Så lindar du bockstyret!
Vinner du får du även en veckas boende i lägenhet i underbara Ramundberget. Härlig cykling i ett fjällområde som är magiskt vackert med många möjligheter till olika aktiviteter.

Så lindar du bockstyret!


Se det som pricken över i. En skinande ren, välanvänd cykel med ny fräsch vit styrlinda är en av många eleganta syner i cykelsporten. Eller förresten, på en cykel finns det många anala pricken-över-i detaljer som skiljer en cykel från ful men fullt duglig till funktionellt och estetiskt vacker: 

* Att texten på navet skall gå att läsas genom ventilhålet när man bygger ett hjul. 

* Att logotypen på däcket skall vara i fas med ventilhalsen.

* Att vajerändar vid växlar och bromsar skall vara korta och avslutade med en vajerhylsa.

Bland annat. Att cykelkulturen är proppad med oskrivna lagar, regler och faux pas både vad gäller cyklistens persedlar och hans velociped är inga nyheter för var och en med ens ett gnutta intresse för cykelmotion. Men oavsett regler och etik, en landsvägscykel med ett vällindat styre, utan några fransar och med tighta avslut är uppskattat av cyklist och betraktare.

Vilket för oss till styrlinda. Att byta linda är ett enkelt och billigt sätt att uppgradera och piffa sin trotjänare. Styrlinda finns till salu i regnbågens alla färger. Vi lämnar frågan om vilken färg som är bäst och snabbast därhän (svart eller vitt – stalltips från redaktionen) och koncentrerar oss på hur man egentligen gör för att linda styret på ett så smärtfritt sätt som möjligt. Det hela kan te sig en smula vanskligt, där man står med sina nyinköpta lindrullar som minst av allt önskar bli rullade, tight, runt ett metallrör.

Frukta icke, Bicycling visar hur man gör! 

Steg 1: Tejpa fast både broms- och växelvajer så att de ligger i de spår som finns i styret. Använd eltejp. Rensa bort gammalt klister från styret om det sitter kvar från den gamla lindan.

Steg 2: Börja linda nerifrån, under styret och utåt, det gäller på båda sidor av styret. Då lindar du åt rätt håll. Styrlindan ska sticka ut lite utanför styret. Den delen av styrlindan ska senare vikas in i styret och säkras med styrändspluggar. Se till att överlappa lika mycket på varje varv. En töjbar linda är lättare att linda än en statisk. Där styret är mycket böjt är det lätt att det blir ojämnt. Följ hela tiden det föregående varvet.

Steg 3: Vid reglaget klistrar man på en kort bit styrlinda. När du lindar förbi reglaget är det viktigt att täcka upp helt. Justera lindningen så att övergången hamnar nära reglaget. Även ovanför reglaget ska du linda så nära reglaget som möjligt.

Steg 4: Fortsätt att linda fram till styrtillverkarens logotyp. För att avsluta lindningen snyggt klipper du styrlindan diagonalt och i en vinkel som stämmer med hur du har lindat styret. Använd eltejp eller den tejpbit som följer med styrlindan för att avsluta och låsa fast lindan. Ibland är den tejp som följer med alldels för oelastisk, hård och spröd, då är det bäst att slänga den och använda eltejp istället.

Steg 5: Vik in styrlindan i styret och tryck fast den med den plugg som följer med. Detta kan du göra direkt efter att bara ha lindat något varv eller så gör du det sist. Sitter pluggen dåligt går det att göra den tjockare och klibbigare genom att linda ett par varv eltejp med klistret utåt.

Har du inga styrändspluggar så får du inte tävla på cykeln. Det är ett av de säkerhetskrav som cykelförbundet ställer på din cykel. För att inte tala om hur ofärdig och ful cykeln ser ut. 


Antal kommentarer: 3

Goofy

Är det inte fusk att använda den korta biten styrlinda
vid reglagen;)


Nicklas T

Styrlindan ska följa färgen på sadeln!


Kjell Lövström

Intressant! På den tiden jag hade tvåhjuling med bockstyre så började jag alltid innifrån och avslutade vid styrändan med pluggen. Tilläggas bör att dom pluggar som följde med styrlindan var rena skräpet. Nu skall jag efter lång bortvaro från styrlindor åter ge mig på dom men den här gången på min trike



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer