Så känns det att cykla elcykel

Så känns det att cykla elcykel


Guds hand. Jag kan inte beskriva känslan på nåt annat sätt. När farten går ner i början på backen så känner jag tydligt hur någon börjar knuffa på. Och ju mer aktivitet jag skickar ner i pedalerna, desto fortare knuffas jag uppför. Lyckan sprider sig från örsnibb till örsnibb, och jag vill bara be om ursäkt till alla motorlösa cyklister jag flyger förbi i backen.

Men sen är det där jätteroliga över. Nerförsbacke och raksträcka i medvind – motorn slår av vid 25 kilometer i timmen och jag får trampa helt för egen maskin. Plötsligt känns cykeln både tung och tråkig vid det som för mig är ”normal” fart, och jag blir omkörd av de där cyklisterna på smala däck som jag blåste förbi uppför alldeles nyss.

På en sträcka som jag utan problem brukar kunna hålla 33 knyck på med min lätta pendelcross går det nu bara i 26, trots att jag trampar lika fort och hårt. Istället för att pendla mellan 15 och 45 kilometer i timmen under vägen till jobbet, cyklar jag nu konstant på 24-26 kilometer i timmen, bortsett från några längre branta nerförsbackar, där cykelns tyngd gör att jag rullar fortare. Det är en ovan känsla. 

Rätt rustad
Mina händer blir kallare än vanligt. Det beror dels på den jämna fartvinden, eftersom jag konstant håller samma fart, men också på att jag sitter ner hela tiden. Annars står jag upp emellanåt, vilket gör att jag aktiverar armarna mer och får cirkulation i hela överkroppen. Den statiska cyklingen gör också att jag får känningar i ryggen tidigare än vanligt. Även elcykling kräver uppenbarligen rätt utrustning och vissa kroppsanpassningar, i alla fall om du är ute längre stunder. Och visst kan du stå upp även på en elcykel, men känslan blir lite märklig då motorn inte synkar exakt med den trampteknik man använder vid stående cykling, som inte är lika jämn som vid sittande cykling. 

Tiden då?
Pendelsträckan som normalt tar mig 50 minuter på vanlig cykel tar 45 minuter på elcykeln. Det är fem sparade minuter i vardera riktning. Då är jag å andra sidan en van cyklist med en pendelcykel som väger sju kilo och kostar dubbelt så mycket som elcyklarna vi nu testar. För en mer ovan cyklist med standardcykel skulle samma sträcka förstås ta längre tid.

Argumentet att du kommer fram utan att vara svettig och därmed sparar in på tid i duschen köper vi bara åt ena hållet – i regel duschar ju folk gång per dygn ändå. Och skulle jag bli sugen på ett riktigt träningspass den här dagen, där jag verkligen blir trött och flåsig, får jag nog dessutom lägga till lite extra tid för träning efter elcykelpendlingen.

Men lite motion får man väl?
Ja, det får du! Du måste ju trampa hela tiden – annars aktiveras inte motorn. Det är lätt att hamna i ansträningsnivån motsvarande rask promenad eller lätt joggning, vilket är jättebra träning om du är otränad, men inte helt tillfredsställande om du gillar att ta i.
Självklart går det att träna sig jättetrött även på en elcykel, men då blir ju motorn poänglös, och då är det betydligt roligare på en vanlig cykel, eftersom du får mer belöning för dina ansträngningar i form av fart.

Den andra sidan av samma mynt är att jag har gott om energi kvar att sticka ut och träna med klubben även efter jobbet – jag har inte kört slut på mig själv bara genom arbetspendlingen, utan kommer hem fräsch och lagom uppvärmd.

Garanterad träning får du i alla fall om du måste bära din elcykel upp eller ner för några trappor. De väger gott och väl över 20 kilo och är i vanliga vuxenformat också ganska otympliga. Överväger du en elcykel för att du är helt otränad eller har ryggproblem bör du därför säkra upp att det finns hiss där du behöver flytta den vertikalt. Vi har provat att kånka den upp- och nerför en svängd trappa – det blir en brottningsmatch som är läskigt svår att kontrollera.

Men för icke-cyklist då?
Eftersom vi är miljöförstörda efter många års sportcyklande lånar vi ut ett par elcyklar till några personer som inte definierar sig som cyklister. De ocykliska testpersonerna är mellan 30 och 80 år och motionerar regelbundet genom promenader, löpning och gym. Att cykla är något de i första hand de gör för transportens skull.

De är överväldigade. De säger att de älskar elcyklarna. De skrattar sig uppför varje backe, och utan ansträngning kan de nästan halvera transporttiden till jobbet, jämfört med vanlig kollektivtrafik. De är inte ett dugg intresserade av att komma fram flåsiga och svettiga, i behov av en dusch. Däremot blir de något bekymrade över hur man förvarar och parkerar en cykel som kostar så pass mycket pengar. 

Ja, dyrt, va?
Här finns stora variationer, men för elcyklar med en motor från Shimano, Yamaha eller Bosch får du i regel lägga över 20 000 kronor. Om det är mycket eller lite pengar för dig – ja, det vet bara du. Men det ska då jämföras med prislappen på hur du transporterar dig idag (inklusive bränsle, skatter, försäkring, parkerings- och trängselavgifter) utslaget på flera år som du kan använda cykeln. Räkna också med att den emellanåt behöver service för att må bra samt att batteriet kan behöva bytas efter några år. Ett grymt bra lås är förstås också att rekommendera. Att det är mer miljövänligt än många andra transportsätt behöver vi väl knappast nämna.

Batteritorsk?
Vi har bara en sak att säga om elcykelbatterier som går tomma: undvik till varje pris. Lika kul och lättcyklad som en elcykel är när motorn fungerar, lika tungt och hemskt blir det när energin är slut. Om du tyckte det var lite småjobbigt att cykla vanlig cykel innan så är det här nästan outhärdligt. Har du någon gång fått släggan på riktigt, så vet du vad vi menar. Det är inte kul att bli omsprungen av en löpare i uppförsbacken.

Nu testar vi elcyklar!

Test: Winora Radius
Test: Trek Conduit+
Test: Specialized Turbo Vado 3.0 

Håll koll på bicycling.se vecka 20 om du är nyfiken på våra elcykeltester.

Antal kommentarer: 1

Göran Nordstrom

Har inte ägnat el-cyklar nåt intresse alls men denna artikel öka faktiskt mitt intresse men inte för egen del än iaf men funderar över en sak. Batterierna. Vet man något om kvalitet och livslängd på typ Biltema-batterier och andra märken?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Karlstad söker vintercyklister

Karlstad söker vintercyklister


Stan vill helt enkelt få fler att cykla även under vintern. Personer som vill vara med i kampanjen ska cykla till och från arbetet minst tre gånger i veckan under perioden 1 december till 15 mars. De söker personer som är mellan 18 till 65 år, bor i Karlstads kommun och är vanebilister under vinterhalvåret. Du är vanebilist om du åker bil till jobbet minst tre dagar i vecken eller mer.

Deltagarna i kampanjen får utrustning som underlättar deras pendling. I och med att deltagarna normalt sett inte cyklar på vintern så är de extra intresserade av Vintertramparnas iakttagelser och upplevelser, om det finns något i stadens rutiner de kan utveckla ytterligare.

– Efter utmaningen hoppas vi att fler ska vilja välja cykeln till jobbet. Vi hoppas också att vi får in värdefulla synpunkter på vinterväghållning från en grupp som tidigare inte cyklat på vintern. Vi vill att det ska bli ännu lättare och säkrare att välja cykeln på vintern, säger Mikael Haster, transportrådgivare.

Läs mer på karlstad.se/vintertrampare

Antal kommentarer: 3

Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Leonid Kuzmin

Som vanligt ett PR kampanj istället för en förnuftig och effektiv åtgärd.
T.ex., alla (som jag själv har erfarit) cykelställ på stan saknar fästanordningen för att låsa fast cykelram till. Man kan låsa fast bara framhjulen, men det är ingen ”hålla tjuvarna borta” lösning.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in