindre genomförs i ett maximalt tempo och påverkas lite av taktiska moment, är de fysiologiska kraven rätt snarlika de för ett 60 minuter långt tempolopp.

Skillnaden är att du under ett tempolopp ligger och jobbar precis på din FTP genom hela loppet. Men inom cykelcross kommer du att utföra arbete strax över och under FTP under loppet. Högre prestationsförmåga (FTP) vid mjölksyratröskel är därför den viktigaste träningsanpassningen. Så det är kring din tröskel man bör lägga mycket av sin träning som cykelcrossåkare.

Ett exempel på ett klassiskt träningspass för cykelcross:

• 15 minuter uppvärmning, gärna med några inslag av teknikträning

• 2–5 intensiva”starter” på ca 1–3 minuter med ca 2–5 minuter aktiv vila mellan

• 20–30 minuter kontinuerlig cykling runt tävlingsfart

• 15 minuter nedvarvning

Försök också att träna på en bana som liknar en typisk cykelcrossbana, där du möter hinder som tvingar dig att hoppa av och på cykeln.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018


På damsidan stod det tidig klart att kampen om guldet låg mellan Åsa Erlandsson och Ida Erngren. Men i år blev det fördel hemmaplan när Åsa plockade hem guldet.    

”Som alltid är det full fart från början och Ida drog iväg rätt tidigt så jag tänkte att jag får försöka hänga på henne, jag vet att hon är stark och tänkte att jag hänger kvar så länge det går. Men så lyckades jag gå om i en kurva i skogen och det blev sekunder direkt. Det är alltid svårt att veta om man ska sticka eller hålla igen men jag tänkte att jag kör så länge det håller, och det gjorde det ju”, säger Åsa Erlandsson som plockar hem sitt tredje SM-guld i CX

Åsa Erlandsson 

På herrsidan såg det till en början ut som om fjolårssegraren David Eriksson kanske skulle ro hem det hela även i år. Men något gick inte som planerat och istället hamnade Martin Eriksson överst på pallen   

”Vi var en liten trio där ganska tidigt, jag, Hannes och David som körde på hårt och hade väl sikte på att kanske hålla pallen för oss tre. Sen bara försvann David, så något måste ha hänt. På näst sista varvet hade jag cirka tio sekunders lucka upp till Hannes. För mig var det alltså samma situation som förra året, fast då låg David i täten, så jag hade inga planer på att ge mig. I en av backarna la jag in allt och då Hannes gjorde nån miss kunde jag ansluta. Sen kunde vi gå ut tillsammans på sista varvet som jag sen tog vilket var väldigt skönt. Jag har velat ha den här tröjan i så många år, så att äntligen få den är helt fantastisk” Säger Martin Eriksson

Resultat Herrar Senior:

1. Martin Eriksson, Art-V Cycling Club
2. Hannes Forsby, Giro Cycling Club
3. Henrik Jansson, Art-V Cycling Club

Dam Senior:
1. Åsa Erlandsson, Varberg MTB
2. Ida Erngren, Uppsala CK
3. Frida Eriksson, Göteborg CK (U23-Mästarinna)

Fler resultat hittar ni här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in