Så bakas en cyklist – receptet

Så bakas en cyklist – receptet


Hannas idrottsliga bakgrund är bred, med sport i allmänhet och utomhussport i synnerhet. Cyklingen har alltid funnits där i form av pendling, och på senare år även som en del av den multisportsatsning Hanna gjort med sitt lag 24 Hour Meals Adventure Team – en resa som började med Åre Extreme Challenge, fortsatte via dygnslånga tävlingar och som landat i en förkärlek för de längre äventyren. Såsom sju dygns härjande i Alaskas vildmark eller fem sömnlösa nätter längs Sydafrikas kust.

Men någon renodlad cykelsatsning har det aldrig blivit. Tills nu, när skärpan är inställd på att bli mer cyklist. Under maj till september väntar Långloppscupen Mitsubishi MTB Challenge, Lidingöloppet MTB och Cykelvasan – lopp som Hanna länge velat köra. Nu blir det elva stycken under en och samma säsong.

– Cykling är det jag fastnat mest för. Men det har inte funnits utrymme att utforska den till fullo. Jag vill lära mig cykla på riktigt. Utvecklas tekniskt och undersöka hur kul det kan bli om man kan mer. Och här finns en miljon frågor. Hur tekniskt svår är Långloppscupen? Behövs heldämpat eller fungerar en stel cykel? Hur tränar man mellan tävlingar? Hur cyklar man uppför en trappa? Hur lär man sig laga punka snabbt? säger Hanna.

Vi har nu bakat ihop en rad experter, i form av våra egna medarbetare, som har järnkoll på cykel – oavsett om det handlar om träning, prylar, teknik, stilpoäng eller prestation. Men även om syftet är att Hanna ska utvecklas som cyklist, i en snabbare bemärkelse, så handlar det här lika mycket om hur man gör cyklingen så rolig som möjligt – även på sidan av tävlingsbanan.  

– För mig är cyklingens värld både lockande och mystisk. På gränsen till mytisk. Känslan är att det finns en massa oskrivna regler, kring alltifrån strumplängd och Strava till däcktryck och belgiska våfflor (eller var det kedjor?). Regler som ibland kan upplevas avskräckande. Kanske känner fler som jag? Mitt mål med projektet blir att angripa cykelbubblan med oslipade glasögon. Och ta reda på hur man kan ha så kul som möjligt på en cykel, utan att vara doktor i kolfiberpsykologi, säger Hanna.

Tillsammans ska vi reda ut begreppen, både för Hanna och för dig som delar hennes frågetecken. Hanna kommer att ställa sina mest relevanta frågor för stunden. Projektet kommer att finnas med i varje nummer av tidningen och med lite fördröjning här på webben. Du hittar hennes egna blogg här och på langloppscupen.se. Och framför allt kommer du att hitta henne på cykeln, på något av de lopp som finns på agendan.

Antal kommentarer: 1

Manuel Ek

Det här ser jag fram mot! Något som jag själv kan relatera till som ”nybliven” cyklist efter många års uppehåll från sporten. Jag försöker värja mig mot att hamna i just diskussioner kring strumplängd och watt utan vill mest bara ha roligt i min träningsform och det kan i sig vara en utmaning i en så tävlingsinriktad hobby som cykling.
Stort lycka till i din satsning och jag hoppas du får mycket skoj!



Ny Scalpel från Cannondale

Ny Scalpel från Cannondale


Lägre vikt, flackare vinkar och några spännande lösningar, säg hej till nya Scalpel.

Första gången en Cannondale Scalpel såg dagens ljus var 2001, så det är en klassiker av rang som nu har fått gå igenom ytterligare en omarbetning. Nya Scalpelramen väger in på strax över 1900 gram, vilket (precis som tidigare versioner) gör den till en av de lättare på marknaden. Som komplett cykel väger värstingversionen in på 9.8 kilo. Går man ner ett snäpp på skalan till billigare och den enklare specade Scalpel 2 ligger vikten på relativt låga 10.7 kg. Förutom att ha blivit bantad har den fått ett nytt ”Four-bar FlexPivot” dämparsystem som bjuder på patenterade flexzoner av kolfiber i baksvingen. Trots sin inriktning på XC/race får man plats med upp till ganska feta 2.4″ däck.

Vinkeln på styrröret är nu hela 1.5 grader flackare och sadelröret en grad brantare, jämfört med utgående modell. En geometri som designad ihop med Cannondales enbenta gaffels (lefty) extra långa offset. Förändringar som ger cykeln fördelar över teknisk och stökig terräng, i synnerhet när det går utför.

Scalpel Carbon 2

I samma veva släpper man Scalpel SE. Nej den är inte svensk men har fått en slaglängd på 120 mm (istället för 100) ännu flackare vinklar och en dropperpost. En lätt trailhoj helt enkelt.

Women’s Scalpel Carbon SE

Cyklarna får även Cannondales nya STASH Kit, ett miniverktyg som göms under flaskstället. (Fabric 8-in-1 miniverktyg, ett Dynaplug tubeless plugg kit och plats för en CO2-patron eller pump)

Nya Scalpel kommer i åtta olika versioner inklusive nya Scalpel SE och några damversioner.

Svenska priser på hela serien:
Scalpel HM 1 REP                                                        SEK 92,999
Scalpel Carbon 2 SLT                                                  SEK 57,999
Scalpel Carbon 2 Women’s PUR                              SEK 57,999
Scalpel Carbon 3 BLK                                                 SEK 49,999
Scalpel Carbon 3 CRD                                                SEK 49,999
Scalpel Carbon 4 HLT                                                 SEK 43,999
Scalpel Carbon SE 1 SGY                                            SEK 57,999
Scalpel Carbon SE 2 SBR                                            SEK 43,999
Scalpel Carbon SE Women’s LAV                             SEK 43,999

Det är förövrigt även denna hoj som Team Bicycling kommer köra på under säsongen 2020.


6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare

Cykelvasan 2020 ligger kvar som planerat – tills vidare


Covid-19-pandemin gör att många av sommarens idrottsevenemang ställs in eller flyttas fram. Vasaloppet väljer att fortsätta planeringen inför sommarveckan 14–22 augusti och anpassa arrangemanget till de nya förutsättningarna.

Vasaloppets sommarvecka 2020 omfattar 13 lopp och har hittills över 18 000 anmälda deltagare.
– Vi vet att ni är många som undrar hur det blir med era lopp. Tyvärr har vi inte alla svar i dag, men vi jobbar med att hitta bästa möjliga lösningar utifrån de nya förutsättningarna, säger Eva-Lena Frick.

Bland de alternativ till den ordinarie sommarveckan som nu diskuteras finns allt från anpassade lopp på plats i Vasaloppsarenan till helt digitala lopp och olika kombinationslösningar. Allt kommer självklart att utgå från myndigheternas rekommendationer och riktlinjer.

Definitivt besked om sommarveckans utformning kommer senast strax före midsommar.
– Innan vi fattar beslut vill vi invänta nya prognoser från Folkhälsomyndigheten. Vi hoppas att ni har tålamod att avvakta tillsammans med oss och att ni fortsätter att hålla igång träningen på ett säkert sätt, säger Eva-Lena Frick.

Detaljerad information om genomförandet av Vasaloppets sommarvecka 2020 kommer att meddelas senast 18 juni.

Anmäl dig till Team Bicycling för att få chansen att uppleva Cykelvasan från första parkett


Team Bicycling 2020 – update!

Team Bicycling 2020 – update!


Förra året hade Team Bicycling sin urpremiär. Fyra killar och fyra tjejer valdes ut för att utvecklas och få en chans att ta sitt cyklande ett steg längre. Coronaviruset har dragit ut på årets process men har ännu inte satt stopp för satsningen.

Den har däremot sett till att processen blivit något mer utdragen. I skrivande stund är Cykelvasan fortfarande inrutad i kalendern och spåret mellan Sälen och Mora ligger öppet. Målet för gänget på Cykelvasan är att killarna ska köra på sub 3 (vinnartid cirka 2.45) och tjejerna på sub 3.30 (vinnartid cirka 3.05). Teamet kommer nu i år samla tre killar och tre tjejer. Kapten för laget är Daniel Breece, Bicyclings chefredaktör.

Aktivitus är nu tillbaka som partner och kommer återigen styra över testandet och träningsprogram för deltagarna. Nytt på sponsorfronten är att deltagarna kommer få mumsa på energi från Science in Sports och sen börja bränna energin på det första träningslägret som blir av på Högbo Bruk utanför Gävle. 

Kostnaden för att delta i Team Bicycling är 9 000 kronor och då ingår i dagsläget:

*Boende i dubbelrum 

*Deltagarna ombesörjer själva transport och boende under tävlingar samt transport till träningsläger.
Har du frågor om laget eller satsningen? Hör av dig till daniel.breece@bicycling.se

Ni hittar ansökan här via vår gamla sajt

Vi ser fram emot din ansökan!

*Som deltagare i Team Bicycling är planerade tävlingar och träningsläger obligatoriska och du förväntas ställa upp på bilder och bli filmad under våra träningar och tävlingar. Bilder du själv även får tillgång till. Som deltagare förväntas du även sprida vår framfart i dina egna sociala kanaler. Att du tränar på flitigt mellan våra läger och tävlingar är en självklarhet!

Antal kommentarer: 1

Regin Swenning

OM jag skulle bli uttagen så är träningsläger 24-26 april svårt då jag kommer hem från cykelvecka på Mallorca natten mellan 24 och 25.



Min bästa helg: Bernt Johansson

Min bästa helg: Bernt Johansson


Där kan man ansluta på Kinnekulleleden, en vandringsled på 4,5 mil som har blivit väldigt populär att cykla på. Mycket för att det är väldigt varierat och mestadels tekniskt lätt, förutom vissa partier som är väldigt svåra och dessutom bjuder på några lyft. Det som är så bra här är att man faktiskt får cykla här, om man gör det på fotvandrarnas villkor.

Tre kilometer efter Gössäter blir det en liten singletrack som fortsätter upp till Högkullen, vill man få en mäktig utsikt så knatar man upp i tornet som ligger på över 300 meters höjd. Vänern nedanför ligger på 45 meters höjd, så det är en ganska rejäl kulle.

Efter en lång utförslöpa kommer man sen till en nästan allvarsliknande platå där man kör ganska flackt en bra bit, bort till Medelplana hed. Längre söderut, efter lite trix och knix, cyklar man förbi ett ställe som heter Lasses grotta. För över 100 år sedan bodde en viss Lars Eriksson här med sin fru Inga och man kan gå in för att känna av hur det kunde varit att bo där.

Leden fortsätter på östra sidan längs Kinneviken och går lite upp och ner. Man passerar även genom ett kalkstensbrott och sen kör man på en banvall som gått från kalkstensgruvan ner till hamnen i Råbäck. Efter en tekniskt sträcka strax ovanför Vänerns strand kommer man snart tillbaka till utkikstornet på Högkullen. Där kan man åka ner till Kinnekullegården för att avsluta med en fin räkmacka som lunch. Sen är det bara att rulla ner till bilen. Det blir cirka 5 mil om man räknar till och från bilen så det tar i stort sett halva dagen.

Jag tränar nästan alltid själv, då kan jag köra egen takt och kan sticka när jag vill utan att behöva anpassa mig. Så Kinnekulleleden kör jag solo. Men om söndagen fortsätter bjuda på fint väder så vill jag gärna cykla med min fru och då blir en cykeltur längs Göta Kanal.

Vi börjar med att åka upp till Tåtorp vid sjön Viken. Därifrån går det en en grävd kanal, cirka 4 mil ända ner till Sjötorp, där kanalen går ut i Vänern. Tidigare drog man båtarna med häst och vagn men nu är det cykelbana, så man cyklar på en gammal draghästsbank.  

Medan jag börjar med att köra ner till Sjötorp för att parkera bilen passar frugan på att fika lite. Jag cyklar på ganska hårt tillbaka till Tåtorp, sen börjar vi cykla tillbaka tillsammans. Även idag blir det på mtb eller kanske en cykelcross. Det är ju ganska flackt för man följer vattnet. Vid Töreboda kanske det blir en kaffe och glass. Färden fortsätter över bort till Norrqvarn och vidare till Lyrestad. Sista biten in mot Sjötorp går delvis i skogen och när vi kommer fram blir det nog lite lunch. Väl hemma i Skaraborg ramar vi in helgen med lite grill, ett glas vin och kollar in när solen går ner över slätten”

Göta Kanal, Göta kanals trädallé, Göta Canal,  Ljungsbro, L 

Bernt Johansson, guldmedaljören från OS i Montréal 1976 som är trogen sin hembygd och faktiskt gör slag i dessa cykeldrömmar och kör dem några gånger per år. Numera jobbar han som strateg inom hälsa och träning åt Avonova. 

Min bästa helg: Emma Johansson 

Min bästa helg: Roberto Vacchi

Min bästa helg: Marika Wagner

Min bästa helg: Jon Bokrantz