Så vårrustar du din cykel

Så vårrustar du din cykel


Att vårkontrollera din cykel är en klok försäkring för att den fungerar på rätt sätt och inte kommer ge dig några obehagliga överraskningar. Och det är lika viktigt att gå igenom din cykel oavsett om du har cyklat genom hela vintern eller om den hängt orörd i garaget. 

Gör så här

* Börja med att tvätta cykeln då smutsen sliter extra mycket cykelns delar. Använd en mjuk, genomblöt svamp med bilschampo och slang med lagom tryck och ljummet vatten, men undvik högtryckstvätt då vattnet kan tränga in i lager. Undvik också alltför skarpa avfettningsmedel.

* Undersök noga ramen efter sprickor, lackbubblor, färgflarn eller annat som kan indikera att metallen under har börjat spricka eller är böjd. På kolfiberramar kan det vara svårt att avgöra om en spricka bara sitter i klarlacken eller i det bärande materialet. Låt en cykelhandlare titta på ramen.  

* Rengör kedjan med ett lämpligt avfettningsmedel. Rengör kassetten med en tandborste och trasor som du drar mellan de enskilda kassett-dreven. Glöm inte de främre kedjehjulen.

* Kontrollera att belysning och reflexer fungerar och är hela och rena.

* Kontrollera att däcken är hela, att mönsterdjupet är bra och att däckssidorna är fria från skärsår. Pumpa upp dem till det rekommenderade ringtrycket. Står på däckssidan.

* Kontrollera att alla cykelns delar är ordentligt fastskruvade. Skruvar, muttrar, vevarmar och pedaler.

* Kontrollera att cykelns sadelstolpe är ordentligt infettad. 

* Kontrollera att cykeln vajrar – för både växlar och bromsar – löper lätt och fint. Om inte, smörj upp eller byt till nytt, både vajrar och höljen. 

* Kontrollera att växlarna fungerar som de ska. Om inte – justera själv eller lämna in till cykelhandlare. 

* Kontrollera att bromsarna fungerar som de ska. Undersök bromsklossarnas skick. 

* Kontrollera att styrlager, hjullager och vevlager inte glappar.

* Kontrollera att styre och styrstam är ordentligt åtdragna.  

* Kontrollera att ingen eker gått av och att hjulen är runda – både i sid- och höjdled. Om hjulen slår så lämna in dem för riktning. Att rikta hjul är en konst. Köp en ekernyckel och experimentera -försiktigt- själv. 

* Avsluta med att olja in kedjan. Dutta en droppe på varje rulle, där ytterplåten möter innerplåten och trampa pedalerna baklänges 10 gånger. Torka av överflödig olja. Har du en standardcykel så är tumregeln att kedjan ska vara så pass spänd att du bara kan trycka den 1 centimeter upp eller ned. 

Hur brukar du vårrusta din cykel? Kommentera gänra nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 5

Jens Gustavsson

Jag brukatb höstrusta mina cyklar och gör ungefär som ovan, men jag tömmet ut luften i däcken något. Det är så härligt att ta fam en ren cykel på våren och bara börja cykla.


Richard

”Kontrollera att cykelns sadelstolpe är ordentligt infettad.”
Gäller ej sadelstolpe av kolfiber vad jag har hört.


Anders

Richard: det gäller absolut även sadelstolpar i kolfiber, fast det kallas ”monteringspasta” och är ett fett som inte skadar limmet i kolfibret och som även innehåller små korn som gör att sadelstolpen inte sjunker ned lika lätt. – Anders


Stefan

Ovan nämnt tillhör mitt löpande underhåll som görs efter varje cykel tur. Lite olika beroende på väder och terräng förhållanden. En detalj jag alltid tänker på lite extra är att undvika avfettning, tvättmedel, högtryck, mycket vatten speciellt varm vid styrlagret. Skälet är att jag på två MTB hojar, stort känt märke, tvingats byta styrlager som rostat på mycket kort tid. Inom garantitiden. Det verkar vara ett känsligt område. Därför så ser jag regelbundet till att det finns gott om fett runt lagret. Jag är försiktig på motsvarande sätt avseende ramlagret, vevlagret.
Det är roligare med hela, rena och fungerande hojar!


Erol Orhun

Som Anders skriver här nedan så ska en kolfiberstolpe monteras med en särskild pasta som både ger lagom med glid och samtidigt har så pass mycket textur, de små kornen, att den hjälper till att ”låsa” fast stolpen mot ramen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer