Shimanos Deore blir nu 12 växlad

Shimanos Deore blir nu 12 växlad


Först kom XTR som 12 delad drivlina från Shimano, sen kom XT och SLX och nu har äntligen samma DNA kommit ner till den lite billigare Deorenivån.

I samma veva så släpper man även en nya 11-delade Shimano DEORE M5100 och 10-delade Shimano DEORE M4100 grupper. Olika grupper för olika behov alltså.

1×12 vevparti: Shimano Deores vevparti (FC-M6100) för 12-delat kommer endast i singelkonfiguration (1×12). Det har samma Dynamic Chain Engagement+ teknologi som vevpartierna hos XTR, DEORE XT och SLX, där den smala-breda tandprofilen ser till att hålla kedjan på plats.

Vevpartiet kommer med vevarmslängderna 170mm och 175mm, samt klingor på 30T eller 32T. Det är också kompatibelt med större eller mindre klingor från SLX, XT och XTR grupperna. Det finns också tre olika Q-factors: 172mm (O.L.D. 142/148mm), 178mm (O.L.D. 148mm) eller181mm (O.L.D. 157mm).

Kassett och kedja: DEORE 12-växlade MICROSPLINE-kassett* är tillverkad av 12 slitstarka ståldrev (i de andra grupperna är några av de större dreven gjorda av aluminium eller titan) och finns med utväxlingen 10-51T. Shimanos Hyperglide+ ger fin växlingskvalitet så att du kan växla både upp och ner under belastning.

*Denna kassett kräver alltså en den nya microsplinebodyn på navet.

Bakväxel: Den 12-växlade DEORE-bakväxeln har stora 13T trissor och teknologin SHIMANO SHADOW RD+ som tack vare men styvare växelarm och högre fjäderspänning reducerar kedjeslag och optimerar kedjespänningen.

Reglage: DEOREs 12-växlade högerreglage har samma I-specEV-teknologi som XTR, DEORE XT och SLX. Detta tillåter större ergonomiska justeringar. De har även Shimanos beprövade tvåvägsfunktionen TWO-WAY RELEASE som gör att du nu snabbt kan växla upp och ner genom alla 12 växlar.

Bromsar:  DEORE M6100-bromsarna kommer som antingen XC-specifikt tvåkolvsok (BR-M6100) eller som fyrkolvsok (BR-M6120) för trail/enduro. Båda har ett omdesignat bromshandtag med ökad styvhet, vilket ger bättre feedback och mer kraft. Bromshandtagen är utrustade med Shimanos välbeprövade SERVO WAVE-teknologi vilket resulterar i snabbare kontakt mellan belägg och skiva, ökad kraft och kortare frigång innan bromsarna appliceras.

SHIMANO DEORE M5100 (11-DELAD) OCH M4100 (10-DELAD)

Till skillnad från den 12-växlade versionen kommer båda serierna med såväl dubbla vevpartier (2×11 och 2×10) som singelklinga (1×11 eller 1×10). Trots att den nya 12-växlade teknologin saknas finns andra fördelar med bland annat HG-kassett och HG-kedja, RAPIDFIRE PLUS MONO-vänsterreglage samt 2-WAY RELEASE. De nya Deoregrupperna är dock inte kompatibla med varandra.

Annars är Shimanos alla 12 delade grupper fullt kompatibla med varandra, så det går att mixa eller uppgradera efter behov.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Test: Thule RoundTrip Bike Duffel - Organisatörens dröm

Idén är lika enkel som genialisk: en lagom stor väska med massa separata fack där...

Läs mer

10 saker du behöver veta om nya 12-delade Dura-Ace från Shimano!

Det är fem år sedan Shimano uppgraderade sin supergrupp Dura-Ace, men nu är det äntligen...

Läs mer

PRO Stealth - nu för ännu fler rumpor!

Smaken må vara som baken, men sadeln Stealth från Shimanos tillbehörsfalang PRO är en som...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Nya Scott Spark är här!

Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya...

Läs mer
Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas. Ju lägre pris desto färre...

Läs mer
Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft, kadens och avancerad cyklingsdynamik, inklusive...

Läs mer