Scott Spark – en ny generation

Scott Spark – en ny generation


Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, ny geometri och flera andra uppdateringar. När Scott nu släpper den fjärde generationen av sin heldämpade XC-maskin Spark bjuder de på en cykel som får mycket annat att kännas daterat.

Scott Spark lanserades 2008 och har sedan dess inte bara prenumererat på pallplatser i stora mästerskap utan även varit en av de populäraste mountainbikes hos svenska motionärer- och elitcyklister. Lagom till OS 2016 släppte Scott den fram tills nyss senaste versionen av Spark. Då plockade både Nino Schurter och Jenny Rissveds OS-guld på cykeln. Men tiderna och banorna förändras och nu är det dags för en helt ny generation av Spark.

Så vad är nytt?
Spark är nu egentligen inte en utan två cyklar, RC och 900. Den förstnämnda är främst riktad mot XC-cyklisten medans 900 tar ett steg närmre stig- eller trailcyklisten. Ramarna är identiska och skillnaderna hittar man i slaglängden på framgaffeln, styrets bredd, bromstyp och däck.

Den absolut största förändringen ligger annars i att nya Spark nu får en bakdämpare som är helt integrerad i ramen. Systemet i sig är dock inte nytt utan kommer ursprungligen från märket Bold. Företaget köptes upp av Scott för några år sedan och ett av skälen, enligt Scott, var att man ville komma åt det unika patent som möjliggör lösningen kring den integrerade dämparen. Även om det har funnits cyklar från Bold med detta system i flera år har det bara rört sig om långslagiga endurocyklar. Scott har helt enkelt förfinat och utvecklat systemet. Bold finns förresten kvar som varumärke hos Scott och även de ska tydligen komma med nya cyklar senare i sommar.

Det dolda länkaget som patenterades av Bold

De flesta XC orienterade cyklarna idag har en slaglängd på 100 mm bak och fram. Men de allt mer aggressiva banor vi ser ute på världscupen ställer helt nya krav. Nya Spark är därför bevingad med 120 mm slaglängd bak. Fram har RC modellerna 120 mm och 900 modellerna 130 mm.

Och geometrin då?

Även här har man filat på kanterna, men det är inte så enkelt som att bara skriva en siffra.

Styrvinkeln på nya Spark är nämligen justerbar. Genom att vända på en av delarna i styrlagret rör det sig om +/- 0.6 grader. 900 är satt i det flackaste läget som tillsammans med cykelns 130 mm gaffel ger en styrvinkel på 65.8 grader, alltså relativt nära det man hittar på mer endurospecifika Genius. Spark RC har å andra sidan den motsatta inställningen, som med en gaffel på 120 mm ger en styrvinkel på 67,2 grader. (tidigare versioner hade en styrvinkel på 68,5 grader). För att vässa cykelns klätteregenskaper ytterligare har Spark nu även ett brantare sadelrör. Förändringen ger en sittposition som placerar en närmre vevpartiet, något som ger en bättre tyngdpunkt när man ska trampa uppför.

Indikator på baksvingen gör det enkelt att ställa in rätt tryck på dämparen

Kan man fortfarande låsa dämparna?

Jajjemän, Scott behåller sitt beprövade twinloc system för att simultant kunna låsa både fram och bakdämpare. Systemet har tre lägen. Helt låst – en ynnest när det ska klättras länge eller man ska harva asfalt. Traction – gaffeln blir styvare och man reducerar slaglängden bak till ca 80 mm. Helt öppen – när det ska ösas på nedför. Tack vare en ny styrkombo som integrerar och döljer kablarna så uteblir det sedvanliga fågelbo till vajerkaos man kan hitta på en mtb med såhär många reglage. Dessutom har man nu adderat fästpunkter för allt från cykeldator till lampor och GoPro.

Men vad är fördelarna med en integrerad dämpare och går den ens att serva eller justera?
De mest uppenbara fördelarna, förutom det rent visuella och avskalade, blir en dämpare som är mer eller mindre helt skyddad från smuts och vatten, cykeln får en lägre tyngdpunkt och det blir även betydligt lättare att nu få in två flaskhållare i ramen (dock inte på storlek S)

-Låg vikt och längre slaglängd är en kombination som kan leda till en del flex i sidled. Men när man kan integrerar och monterar en dämpare på detta vis kan man lägga till material och större lager på ett ställe där det inte får negativa konsekvenser, alltså runt vevlagret. Monterar man exempelvis en gaffel på överröret behövs det mer material på ett ställe där det i sig inte gör någon direkt nytta och det kostar en del i onödig vikt, förklarade Scottingenjören Charles Moreau när vi snackade om den nya lösningen.

Scott menar att denna integrerade lösning alltså ger en ram som är styvare än föregångaren, utan en markant viktbestraffning. När det kommer till service och underhåll har ramen en lucka i botten som gör att dämparen lätt kan justeras och pumpas. Dessutom har man en ”sag” mätare på baksvingen. Räcker inte det så kan man kika på dämparens justeringsring genom en annan lucka på sadelröret. Nu plockade vi inte själva av dämparen men Scott menar att det är nästan precis lika enkelt som det var tidigare.

Det är lätt att komma åt dämparen 

Är det allt?

Nej, nej. En fin liten detalj är att Spark nu har fått Srams universella växelöra, ett försök att standardisera ett system där det i dagsläget finns lika många växelöron som stjärnor på himlen. I bakaxeln hittar man även ett integrerat miniverktyg som innehåller T25, T30 och 6 mm insexnyckel. Kedjelinjen är nu på 55 mm, vilket är snäppet bredare än det man hittar på de flesta cyklar med Boost. Fördelen blir att man skapat plats för fetare däck, upp till 2.6” och att man kan få på en monstruös 40T framklinga.

Har vi räknat rätt kommer Spark nu i totalt 22 olika modeller där det rör sig om olika typer av kolfiber och versioner i aluminium, spridit över både RC och 900 serien. Ramarna finns i storleksspannet S till XL. Prislappen går från spark 970 som har aluram och kostar ca 24 000 kronor till en Spark RC SL EVO AXS som går loss på ca 130 000.

Tuned, en Spark i lyxförpackning

Och vad tycker vi då?

Bara några dagar innan världscupen i Leogang i juni fick vi chansen att testa cykeln på just de stigar cykeln är ämnad för – moderna XC banor. Här ska det klättras på serpentinstigar i skogen, det ska ösas på nedför över hala och bråkiga rötter sen ska det även hoppas och droppas. Då jag kör en del enduro ska det sägas att detta är en arena som jag till att börja med är ganska bekväm med. Först ut var några varv på en Spark 900 Tuned och upplevelsen stavas kort och gott ren stiglycka. Troligtvis är det kombinationen av den flacka styrvinkeln och 130 mm slag som gör att jag hanterar nedförslöporna och hoppen utan minsta bekymmer. Kombinationen låsbara dämpare, lätt vikt (just denna väger in på ca 11.2 kilo) och det branta sadelröret fick sen bergsgetterna att bli avundsjuka på mitt smidiga klättrande. Nästan direkt tyckte jag detta var en hoj som borde vara mer eller mindre perfekt för svenska förhållanden, eller för den som inte vill eller kan välja mellan en XC eller Endurohoj. Växlar man över till modellen RC blir skillnaden markant. Även om det går så krävs det betydligt mer av mig som cyklist på en hoj med mindre slag fram, brantare styrvinkel och rejsigare däck. Det är rent av slående hur stor skillnaden kan vara utifrån dessa få millimetrar och parametrar.

Hade jag själv fått välja en cykel av dessa två hade det tveklöst varit 900, men mest för att man då får en cykel som faktiskt funkar i både Hellas eller Änggården och ändå går att köra cykelvasan med. Om du är mer åt andra håller, att Vasan är ditt huvudfokus och du ibland vill ta dig ut på ställen som Högbo bruk eller Isaberg, då är nog RC modellen ett snäppet bättre val. Vilken man än väljer får man en cykel och plattform som gör sig bra för mycket, även på stigarna åt de mer aggressiva hållet, utan att det kostar i vikt och klätterprestanda. Även om det är ett vågat drag tycker vi det är ett fascinerande steg framåt, kanske är nya Spark fortsättningen på ett paradigmskifte där Scott och andra schweizare nu sätter tonen? Mer stök åt folket helt enkel! 

Sugen på att testa hojen själv? I höst bjuder Scott in till en testturne, hitta din närmsta shop här: www.scott-sports.com/se/en/spark-test-center


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Lidingöloppet MTB lägger ner

Med sorg tog vi idag emot beskedet att Lidingöloppet MTB efter åtta år som ett...

Läs mer

Bold fortsätter satsa på integration

Bold är numera en underavdelning hos Scott, och vi såg deras teknik på nya Scott...

Läs mer

Emil Johansson - om vägen som lett honom till toppen

Upp, upp och uppåt. Starten på Emil Johanssons karriär pekade lika brant uppåt som inrunet...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

SCOR ett helt nytt märke mountainbikes från BMC

För inte allt för längesen så hade BMC en långslagig cykel i sin lineup som...

Läs mer
Jennie Stenerhag och Kristian Klevgård plockade segern på Cykelvasan 2021

Damsegraren Jennie Stenerhag var förhandsfavoriten som vann sin femte seger medan herrsegraren Kristian Klevgård var den stora överraskningen som tog...

Läs mer
Jenny Rissveds och Matthias Wengelin, svenska mästare i MTB 2021

Sällan har nog så många svenska mästare i cykel korats på så kort tid, för i helgen kördes tempo SM...

Läs mer