Så tränar du säkert i trafiken

Så tränar du säkert i trafiken


Trots att mountainbike är mitt jobb, tillbringar jag stora delar av min träningstid längs vägarna. Händer något i skogen är det oftast mitt eget fel, men längs vägarna finns det mycket som kan gå snett och som kan bero på många olika orsaker. Och att skylla allting på trafiken räcker inte, eftersom vi cyklister är långt ifrån perfekta när det handlar om att hålla sig till reglerna.

 Emil Lindgren.

10 råd för säkrare träning

1. Ta det lugnt om du är ensam

– Cyklar du mountainbike så satsa inte järnet i tekniskt svåra partier om du är ensam. Skulle du krascha kan det vara en livräddare om du har någon med dig som kan hjölpa dig eller tillkalla ambulans. 

2. Mobiltelefoner

– Du behöver inte ständigt vara tillgänglig. Mobiltelefoner stjäl din uppmärksamhet och det är inte bra vare sig för säkerheten eller kvalitèn på träningen.

3. Musik

– Musik är ett utmärkt sätt att höja motivationen under träningen, men tänk på att du effektivt skärmar av dig från omvärlden. Dra ur hörluren från vänsterörat när du befinner dig i högriskzoner.

4. Våga ta plats

– Som cyklist försöker man underlätta för ens medtrafikanter att ta sig fram genom att hålla åt sidan så att bilar enkelt kan ta sig förbi. Men tyvärr försöker många bilar pressa sig förbi utan att ha full koll framåt. Då kan det var säkrare att ta plats på vägen och låta bilarna invänta en bättre och öppnare vägsträck för att köra om.

5. Rött ljus betyder rött

– Det finns en rebellkultur i vissa cykelkretsar där man ofta struntar i trafikregler, däribland trafiklysen. Men rött för dig betyder att det samtidigt är grönt för någon annan. Lek inte med ditt eget eller någon annans liv. Rött betyder stopp. Slappna av.

6. Var inte osynlig

– Reflexer och lysen är en självklarhet. Men dagtid är det oroväckande många som trots bra sikt och dagsljus missar cyklister. Bär färgglada kläder, helst i bjärta kulörer. Ju mer trafik längs vägen du cyklar på – desto mer synlig behöver du göra dig själv.

7. Räkna med det oväntade

– Bilister har en tendens att inte se cyklister. Det händer även att de missbedömer vår hastighet. Var vaken och räkna kallt med att bilar svänger ut framför dig. Håll alltid ett finger på bromshandtaget och håll alltid tillräckligt avstånd.

8. Lilla mot stora

– Du vet aldrig vem det är du har att göra med där bakom ratten i bilen som precis svängde in framför dig. Knyt hellre näven i fickan än visa dina aggressioner i ett ilsket kroppsspråk. Det som kan sluta på sjukhuset för dig, är bara en repa i lacken för bilisten. Det är inte alltid värt att få sista ordet.

9. Var övertydlig

– Visa med övertydliga handtecken vart du tänker ta vägen i trafiken så att bilister och andra trafikanter är informerade. Bäst är att etablera ögonkontakt för att verkligen göra dig säker på att alla inblandade vet vart du är på väg. 

10. Tala om vem du är

Om olyckan är framme – ha körkort eller id-handling med dig. Ha ett ICE-nummer (In Case of Emergency) i mobilen som går till en anhörig. Personer på olycksplatsen vet då vem de ska kontakta om du skulle ha tappat medvetandet.

Har vi missat någon bra regel eller tips som gör din cykeltur i trafiken mer säker? Kommentera gärna nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 14

Martin

ICE i mobilen hjälper inte när man har lås på telefonen. Glömmer alltid att slå av det. Finns en app till det?


Patrick Arkley

@ Martin: vad jag förstår så ska vissa Android-implementationer visa ICE-nummer när man ringer nödsamtal. På Iphone så kan man anropa och ringa ICE-kontakter (alla kontakter faktiskt) så länge man låter SIRI användas vid låst läge. Säg bara ”contacts ICE”.
Men du har rätt, ICE är inte lika åtkomligt nu för tiden.


Patrik Bengtsson

Ett smart sätt att tala om vem du är kan vara att sätta en klisterlapp inne i hjälmen och skriva med tuschpenna på den vem du är och vem dom ska kontakta om olyckan skulle vara framme.


Erol Orhun

En del hjälm-tillverkare skickar med en självhäftande lapp där du kan fylla i dina uppgifter och som du sedan fäster på insidan av hjälmen där svett och hudfett inte äter upp den. Jag själv cyklar ibland med försvarets ID-bricka runt halsen.


Av och till cyklist

Angående punkt 5 så pågår en, eh, animerad debatt bland kommentarerna på Cyklistbloggen: somliga hävdar envist t.o.m. att rödljus är helt onödiga för cyklister och att cyklister själva kan (mycket bättre) avgöra när det går att korsa vägen (vilket för min del på minst ett ställe skulle vara typ två timmar senare när rusningstrafiken upphört så det går att hitta en lucka mellan bilarna).
Punkt 4: en del bilister blir en liten aning upprörda av dylikt beteende, speciellt när de kör på gång-och-cykelväg.


Velonavia

Punkt 11. Cykla inte på fel sida av vägen? (se översta bilden)


Fredrik Mölzer

Att ta för vana att aldrig flytta sig längre åt vänster på vägen utan att först ta en snabbkoll över vänster axel är en regel för att säkerställa att inget annat fordon försöker köra om samtidigt som du gör din sidoförflyttning.


Fredrik

Har på min telefon lagt in så att den i låst läge visare mitt namn+ICE och telefonnr till ICE. Går att lägga in i inställningarna någonstans i min Android.


Mika S

Jag löst låst iPhone genom att skrivit mina ICE uppgifter på ett ”snyggt” Word dokument med texten ”Denna telefon tillhör XX. ICE nr till XX”. Fotat det och lagt in som skärmbild vid låst läge. Det räcker då att trycka för att se vem telefonen tillhör. Kan även vara bra om man glömmer telefonen någonstans …. 🙂


Tomas

Det går fint att lägga in en egen bild på låsskärmen på en android, tex då eget namn och ICE-nummer. Då syns detta när man sätter på telefonen.


Pelle Zandén

Bra råd! Har dock ett till. Signalera eller ropa, alltid, när du kör om rullskidåkare eller andra långsammare cyklister om du inte har möjlighet att hålla ett rejält avstånd. Visste du hur lätt man slinter med en stav som kan hamna i ditt framhjul, skulle du inte våga annat. Ibland måste man också göra en snabb sidoförflyttning för gropar, stenar etc.
PZ


Av och till cyklist

PZ: Bra tips när det gäller rullskid- och inlineåkare med stavar. Alla är dock inte så hjälpsamma … Jag cyklar oftast låg liggcykel, så jag har stavarna ungefär i bröst- eller ansiktshöjd: ingen höjdare att där bli spetsad.
Koll bakåt innan förflyttning vänster ut, också ett bra tips: hamnade i diket när en cyklist plötsligt bestämde sig för att vänster sida av vägen var trevligare att cykla på.


Nils Calmsund

Håller med Velonavia, sämre vald bild till ämnet får man leta efter,.


Erol Orhun

Onekligen velonavia. Vi har bytt bild nu 🙂



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny forskning: Överträning orsakar störning i mitokondrierna

En ny, svensk studie visar att alltför hård träning stör cellens kraftverk, mitokondrierna. Det försämrar...

Läs mer

Skruva upp värmen och sikta på en värmevecka

Att träna inne i värmen och bli ordentligt varm och svettig är något vi oftast...

Läs mer

5 nycklar till mer balans i din träning

Glöm det där med att ständigt försöka träna så hårt som möjligt. Sträva istället efter...

Läs mer

10 den magiska siffran

Vill du fördubbla dina chanser att bli äldre utan att bli sjuk? Då ska du...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

4 coreövningar som gör dig uthålligare i sadeln

Träna och aktivera de viktigaste musklerna på bara 10 minuter – vi visar hur!

Läs mer
Nycklarna till en bättre vinter på cykeln

Ena dagen yr snön, nästa dag faller regnet, däremellan åker termometern upp och ner som en jojo. Det kan vara...

Läs mer
Ett pannbens fyra pelare

Säg den cyklist som inte någon gång tänkt eller pratat om vikten av ett starkt pannben. Eller i avundsjuka cyklat...

Läs mer