Redaktionens bästa vintertips: Åsas favoriter

Redaktionens bästa vintertips: Åsas favoriter


Mössa
Min mössa ska vara ganska tajt och gå ner lite över öronen. Jag gillar inte mössor som är för tjocka, så att det blir knöligt under hjälmen. Dessutom blir det bara svettigt med långt hår och tjock mössa. Trimtex mössa Reflect är helt reflekterande och finns i olika tjocklekar.

Buff 
Jag älskar buffar i merinoull. Förutom att de ska vara mjuka, varma och flexibla är det viktigt att de är lite tajta, så att de stannar kvar uppe när jag drar upp dem över näsa och mun. Det är bra när jag vill värma upp inandningsluften, eller när jag cyklar förbi de ständigt stinkande bilköerna på E18 och E4. Anja Pärsons buff Bormio från Craft klarar jobbet galant. 

Tröja
Det spelar egentligen ingen roll vad det står på termometern. Jag är en ullofil och trivs alltid bäst med ull närmast huden. När det är kallt är det också det som fungerar bäst, eftersom det effektivt reglerar temperaturen och transporterar bort fukt på samma gång. Det är också antibakteriellt på naturlig väg – utan att påverka miljön. 

Det blir alltså en sport-behå i ull innerst, följt av en tunn underställströja i samma material. Båda kommer från Icebreaker. Utanpå har jag helst en långärmad cykeltröja i ull eller ett blandmaterial, som här: Raphas Winter Jersey.

Jacka
Jag föredrar en tunn skaljacka så att jag själv kan välja hur mycket isolering som behövs under. Det gör även att jackan är användbar höst, vinter och vår. GoreTex-jackan på galgen kommer från 7Mesh och är både vind- och vattentät. En detalj som jag gillar är den korta dragkedjan som går upp en bit på underarmen. Då är det lätt att öppna upp för värmeutsläpp och nerkylning om så behövs. 

Handskar
För kortare pass och ner till några enstaka minusgrader fungerar Bontragers vinterhandske Meraj bra för mig. Den är laddad med både Thinsulate och fleece, har bra grepp och klarar också att fingra på en touch screen. När passen blir längre eller vädret kallare måste fingrarna få dela utrymme. Vid åtta minusgrader byter jag till fårskinnsvantar. Ja, då är det krångligt att växla.

Byxor
Vid många minusgrader är det inget att be för – då gäller cykelbyxor, ullunderställ och vintertajts. Är vädret lite mildare vill jag gärna slippa sådant som kan korva sig i knävecken i onödan, och då räcker Crafts vind- och vattenavvisande flossade benvärmare Shield långt.

Däremot fryser jag nästan alltid om rumpa och lår. Raphas Thigh Warmer går varma den här vintern, och shortsen MT 500 Spray från Endura skapar inte bara en extra luftspalt, utan skyddar även mot vind och väta när vintern bjuder på regn och slask. Bäst är ändå mitt specialbeställda sadelskydd i lammskinn från Gotland. Skicka över ditt sadelmått till valfri skinnhantverkare så fixar de säkert det på momangen.

Strumpor
Det här är nog den sämsta punkten att snåla på. Du kan ha världens bästa vinterskor, men om du kombinerar det med en dålig sportsocka i fel material blir resultatet ändå dåligt. Mina ullstrumpor är tjocka och långa. Just det här sköna paret kommer från Icebreaker.

Skor
Här har jag experimenterat mycket, men lyckas ändå aldrig hålla värmen tillräckligt länge. Vinterskor i all ära, men nästan lika bra är vanliga MTBskor som är någon storlek för stora, i kombination med en tjock ullsula på insidan och kraftiga skoöverdrag utanpå, exempelvis GripGrabs Arctic.

Läs också: Så fixar du kylan! Proffsens bästa tips

Antal kommentarer: 3

Lars Sahlberg

Över den tunna mössan,brukar jag ta en fantomenmask,som värmer ansikte och haka.
Dessutom har jag snowboardgoogles,när det är riktigt kallt.
Krabbhandskar med 3 fingrar fungerar oerhört bra,när det är buskaget.


Maria

Fy vad trist med allt detta propagerande för ull! Visst, det är säkert ett bra material på många sätt. Men den etiska aspekten då? Borde inte den också väga in?
Läs gärna på:
http://www.djurensratt.se/djurvanlig-konsument/ull (det står mkt om kaniner först, men sen kommer det fakta om får)
http://www.djurensratt.se/djur-i-livsmedelsindustrin/far-och-lamm
Det finns schyssta alternativ. Själv använder jag underställ i bambu, som är både värmande och ventilerande. Ytterplaggen köper jag antingen second hand eller i material som miljöanpassats så mkt som möjligt. Och tro det eller ej, jag har inte frusit ihjäl än 🙂
Mvh
Vegancyklisten


Redaktionen Bicycling

Hej Maria!
Visst finns det många företag som utnyttjar djur på fruktansvärda sätt och med helt horribla metoder. Det tar vi hundra procent avstånd från. Vi brukar alltid fråga var ullen kommer från och hur det står till med djurhållningen. Det tycker vi att alla konsumenter ska göra.
Ett av företagen som nämns här, Icebreaker, svarar att de endast jobbar med utvalda merinofarmare och den finaste merinoullen. För att få fram en fiber som kallas ”superfine” så krävs det att merinofåren trivs. Därför springer de helt fritt året runt högt uppe i bergen på ön Southern Alpes, Nya Zeeland.
De medicineras om de angrips av diverse blåflugor, och metoderna är helt mulesingfria. Företaget har etiska kontrakt med farmarna för att få fram denna fina fiber där de även värnar om miljön, hållbarhet och djurens rätt. Merinofår slaktas inte för köttproduktion. Det förklarar också varför dessa produkter kostar lite mer.
Men stort tack för tipset om bambu – det är självklart ett jättebra alternativ! Vi har bara testat några enstaka bambuplagg, men vi får ut och leta efter fler produkter.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Karlstad söker vintercyklister

Karlstad söker vintercyklister


Stan vill helt enkelt få fler att cykla även under vintern. Personer som vill vara med i kampanjen ska cykla till och från arbetet minst tre gånger i veckan under perioden 1 december till 15 mars. De söker personer som är mellan 18 till 65 år, bor i Karlstads kommun och är vanebilister under vinterhalvåret. Du är vanebilist om du åker bil till jobbet minst tre dagar i vecken eller mer.

Deltagarna i kampanjen får utrustning som underlättar deras pendling. I och med att deltagarna normalt sett inte cyklar på vintern så är de extra intresserade av Vintertramparnas iakttagelser och upplevelser, om det finns något i stadens rutiner de kan utveckla ytterligare.

– Efter utmaningen hoppas vi att fler ska vilja välja cykeln till jobbet. Vi hoppas också att vi får in värdefulla synpunkter på vinterväghållning från en grupp som tidigare inte cyklat på vintern. Vi vill att det ska bli ännu lättare och säkrare att välja cykeln på vintern, säger Mikael Haster, transportrådgivare.

Läs mer på karlstad.se/vintertrampare

Antal kommentarer: 3

Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Leonid Kuzmin

Som vanligt ett PR kampanj istället för en förnuftig och effektiv åtgärd.
T.ex., alla (som jag själv har erfarit) cykelställ på stan saknar fästanordningen för att låsa fast cykelram till. Man kan låsa fast bara framhjulen, men det är ingen ”hålla tjuvarna borta” lösning.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in