Justera styrlagret – så gör du!

Justera styrlagret – så gör du!


Styrlagret är nog cykelns mest underskattade del. Det gör inget väsen av sig så länge det funkar bra. Men så fort det glappar upp så börjar det klonka konstigt om cykeln, framgaffeln kan börja vibrera vid inbromsningar och hela hojen kan kännas som att den håller på att falla isär.

Och om det går så långt att styrlagret låser sig vid en punkt så försämras dessutom både balans och kurvtagningsförmåga radikalt. I det allra värsta scenariot så deformeras styrröret så illa att det blir till att införskaffa en ny ram. Så det finns anledning att älska sitt styrlager. Och det är verkligen värt att lägga lite mer pengar och tid på det än vad du tror. 

Det här behöver du: insexnycklar i dimension fyra, fem och ibland sex millimeter.

1. Skramlar det om cykeln? Lyft upp framhjulet på cykeln och släpp det med en kontrollerad rörelse från ett par decimeters höjd utan att släppa handen från styret. Ljudet vid landningen ska vara solitt, en tydlig dunk från framhjulet. Skramlar eller klonkar det så är förmodligen styrlagret glappt.

 

2. Kontrollera för säkerhets skull att det inte är framhjulets nav som glappar. Dra åt snabbkopplingen och vicka på framhjulet i sidled, det ska inte förekomma något spel. Gör ljudkontrollen igen. Skramlar det fortfarande? Lås framhjulsbromsen med ena handen och försök att jucka cykeln framåt och bakåt med bromsen i. Det ska inte gå att frambringa något glapp eller klonkande ljud nu.

Tänk på att det också kan vara dämpargaffelns packningar som rör sig. Ställ därför framhjulet 90 grader åt vänster eller höger, i rak vinkel mot cykelns ”färdriktning”. Gör om juckandet och känn med handen runt styrlagerskålarna om de rör sig. En viss rörelse kan i sällsynta fall även sitta i bromsen, då i bromsinfästningen om du har cantilever- eller v-bromsar. Kontrolldra dessa skruvar och gör ljudkontrollen igen.

 

3. Känner du fortfarande ett spel eller glapp eller hör ett skramlande så är troligen styrlagret glapp. Lossa på skruvarna på sidan av styrstammen, som klämmer fast den runt gaffelröret. Kontrollera att den sitter löst genom att vrida på styret, det ska röra sig i sidled oberoende av framhjulet.

 

4. Dra åt bulten som sitter i mitten av topplocket på styrstammen. Den går ner till ett mothåll, en fastkilad mutter i gaffelröret. När du drar åt denna bult trycker den styrstammen neråt vilket gör att styrlagret trycks ihop.

Dra åt lite lätt till en början och kontrollera glappet. Fortsätt att dra åt topplocksbulten tills glappet i styrlagret inte känns längre. Det kräver i vanliga fall inte mycket kraft, så kan du inte dra åt den så hårt som krävs har troligen styrstammens topplock bottnat i gaffelrörets ände.

Då behöver du lägga en distans, en styrstams-spacer, under antingen styrstammen eller under topplocket. Skruva av topplocket och dubbelkolla så att avståndet mellan gaffelrörets ände och styrstammens övre kant inte är mer än några millimeter. Men gaffelröret får alltså inte heller sticka upp över styrstammens kant så att topplocket inte når ner till styrstammen (då lägger man en spacer under topplocket om man inte vill höja styrstammen).

 

5. Dra åt bultarna på sidan av styrstammen något så att styrstammen inte längre kan vridas i sidled oberoende av framhjulet. Dubbelkolla att glappet är borta och att styret kan röra sig obehindrat från sida till sida. Lyft upp framhjulet och ge styret en liten puff i sidled – då ska styret och framhjulet helt motståndslöst av sin egen tyngd falla så långt det går åt båda sidor. Går inte det så är styrlagret för hårt åtdraget.

Lossa i så fall sidobultarna igen, skruva upp topplocksbulten ett kvarts varv och dra åt sidobultarna igen. Kolla glapp och sidorörelse på nytt. När styrlagret är perfekt justerat ska varken glapp kännas eller klonk höras och styret ska utan motstånd lätt röra sig från sida till sida. Dra åt sidobultarna när styret är centrerat i förhållande till framhjulet. Dubbelkolla med momentnyckel, särskilt viktigt om du har ett gaffelrör i kolfiber.

Fotograf Luca Mara


Antal kommentarer: 3

Lars Johansson

Komplettera gärna med en skiss eller teckning vad detaljerna heter


Niklas

Hej! Tusen tack för hjälpen! Jag har länge haft problem med glapp och har aldrig skruvat med den delen tidigare, hade ingen aning om hur jag skulle få tightat till det innan jag hittade den här artikeln. Snabbt och smidigt fixat tack vare er och den fina beskrivningen 🙂 Toppen!


Seyfi Aslan Özdemir

Tack för hjälpen.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer