Shimano erbjuder elassistans inför 2014

Shimano erbjuder elassistans inför 2014


Under vårt besök på Eurobike-mässan så kunde vi inte låta bli att lägga märke vid hur många tillverkare som hade en eller flera stadscyklar utrustade med elmotor. Vad de i princip alla hade gemensamt var att elmotorn med batteri och styrsystem kom från företaget Bosch. 

Vevarmarna är en integrerad del av elgruppen STEPS.

Mot bakgrund av att den tyska marknaden för elcyklar beräknas växa med 13% varje år, så   introducerar nu Shimano sitt integrerade el-assisteringssystem STEPS, Shimano Total Electric Power System. Shimano säger att STEPS är konstruerat att fungera som ett så kallat pedelec-system. Detta innebär att elmotorn hjälper dig när du trampar och slutar att knuffa på när du slutar att trampa.

Batteriet ämnad för pakethållaren.

Elmotorn som väger 3.1 kilo och som mest levererar 50 Nm, erbjuder tre olika nivår av assistans: eco, normal och high mode. Den ungefärliga räckvidden är 120 kilometer i eco, 100 kilometer i normal och cirka 80 när du krämar på med toppläget high mode. Dessa siffror är beräknade efter en fart på 23 km/h och färd i platt terräng. När toppfarten på 25 km/h nås så slutar elmotorn att hjälpa dig driva cykeln framåt.

Cykeldatorn och tryckknappar för att styra elmotorns läge och andra funktioner. 

Batteriet som väger 2.5 kilo har en kapacitet på 418Wh, tar fyra timmar att ladda upp. Shimano säger att batteriet efter att ha laddats ur 1000 gånger, fortfarande kan laddas över 250Wh. Två olika batterityper erbjuds. Dels en variant som är tänkt att monteras under en pakethållare, dels en variant som placeras på cykelramens nederrör. 

Cykeldatorn visar hastighet, klocka, vilket assistans-läge som är valt och hur långt batteriets laddning räcker. 

Systemet i sin helhet. Den osynliga kedjan är intressant…


Kommer du köpa en elcykel i framtiden? Kommentera gärna nedan. 


Antal kommentarer: 2

LarsÅke

Jag kommer absolut att skaffa någon slags elcykel under 2014. Jag har f.n. tre cyklar- en asfalthybrid som jag pendlar med, en MTB och en vanlig 5-vxlad herrcykel som jag funderar på att bygga om till en el-assisterad cykel med hjälp av en s.k. konverteringssats. Att bygga om en cykel m en konverteringssats kostar 7 – 8000:-. Att köpa en ny Scott eller Cannondale med Bosch nya system kommer att kosta runt 26 – 28000. Jag får en betydligt bättre cykel med Bosch nya system men det är ändå 20000 i skillnad så att jag kommer att provcykla olika cyklar tills dess att jag hittar ”den rätta”.


Lars Svensson

Jag kommer troligtvis att köpa någon monteringssats till befintlig cykel.
Tacksam för tips var man kan hitta sådana.
Mvh Lars



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella...

Läs mer

Test: Världens minsta lås - Hexlox

Fiffig liten specialbult som fixerar delarna på din cykel och gör dem betydligt svårare att...

Läs mer

Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla...

Läs mer

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar...

Läs mer

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Med målet att hjälpa människor att andas renare luft har Ramboll utvecklat tjänsten Happy Commuter....

Läs mer
Karlstad söker vintercyklister

Bor du i Karlstad och brukar du ta bilen till jobbet? Då söker Karlstad kommun nu ett tjugotal personer till...

Läs mer
3 effektiva pass för cykelpendlaren

Lägre blodtryck var ett av resultaten när en grupp bilister bytte bilen mot cykel till jobbet, tre dagar i veckan,...

Läs mer