Olja kedjan tyst, smidig och effektiv

Olja kedjan tyst, smidig och effektiv


Att hålla kedjan ren och smord är en av de bästa insatserna man kan göra för att cykeln ska fungera bra och hålla längre. Under vinterhalvåret kan det kännas som ett jobbigt projekt då hela cykeln och särskilt drivlinan är väldigt smutsig. Många skvätter bara på mer olja när det börjar gnissla och hoppas på det bästa. Sen när våren kommer får man byta ut alla (dyra) delar i drivlinan istället.

Några handfasta råd:

1. Mekanisk kedjetvätt. Ett gott råd är att investera i en kedjetvätt. Det är en liten låda som man hakar på kedjan och sen fyller med avfettning. Sedan kör man igenom kedjan ett antal varv, torkar av den och oljar in den igen. Då kan man med liten ansträngning hålla kedjan ren och välsmord även under vinterhalvåret. 

2. Trasa och avfettningsmedel. Om man inte har en kedjetvätt så kommer man långt med en trasa och avfettning. Det är viktigt att den inte är för stark då man kan skada packningar och tätningar i cykelns olika lager. 

3. Lite men ofta. Kom ihåg parollen ”lite men ofta” när det gäller smörjmedel. Det är bättre att olja lite mindre men göra det mer ofta. Många häller på alldeles för mycket olja och då drar smörjmedlet bara till sig mer smuts vilket leder till mer friktion och en i förtid sliten drivlina. Sa vi att det blir smutsigare också?  

4. Oljans viskositet. Ju tjockare och kladdigare olja du använder, desto mindre bör du applicera åt gången.

Så här gör du för att smörja upp en trög kedja till en smidig och effektiv:

1. Ta lite avfettning på en ren trasa och torka av kedjan tills den är ren och torr.

2. Torka även mellan kassettdreven samt där du kommer åt på de främre kedjedreven.

3. Smörj kedjan med måttliga mängder av en torr, teflonbaserad olja. Smörj på ”insidan” av kedjan, den som ligger i kontakt med dreven. Och de delar av kedjan och länkarna som ligger dikt an mot varandra, där är det extra viktigt att smörjmedlet tränger in. Trampa runt för att fördela oljan. Har du en stund över så kan det vara en god idé att låta oljan tränga in mellan länkarna i kedjan, innan du fortätter till steg 4. 

4. Torka kedjan torr på ytan med en ren trasa. Applicera mer olja och torka rent om den känns för torr i länkarna.

5. Repetera med jämna mellanrum eller om omständigheterna kräver så. Kom ihåg: en tyst keda är en effektiv kedja. 

Hur ofta oljar du in kedjan? Kommentera nedan.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

Kalle

Tja… avfettningsmedel är nog det sista jag skulle ta på min kedja! De flesta avfettningsmedel tränger in och stannar kvar och sedan bryter ned det nya fettet som du smörjer kedjan med. Då blir det ogjort arbete. (Jag använder diesel, den är fet, billig och har inga enzymer som förstör oljan).


Pårulle

Ner med kedjan i smält parafin sådär varje 50-100 mil, that’s it 😉
Om man är lat och inte orkar öppna masterlinken på kedjan – Rock n’ Roll Gold lube.
Ännu latare – köp ny kedja varje 200- 300 mil….


Jonas

Jag kör lampolja, kedjan blir som ny 😉


Björn

Nu har ju inte alla ett garage eller tillgång till verkstad, så det är ju inte bara att börja kladda med diverse smörjor och krämer i köket, så vad är lösningen på det?


Casper Nilsson

Håller med Pårulle, paraffin ska det vara!
Efter att ha läst Velo mars 2013 ang bästa kedjesmörjet, så kommer jag aldrig mer köra med olja på min kedja. De gjorde ett laboratorietest med wattmätning av oljor, rena och med sand, paraffinvax vann överlägset. Jag har nu alla mina kedjor vaxade, inget mer oljekladd, håller länge, samlar inte på sig smuts, och rör sig fantastiskt lätt!
http://velonews.competitor.com/2013/01/magazine/velo-magazine-march-2013_272979
http://velonews.competitor.com/2013/02/bikes-and-tech/technical-faq/technical-faq-wax-chain-lube-really-what-now_274534
Sök på ämnet, läs på, förundras precis som alla andra gjort (som inte redan visste detta), och prova sedan. Vaxet är billigare än någon annan olja, ett kg räcker i flera år då samma olja i kastrullen kan återanvändas flera gånger innan den behöver fyllas på.
Nackdelen är att man bör ta av kedjan från cykeln. Men vi snackar om ca 10 minuters arbete för att få ett rent och fint system, väl värt tiden enligt mig.


Alexander Jensen

Jag oljar in kedjan 2 gånger i veckan ungefär


Niclas Näström

Varanan cyckling
Rengör med omega636 smörjer med omega 608


Antonia

Ja hej allihopa! Jag föredrar parfymerad kokosolja, det känns fräscht att cykla då när jag i övrigt är lite svettig och ofräsch kanske. Så bra träning, nästa som att ha bil- jag är lika ostadig på/i båda



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer