Resa med cykeln, hur gör man?

Resa med cykeln, hur gör man?


Först och främst måste du säkra upp att cykeln är bokad på planet, så du inte står där vid incheckningen och får ett nej. Sedan måste den vara säkert packad, och här finns flera alternativ, med tillhörande för- och nackdelar. En vanlig cykelkartong är ett relativt säkert sätt att transportera cykeln. Du får den oftast gratis hos en cykelhandlare, och när du rest klart kan du skicka kartongen till återvinning om du har platsbrist. Nästa steg är en riktig cykelväska, och här finns två inriktningar. Antingen väljer du en mjuk väska, där fördelarna är den lägre vikten och att den tar mindre plats när du inte använder den. En hård väska kostar mer, väger mer och tar betydligt mer plats – men vill du resa så säkert som möjligt är det ett tryggt val. Det finns också hybrider som nästan ger den hårda väskans fördelar men med lägre vikt och är mindre skrymmande.

Oavsett vilken typ av väska du väljer kan du använda dina cykelkläder som emballage genom att lägga dem i påsar och placera det runt ramen och hjulen. Montera av pedalerna och packa ner verktyget så att du får på dem på resmålet igen.

När det gäller luften i däcken så är det generella rådet från flygbolagen att släppa ut lite av trycket eftersom det yttre lufttrycket på hög höjd minskar och däcket då teoretiskt sett kan sprängas. Än så länge har det aldrig hänt oss, under alla våra år på resande fot. Men vill du slippa tjafs vid incheckningen bör du släppa ut lite luft innan. Låt däremot inte däcket vara helt tomt – en liten luftkudde skyddar fälgarna om flygplatspersonalen är elaka med din cykel.

Kör du slanglöst kan det vara väldigt bra att inte släppa ut för mycket luft, annars finns risken att när du öppnar lådan vid din nya spännande destination möter ett skådespel som mest kommer likna ett krig mellan en milkshake och din fina cykel. Lossar däcken från fälgen kan det dessutom vara svårt att få dem på plats igen om du inte har tillgång till en kompressor eller bra pump. 

Elcyklar, eller dess batterier för att vara mer exakt, räknas som farligt gods och är inte tillåtna överhuvudtaget på flygplan.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer