Scandinavian Race i Uppsala (Direkt)


Kadens.se är på plats i Uppsala för att följa förbundskapten Glenn Magnusson och hans för dagen sex man starka landslag under anrika Skandisloppet. Startande i blågula kläder är Patrik Morén (Nordic Eco-Vallentuna Cycling Team), Sebastian Balck (Team CykelCity), Christofer Stevenson (Borås CA), Tobias Ludvigsson (Team CykelCity), Philip Lindau (Jönköpings CK) och Lars Andersson (Team Örebro Örebrocyklisterna).

Tack!
Tack Glenn Magnusson och killarna i landslaget för att vi fick åka med och följa loppet på så nära håll. Starkt kört, och lycka till i Luxemburg Fleche du Sud nästa vecka. Vi tror på er!
Kl.16.35
Spurten dras igång med ett par hundra meter kvar till mål. Philip Nielsen (Team Concordia) är enligt speakern först och vinner.
Kl.16.33
Det är avvaktande åkning in på raksträckan mot upploppet. Åbom drar.
Kl.16.32
Täten äntrar Polacksbacken för sista gången. Stevensons grupp går in i backen ungefär när täten nått krönet. Dagens vinnare finns bland de fem i täten som just nu anförs av Åbom.
Kl.16.30
Det regnar rejält och vi hör via serviceradion att Henrik Åbom (Borås CA) attackerar igen där framme.
Kl.16.25
Wilco Kelderman (Rabobank Continental Team) attackerar i täten.
Kl.16.22
Nu regnar det på riktigt. Patrik Morén har tagit över dragjobbet och ligger som en fällkniv över cykeln i vinden. Han har Stevenson och resten på hjul.
I tätgruppen attackerar Henrik Åbom (Borås CA).
Kl.16.20
Lucas Persson (Team CykelCity) ligger fortfarande mittemellan täten och förföljarna. Ca 50 sekunder mellan grupperna och nu är tiden knapp. Stevenson drar mycket.
Kl.16.15
Stevenson går rakt förbi gruppen och klättrar först upp i backen. Övriga hakar tacksamt på och nu anför Stevenson gruppen inför sista varvningen. Förbundskaptenen hojtar till Patrik Morén att han ska hjälpa till att ta alla förningar så mycket han bara orkar.
Kl.16.13
Nästa sista gången i Polacksbacken. Stevenson kommer ensam bakifrån och närmar sig gruppen med Patrik Morén i full fart.
Kl.16.10
Lucas Persson (CykelCity) lämnar följargruppen för att jaga ikapp den nya fem-manna-täten.
Kl.16.05
Fem cyklister ur tätgruppen har fått en liten lucka. I gruppen sitter bland annat Patrik Stenberg (CykelCity), Henrik Åbom (Borås CA), Philip Nielsen (Team Concordia), Geir Inte Berg (Team Sparebanken Vest-Ridley) och Wilco Kelderman (Rabobank Continental Team).
Kl.15.55 Attacker i täten
Det börjar bli lite småstökigt i tätgruppen där elva cyklister samarbetat i en stor del av loppet. CykelCity står för flera attacker som inte riktigt leder till något. Vid varvningen ligger trion en minut efter och förbundskapten Glenn Magnusson börjar misströsta. Det blir allt svårare för Stevenson att komma ikapp. Två varv kvar.
Kl.15.50 Ögonkontakt
Vi åker upp för att serva Patrik Morén i täten igen. Trots regnet, vinden, kylan och alla mil ser han både pigg och glad ut. På analogt sätt hojtar Magnusson till Morén att han kan ta det lite lugnt för landslagskamraten Stevenson är på väg upp. Trion har ögonkontakt med täten nu.
Kl.15.35 Stevensons gäng
Stevenson har sällskap av CykelCitys Johan Lindgren och Nikola Aistrup (Team Concordia) och de tre samarbetar för att avancera upp till täten. I tätgruppen representeras CykelCity av Lucas Persson och Patrik Stenberg.
Kl. 15.30 Inte många kvar
Den knixiga banan och vinden har verkligen skördat sina offer. Flaggorna står fortfarande rakt ut och det har också börjat regna lite grann. Täten och huvudklungan är numera lätträknade. Stevenson har tagit sig loss från huvudgruppen tillsammans med två andra och jagar täten för fullt.
Kl.15.20 Alla är med!
Vi släpper täten och stannar bilen för att räkna in resten av landslaget och till Magnussons stora förtjusning sitter allihop i den första lilla gruppen som jagar. Det är två minuter upp till täten vilket är mycket att ta in under rådande omständigheter. Alla börjar bli trötta och varje varv går nu lite långsammare.
Kl.15.07 Det ser bra ut
Glenn Magnusson hojtar till Patrik Morén i tätgruppen att det mer och mer ser ut som att täten kommer att kunna hålla. Huvudklungan 2:15 bakom och strax framför den Michael Larsen (Team Stenca Trading – M1).
Kl.15.00 Jagare
En liten grupp har lyckats slita sig loss från den nu decimerade huvudgruppen får vi höra i den allmänna serviceradion. Förbundskaptenen kan bara hoppas att en av hans åkare finns med bland dem. Utan radiokommunikation får man ägna sig åt mer analoga metoder. Det vill säga skrika genom nervevade bilrutor.
Kl.14.48 Det lossnar där bak
Landslagets Christoper Stevenson och Sebastian Balck tillhör de som börjar bryta sig loss ur huvudklungan för att nå täten. De har ca 1:30 att jobba ikapp.
Kl.14.35 Langning i täten
Vi genar för att nå täten för langning till Patrik Morén. Det går fort och ryckigt. Hastighetsgränserna gäller nog inte just i dag….
Händer det bilolyckor i cykeltävlingar? Jo, oftare än man kan tro, säger Glenn Magnusson. Karavanbilarna håller korta avstånd för att även de som kör längst bak ska ha en möjlighet att följa loppet.
Väl framme efter biljakten mot täten får Patrik Morén sin nya flaska, en energikaka tillsammans med några ord på vägen.
Kl.14.30 Langning
Serviceradion ropar på landslagets bil som får gå upp och lämna flaskor till Philip Lindau.
-Kör som ni gör nu, men håll ögonen på Rabobank, instruerar förbundskapten Magnusson.
Tätgruppen ligger nu nästan 2:30 före.
Kl.13.55 De knappar in
Glenn Magnusson är nöjd med landslagets utsikter för dagen och för tillfället sitter Patrik Morén i tätgruppen och resten i huvudklungan.
-Det här är en bana som passar Steve utmärkt, säger Glenn Magnusson. Han är så otroligt stark i den här typen av utmattningslopp.
Och nog börjar det bli utmattning… huvudfältet blir allt mindre.
Kl.13.27 Rabobank Contintental Team
Det holländska påläggskalvarna i Rabobank Continental Team har Wilco Kelderman med i tätgruppen, men nöjer sig inte med det. Flera av lagets andra åkare anför huvudgruppen i jakten på täten som nu har en dryg minuts försprång. -Nu är det hårdkörning, säger förbundskapten Magnusson och nickar mot fältet som har blivit ett enda långt och avsmalnat snöre.
Kl.13.00 Det spricker
Torgei Strandberg (från Thor Hushovds lag Plussbank Cervelo) har under tredje varvet en liten ledning, främst jagad av Nils Penton (Nordic Eco-Vallentuna Cycling). Uppför Polacksbacken delas klungan alltmer och inför varvningen ligger ett tiotal cyklister i täten. Landslagets Lars Andersson och Patrik Morén sitter fint med i gruppen.
-Det blir ingen klungspurt i dag, säger förbundskapten Magnusson. Dels är banan så intensiv, men kantvinden i dag skulle heller aldrig tillåta det.
Under fjärde varvet ser man verkligen hur fältet spricker upp och de som kämpar på strängen längst ner kommer att få en oerhört tuff dag. 11 varv kvar, 13 km styck.
Fjärde besöket i Polacksbacken och 11 cyklister har en ledning på 40 sekunder. Där sitter bland annat Johan Svensson (Borås CA), Niklas Åkvik (Plussbank Cervelo) och Patrik Morén från svenska landslaget.
Kl. 12.30 Kantvind
Landslagets följebil har av en händelse dragit lott nummer ett och sitter längst fram i karavanen efter kommisarie- och läkarbilarna. Förbundskapten Magnusson berättar hur han nästan rodnade när han drog vinstlotten men hävdar bestämt att det inte hade med vare sig mutor eller annat fusk att göra.
Under första varvet låg Nils Penton (Nordic-Eco-Vallentuna Cycling) och Bersvenn Stöen (Trondhjems VK) i tidig utbrytning, men i första körningen uppför Polacksbacken var klungan samlad igen.
Andra varvet snart avslutat och man kan redan nu se att det är kantvinden på Dag Hammarskjöldsväg som kommer att spräcka fältet i dag.
Kl.12.00 Start
Alla huttrande tuppkött till ben har gnuggats och smorts in av massörer och står klara för start. 102e upplagan av Scandinavian Race kör igång. Lycka till killar!
Kl.11.42 Nervositetspinkande
Cyklister vattnar Uppsala.
Kl.11.40 I startområdet
Varmare majdagar har upplevts. Lagen gör sig klara på parkeringen i start- och målområdet och i detta 102e Skandislopp står bland flera svenska lag också Rabobank Continental Team (NL), Team Sparebanken Vest-Ridley (NOR) och Team Stenca Trading – M1 (DK) på listan över startande. Radioförbud råder vilket naturligtvis kommer att färga loppet. Men förbundskapten Magnusson har koll på läget och sina grabbar. Taktiksnacket gjordes redan igårkväll.
Kl.10.45 Vädret
Vädret kan förmodligen utvecklas precis hur som helst. Flaggorna står nästan rakt ut i vinden och prognosen har hotat med regn. Men det skrämmer inte landslaget som har nyinköpta matchande blå diskhandskar i beredskap.
Kl.10.28 Före start
En och en halv timme kvar till start och på Scandic Nord i Uppsala kretsar hela tillvaron kring cykel. Här bor flera av lagen som ska köra i dag och efter trängseln runt frukostbuffén kånkas det nu hjul, cyklar, nummerlappar och färdigpackade slungor till höger och vänster. Förberedelserna är digra och förbundskapten Magnusson agerar i nuläget lika mycket logistik- som taktikchef. Kl. 11 beger vi oss mot startområdet.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin klar för OS!

Emilia Fahlin klar för OS!


Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan!

Med 100 dagar kvar till invigningen är ytterligare sex aktiva klara för OS i Japan. Judokan Marcus Nyman, cyklisten Emilia Fahlin, bordtennisspelaren Linda Bergström, maratonlöparen Carolina Wikström, samt Nacrabåten med Emil Järudd och Cecilia Jonsson.
– Den svenska OS-truppen till Tokyo växer nu till 91 aktiva och vi hoppas på lika stor och slagkraftig trupp till denna sommar som deltog i Rio 2016, då över 140 idrottare deltog och truppen vann elva medaljer, säger SOK:s verksamhetschef Peter Reinebo

Om Emilia Skriver SOK såhär: Cyklisten Emilia Fahlin klarade det internationella kvalet till spelen redan i oktober 2019, men har sedan tampats med en del skador. Nu är hon tillbaka i form och slutade nyligen sexa i världstourloppet Gent-Wevelgem.

FAKTA/Sveriges trupp till OS i Tokyo

Bordtennis: Linda Bergström, damsingel, Mattias Falck, herrsingel, Lag herrar.
Brottning: Sofia Mattsson, 53 kg, Henna Johansson, 62 kg, Alex Kessidis, 77 kg.
Cykel: Emilia Fahlin, landsväg.
Judo: Anna Bernholm, 70 kg, Tommy Macias, 73 kg, Marcus Nyman, 90 kg.
Fotboll: Lag damer.
Friidrott: Daniel Ståhl, diskus, Armand Duplantis, stavhopp, Angelica Bengtsson, stavhopp, Kim Amb, spjut, Fanny Roos, kula, Wictor Petersson, kula, Simon Pettersson, diskus, Thobias Montler, längd, Khaddi Sagnia, längd, Andreas Kramer, 800 m, Kalle Berglund, 1 500 m, Carolina Wikström, maraton.
Gång: Perseus Karlström, 20 km.
Handboll: Lag damer, lag herrar.
Kanot: Linnea Stensils, K1.
Ridsport: Lag dressyr, Lag fälttävlan, Lag hoppning.
Simning: Sarah Sjöström, flera distanser, Erik Persson, 200 m bröst, Louise Hansson, 100 m fjäril.
Skyttesport: Stefan Nilsson, skeet.
Segling: Max Salminen, finnjolle. Anton Dahlberg och Fredrik Bergström, 470, Josefin Olsson, laser radial, Jesper Stålheim, laser, Emil Järudd och Cecilia Jonsson, Nacra 17.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september


På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.
– Vi måste agera utifrån hur läget ser ut just nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, vd för Vätternrundan. Nu planerar vi för det bästa arrangemanget någonsin i september.

Vätternrundan har under lång tid arbetat hårt för att kunna genomföra ett smittsäkert, fysiskt arrangemang 2021. Alla delar av arrangemanget har kartlagts för att anpassa loppen, med smittskyddsåtgärder i form av exempelvis protokoll och rutiner. Dessutom har en nära dialog förts med det regionala smittskyddet i Östergötland. Utgångspunkten har in i det längsta varit att arrangera Cykelveckan som planerat den 11-19 juni.

– Men det slutgiltiga beslutet behöver fattas nu, säger Gunilla Brynell-Johansson, och vi ser att vi har ett allvarligt läge med hög smittspridning i samhället. I det läget är en flytt av loppen det enda beslutet vi kan fatta.

– Nu satsar vi allt på att genomföra ett fantastiskt arrangemang i september, det bästa någonsin, tillsammans med våra deltagare.

De nya datumen innebär att MTB-Vättern körs den 2 september, Vätternrundan 315 km 3-4 september samt Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km den 5 september. När det gäller Vätternrundan 315 km kommer det att bli ett unikt arrangemang på flera olika sätt.

– För första gången sedan 1966 kör vi Vätternrundan en annan tidpunkt än veckan före midsommar. Dessutom blir det premiär för vår nya, längre bansträckning. Det kommer att bli episkt, säger Oskar Sundblad, marknadschef för Vätternrundan.

– En stor fördel är förstås att deltagarna får hela sommaren på sig att träna inför utmaningen. Det är en synpunkt vi faktiskt brukar få till oss ibland.

Även med lopp i september är fokus på smittskyddsåtgärder stort. Vätternrundan planerar för anpassningar i start, mål och depåer. Det handlar bland annat om smittsäkra flöden i depåerna och anpassningar av start- och målområdet för att undvika trängsel.

– Vi jobbar stenhårt med protokoll och riktlinjer för att smittsäkra loppen, säger Oskar Sundblad. Mycket kommer att vara sig likt, annat blir lite annorlunda. Men det kommer att bli ett fysiskt arrangemang och det tror jag att våra deltagare har längtat efter.

De deltagare som har anmält sig och har en starttid i Vätternrundan 315 km, har fått den flyttad till 3-4 september och får samma starttid. Detsamma gäller deltagare som anmält sig till MTB-Vättern som körs den 2 september. När det gäller Halvvättern, Tjejvättern och Vätternrundan 100 km har förändringar gjorts i starttiderna eftersom dessa lopp kommer att gå samma dag.

– Deltagarna hittar all information på vår webbplats och genom att logga in på Mina Sidor, säger Oskar Sundblad.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats


Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i World Tour-loppet Gent-Wevelgem i söndags.

– Jag hoppas att det här räcker och att jag får ett besked av SOK snart så att man vet vad som gäller, säger Emilia Fahlin, till vargardacycling.se

Grundkriteriet för Sveriges Olympiska Kommitté är att den aktive ska ha visat att man kan konkurrera om en topp-8 plats i högsta internationella konkurrens. Ett krav som VM-fyran från 2018 nu uppfyllde.

Anders Wiggerud, sportchef på SOK, vill ändå inte lämna definitivt klartecken.
– Men den här insatsen gör att hon förstås ligger väldigt bra till i den sammantagna bedömningen. Nästa möjlighet att bli uttagen är 14:e april, säger Anders Wiggerud, till vargardacycling.se

Det drygt 14 mil långa loppet avgjordes i en stor klungspurt med drygt 30 cyklister inblandade där flerfaldiga världsmästarinnan Marianne Vos till slut var starkast.

– Det är väldigt små marginaler och lite av en cirkus med folk till höger och vänster. Besluten måste fattas blixtsnabbt. Nu blev det någon sekunds stopp på ”min” sida och det kanske var skillnaden mellan en sjätte plats en pallplats. Så även om, jag är nöjd är jag samtidigt lite besviken. Men platsen på pallen kommer, säger Emilia Fahlin.

Övriga svenskor hamnade längre ned i resultatlistan. Hanna Nilsson 78, Sara Penton 80 medan Julia Borgström och Caroline Andersson inte fick någon tid noterad.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche


Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia Fahlin, 32 år, Hanna Nilsson, 29 år – och så 19-åriga stortalangen Wilma Olausson

– Det ska bli väldigt spännande att komma i gång på riktigt. Man vill få ett svar på vilket resultat all försäsongsträning gett, säger Wilma Olausson till vargardacycling.se inför klassiska Strade Bianche med start och mål i italienska Siena.

Cykellöftet från Billdal utanför Göteborg värvades inför fjolåret till tyska topplaget Team Sunweb – numera Team DSM – där bland annat meriterade namn som Liane Lippert och Leah Kirchmann finns.
Den coronastympade säsongen gav då inte särskilt många chanser för Wilma att mäta sig med världseliten men nu hoppas hon på fler möjligheter.
– Jag känner att jag har utvecklats väldigt mycket både när det gäller styrka och snabbhet det senaste året. Att jag får starta i premiären betyder att lagledningen tror på mig även om jag fortfarande är med för att se och lära.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar


Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten.

Efter Omloop Het Nieuwsblad blev skillnaderna i prispengar mellan män och kvinnor pinsamt uppenbara. Davide Ballerini fick med sig 16,000€ för sin förstaplats. Men Anna van der Breggens nätta lilla summa låg på blott 930€. Pinsamt dålig alltså, året är ändå 2021.

I samma veva framkom det att prispengarna inför lördagens Strade Bianche var precis lika skevt fördelade. De fem bästa herrarna kommer få dela på 31600€ och de fem bästa damerna på 6298€. Så holländaren Cem Taneyeri (@kctanyeri på Instagram) har dragit igång en crowdfundingkampanj för att boosta damernas prispengar. Kampanjen heter Equal prize money for the Women’s Peloton och Cem menar att damerna har cyklat tillräckligt längt nu utan vettiga prispengar.

I skrivande stund har man fått ihop nästan 19 000€ och insamling pågår tills lördag kl 16. Insamlingen hittar ni här

Nu får vi bara hoppas att kampanjen ger effekt, att tävlingsarrangörerna inser det orimliga i situationen och skapar en vettigare fördelning framöver.


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*