Så tvättar du cykeln rätt – steg för steg

Så tvättar du cykeln rätt – steg för steg


Rengör din landsvägscykel en gång i månaden, eller ungefär efter var 20:e runda. En mountainbike eller cykelcross bör du tvätta oftare, och är det grisiga förhållanden bör du alltid rengöra cykeln efteråt – oavsett vad det är för modell. Så här gör du.

DET HÄR BEHÖVS
Fyll två rena hinkar med vatten och en generös skvätt tvättmedel. Det kan vara ett särskilt
medel för cyklar, eller bara lite diskmedel. Men tänk på att använda miljövänliga och skonsamma alternativ.

Rada upp dina borstar, svampar och trasor. Häng upp din cykel i ett mekställ. Då blir det lättare att nå och att dra runt kedjan med vevarna. Saknar du ställ? Kolla om du kan hänga upp cykeln i sadelspetsen på ett stadigt klädstreck eller tvättställning.

Plocka av hjulen. Har du en navdummy kan du sätta in den i bakgaffeln så att du kan behålla spänningen i drivlinan, så att kedjan inte trasslar sig eller hoppar av klingorna.

TVÄTTDAGS
STEG 1 // KEDJAN
Använd avfettningsmedel och veva runt så att medlet sprider ut sig över varje länk. Medan avfettningen verkar i 5-10 minuter kan du gå och göra dig en snabb kopp kaffe. Skölj sedan
av med vattenslangen, men se till att strålen inte är för hård. Om kedjan fortfarande är smutsig kan du dutta på några droppar diskmedel och sedan grabba tag i kedjan med den grova sidan på en svamp samtidigt som du vevar runt kedjan flera varv. Skölj igen.

STEG 2 // DRIVLINAN
Doppa en borste i en av hinkarna med vatten och tvättmedel och skrubba av dreven.
Använd en flaskborste eller tandborste för att komma in mellan kuggen och trissorna. Skölj med en mjuk vattenstråle och upprepa om det fortfarande finns smuts kvar. Ta upp bakhjulet och droppa tvättmedel på kassetten. Skrubba, skölj och upprepa tills allt ser rent ut.

STEG 3 // RAMEN
Dränk en ren, mjuk svamp i din andra hink där tvättvattnet fortfarande är rent. Tvåla in ramen – börja framifrån och arbeta dig bakåt. Var metodisk så att du kommer ihåg vad du
har gjort. Skölj. Om du har fälgbromsar kan du rengöra klossarna med den ruggade sidan av svampen.

STEG 4 // HJULEN
Använd stora och mjuka borstar så du kommer åt effektivt överallt. Doppa borsten i samma hink som du använde för ramen. Börja vid ventilen och skrubba hela vägen runt hjulet, och ta sedan ekrarna och navet innan du vänder på hjulet och rengör andra sidan. Gör
samma sak med andra hjulet. Skölj.

Om du har skivbromsar kan du använd den mjuka sidan av en ren svamp med tvål och vatten på skivorna. Se till att skölja bort noga efteråt med vatten. Tänk på att skivorna är känsliga för fett, smuts och tvättmedelsrester. Har du problem med skrikande bromsar kommer det att förvärras om skivorna inte är helt rena.

FINISHEN
Sätt tillbaka hjulen, snurra på vevarna och kontrollera att drivlinan löper smidigt. Torka allt
med en torr trasa eller låt cykeln lufttorka i solen. Smörj kedjan.

Tips!

  • Spara dina svampar från köket. Kör dem i disk- eller tvättmaskin en gång och låt dem sedan flytta ut i cykelgaraget.
  • Använd en ren trasa mellan klingor, kugghjul och andra svåråtkomliga ställen.
  • Var noga. En ren cykel fungerar bättre och håller längre.

Låt bli!

  • Blanda inte dina hinkar, verktyg och trasor, så att du slipper exempelvis fett från drivlinan på ramen. Eller att det plötsligt ska sitta grus i svampen som du tvålar in ramen med.
  • Använd inte en grov svamp eller borste på din ram.
  • Högtryckstvätt är förbjudet!
Antal kommentarer: 3

Patric

I min hink åker det ner grönsåpa, då luktar cykeln gott i klungan när du för 😉
För landsväg rekomenderar jag vax i drivlinan, väldigt sällan jag behöver ge mig på den för rengöring.
Ofta sitter olje och asfaltsstänk på ramen som inte lossnar med vanligt rengöringsmedel.
Rekommenderar lampolja, (Statoil blå var bra så länge den fanns) en flaska på biltema för 30kr räcker i en evighet, blöt ner hushållspapper och torka av, gummihandskar rekomenderas, annars luktar händerna apa i ett dygn.


Maria Nilsson

Jag /vi, fick dagens skratt! Väl utförd beskrivning. Kunde varit Robert Gustafssons beskrivning från scenen.


Caroline Johansson

Behöver hjälp med vilket medel för att smörja kugghjul på min elcykel



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Säkra greppet

Säkra greppet


Surfar runt på nätet kommer du att hitta massor av tips om hur du får dina handtag att sitta, med alltifrån hårspray och T-sprit till öl och hamstersaliv. Med lite tur kan det fungera. Men i de flesta fall lossnar det efter en tid i fukt. Och risken om du använder medel med lösningsmedel är att handtagen blir upplösta. Vårt bästa tips, om du har problem med lösa handtag, är att skaffa den typen av modell som du låser på styret med hjälp av små skruvar. Mellan handtaget och styret sitter en tunn hylsa och i båda ändar sitter en låsring som håller handtagen på plats. På vissa varianter sitter låsringen bara på ena sidan, men funkar nästan lika bra.  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Byta kedja själv – så gör du

Byta kedja själv – så gör du


Den nya kedjan ska vara anpassad för växelsystemet du använder, där den viktiga detaljen är hur många växlar du har i kassetten. Fler växlar behöver en smalare kedja, så du behöver exempelvis en 11-delad kedja till en 11-delad kassett, och en 10-delad kedja till en 10-delad kassett. Säkrast är att använda samma tillverkare som har gjort resten av växelkomponenterna, men det brukar gå bra att blanda när det gäller just kedjan.

Du behöver också en kedjebrytare. Det gäller även om du använder kedjelås, eftersom kedjan du köper är lite längre än vad som normalt används och behöver kapas till rätt längd.

Enklaste sättet är att använda samma längd som innan, om allt fungerade perfekt i alla lägen. Annars får du kolla upp med tillverkaren av växelkomponenterna hur du ska gå till väga, eftersom det skiljer sig lite mellan exempelvis racer, singelklinga och fullfjädrat.

Lite längre än för kort är i alla fall ett bra riktmärke, så slipper du dra sönder något om det inte blev helt perfekt.

När du har fått till rätt kedjelängd är det noga att kedjan löper korrekt genom framför allt bakväxeln, innan du nitar ihop kedjan eller monterar kedjelåset. Vissa kedjor har en in- och utsida, eller egentligen höger- och vänstersida, och blir detta fel blir växlingarna inte så bra som det är tänkt.

Kom också ihåg att kedjor och kassetter slits gradvis och nöts ihop. Byter du kedja ofta kan du räkna med två till tre kedjor på varje kassett, men till slut måste även kassetten bytas. Byter du för sent, och slitaget blivit för stort, kommer den nya kedjan att hoppa och kugga över under högre belastning.

Antal kommentarer: 5

Pell

Tack för tipsen, men hur ser jag om en kedja har en in- och en utsida?


Daniel Breece

@pell Det är lite olika beroende på tillverkare men det är oftast markerat på kedjan. Man brukar oftast kunna läsa sig till det på kedjepaketet eller på den lilla papperslappen/instruktionslappen som följer med kedjan. Exempelvis som denna: http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_09R0A/SI-09R0A-001-Eng_v1_m56577569830688497.pdf


Pelle

Tack Daniel!


Hjalle Hellström

Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver noggrannhet och förberedelser som att koka kedjan i olja en konst i sig
Tokrolig artikel


Susanne

Tack för alla tips!
Men vad betyder det att ”byta kedja ofta”?
100 mil?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?


Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

6 enkla knep till en lyckligare cykel

6 enkla knep till en lyckligare cykel


Ordna en verkstad
Innan du kan fixa din cykel behöver du några verktyg. En uppsättning insex- och torxnycklar är högst nödvändigt, samt en momentnyckel så att du inte drar åt någonting för hårt och knäcker ramen eller komponenterna. En bra golvpump med en tryckmätare är ett måste.

Och har du en mountainbike där fjädringen har luftkammare behövs också en särskild dämparpump. Ett mekställ gör att du lättare kommer åt alla delar på cykeln. Allt detta kan kosta ett par tusenlappar, men se det som en investering. Tanken är ju att du inte längre ska behöva lämna in cykeln för enklare mekjobb.

Håll cykeln ren
Bara genom att torka av cykeln kan du upptäcka skador i ett tidigt skede, då det kanske också är både enklare och billigare att laga. Gör detta minst en gång i månaden. Tvätta cykeln, gärna med rengöringsmedel och vatten, och torka sedan bort med en ren trasa. Leta efter skador eller sprickor i lacken. Om du hittar något, ta med cykeln till din lokala cykelverkstad så kan de kontrollera om skadan bara är ytlig.

Rengör kedjan
Eter tvätt är det dags att ge din kedja lite kärlek. Smuts innebär sämre växlingar, stelare
kedjelänkar, samt onödigt slitage på kedja, växlar och kassett. Det här är dyra grejer, så
bara genom att vårda delarna finns det pengar att spara. Rengör kedjan med en kedjetvätt.
Det är en plastbehållare med borstar som du knäpper fast runt kedjan och sedan använder
med avfettande rengöringsmedel. Du kan också använda en tvättsvamp med en ruggad sida.

Fyll i rengöringsmedel i tvättråget, eller häll det rakt på tvättsvampen. Fäst sedan kedjetevätten på kedjan, eller ta tag i kedjan med den grova sidan av svampen, och snurra sedan på vevarna bakåt i ungefär 30 tramptag. Ta bort kedjetvätten och spola av kedjan ordentligt med varmt rinnande vatten, gärna med lite tryck (högtryck fungerar, men använd det bara på kedjan och inte på något annat ställe på cykeln). Torka den torr med en trasa och smörj.

Kontrollera slitage på kedjan
Kedjor är baserade på tum, där ett länkpar alltid är en tum. Det är enklast att mäta över tio länkpar med hjälp av en tumstock. Tio länkpar ska vara tio tum, alltså 254 millimeter. Är kedjan mellan 1,5 och 3 millimeter längre än så är det dags att byta den. Är den mer än 3 millimeter längre behöver du förmodligen också en ny kassett. Det finns också speciella kedjemätverktyg för detta. De kan fungera på olika sätt beroende på tillverkare, så läs anvisningarna noga.

Byt dina bromsbelägg
Det kan vara dags att byta bromsklossar om du hör ett grusigt ljud när du bromsar, om de är nerslitna eller snedslitna, eller om bromsförmågan blivit sämre. Välj rätt klossar för just dina fälgar. Det finns olika bromsklossar för aluminium och kolfiberfälgar, eftersom de ska både skydda fälgen och ge dig bäst bromsförmåga.

Skruva ut stoppskruven i bromsskon och dra ut belägget bakåt. Om du har använt justerskruven för att kompensera för slitage, glöm inte att skruva tillbaka den nu när du sätter i ett nytt belägg. Skjut in det nya belägget i bromsen – tänk på att få rätt kloss på rätt sida, och åt rätt håll – och skruva tillbaka stoppskruven. Hur länge de håller? Det beror på körförhållanden: hur ofta du bromsar och hur ren du håller din cykel.

Byt dina vajrar
Något mer avancerat är att byta vajrar och höljen själv. Om en växelvajer går av kan du inte längre växla. Går en bromsvajer av får du problem att stanna cykeln. Se till att byta vajrar i slutet av varje säsong, eller om du tror att det är nött och upplever att det växlar dåligt eller långsamt, eller om inbromsningen känns seg. Surfa in på bicycling.com/brakecables och bicycling.com/ shifter-cables för att kolla hur du ska göra (obs, filmerna är på engelska).


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?


Läsarfråga: Hur är det – behöver jag egentligen kolla min cykel innan varje runda?

Bicyclings mek-expert Henrik van Ingelandt tipsar om de smartaste grejerna att kolla:

HJULEN
Snurra på dem och kolla att bromsklossarna inte ligger emot. Kontrollera att snabbkopplingarna är ordentligt åtdragna. Pumpa däcken till rätt tryck.

BROMSARNA
Bromsarna ska ta innan bromsreglaget når styret, och beläggen ska vara fräscha. Fälgbeläggen ska bytas ut om spåren är nerslitna, medan skivbromsklossar ska bytas när det finns mindre än en millimeter kvar på ytan.

VÄXLARNA
Klicka igenom alla växlar och kontrollera att kedja flyttar sig smidigt och jämnt, och att den inte går att växla innanför eller utanför kassetten, eller dreven.

KEDJAN
Är den torr? Eller superkladdig? Gör rent och smörj vid behov: kanske en gång i månaden eller efter varje tur i regn eller lera. 

Läs mer: 10 mek-regler du måste kunna


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in