Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter

Redaktionens bästa vintertips: Andreas favoriter


Buff 
Jag är en storkonsument av buffar och har ofta ett par extra i fickan om halsen eller huvudet behöver extra support. De tar minimalt med plats, men fyller faktiskt en stor funktion. Och är billiga. 

Underställ
Ull, ull, ull – något annat är inte intressant. Om du frågar mig. Under vintern gillar jag tröjor med extra långa armar och hål för tummen. Om handlederna hålls varma hjälper det hela handen att hålla värmen. Min favorittröja nu kommer ifrån Rapha och heter Deep Winter Baselayer. Den är självklart i merinoull och har en inbyggd huva som gör det svårare för kall luft att leta sig in runt nacken och halsen. 

Väst
Jag har alltid gillat västar i vinterföre. Och skälet är enkelt – jag fryser ytterst sällan om armarna plus att när de blir för påpälsade försvinner rörligheten. På längre turer har jag alltid en väst liggandes i ryggsäcken. Ibland för att det plötsligt blir kallare, ibland för att man blir ståendes med materialfel och då blir snabbt kall, samt som nödplagg om olyckan är framme och man blir liggandes i en snödriva med trasig kropp. 

Jacka 
Här byter jag ofta beroende på aktuellt väder, om jag ska cykla på dagen eller kvällen (läs synlighet) och vad jag eventuellt behöver ha med mig i fickorna. Min favoritdetalj är bröstfickan, den är ett måste för mig på en bra jacka. Och den ska vara tillräcklig för att innehålla en telefon eller grammofon. Jackan på bilden kommer från Pearl Izumi.

Handskar
När termometern visar runt 10 minusgrader är det hummerhandskar som gäller för hela slanten. Det är den perfekta kompromissen mellan värme och rörlighet. En viktig egenskap är att lagren på insidan av handen är ordentligt fastsydda i varandra, annars försämras greppet runt styret och man riskerar krascha för att händerna glider mot handtagen. Nu heter mina favoriter Pearl Izumi PRO Lobster. 

Byxor
Mina favoritbyxor den här vintern kommer ifrån Odlo. De har självklart hängslen och är lagom fladdriga hela vägen längs benen, även när underställ används. En liten luftspalt behövs för att benen ska må bra när det är riktigt kyligt. Men blir det för mycket fladder är risken stor att byxorna fastnar i både sadel och vevparti. Och ja, bra skalbyxor håller självklart vattnet kvar på utsidan!

Strumpor
Glöm allt annat än ull. Och använd strumpor som sträcker sig högre upp än skornas övre kant, då slipper du onödigt skav. Dagens strumpa kommer från Smartwool. Runt foten har de flatsömmar som minimerar risken för skav och ovandelen är stickad, med något högre friktion så att de inte glider ner och korvar sig. 

Skor
Fötter är svårt. Tack och lov har jag aldrig haft några överdrivet stora problem att hålla dem varma. Tjocka vinterskor betyder sämre kraftöverföring, men det får man ta om fötterna ska må bra. Bästa skon nu tycker jag heter Bontrager Old Man Winter. Den håller måtten för en normalfrusen fot ner till minus tio utan större problem. Blir det kallare än så heter receptet 45NRTH Wölvhammer.

Dricka
Ska jag ut på äventyr under vintern är ryggsäcken självklar. Där finns verktyg, vätska, något att äta och lite extra plagg om man av oklar anledning behöver värma upp sig. Men under kortare turer slipper jag gärna säcken. Då har jag istället vätskan i en 0,5-literstermos i fickan på ryggen. Tillverkaren heter Hydro Flask och flaskan håller värmen upp till sex timmar.

Men, säger du, känns det inte bökigt och tar tid? Jo, och det är precis det jag uppskattar. En liten mikropaus med tid för eftertanke och reflektion. Sen är det mycket mysigare att dricka ur en metallflaska än plast.

Läs också: Så fixar du kylan! Proffsens bästa tips!

Antal kommentarer: 1

Lars

Hmmmmm, har aldrig sett någom cykla med en grammofon i bröstfickan, det vore obetaltbart att få se.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling


Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar att förhindra smittspridning i samhället med anledning av covid-19-epidemin.

Enligt smittskyddslagen har var och en i Sverige ett ansvar för att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar, som covid-19. Folkhälsomyndigheten publicerar nu ändrade allmänna råd som preciserar det personliga ansvaret, bland annat i samband med resor.

I första hand rekommenderar man nu cykling, att färdas till fots eller att man ska använda andra färdmedel än kollektivtrafik. Lite sent på bollen kan tyckas, för cykeln har ju som vi ser det, länge varit det bästa alternativet sett till smittspridning. (förutom att alla andra fantastiska fördelar då)

Liksom tidigare betonar de allmänna råden vikten av att hålla avstånd och att hålla en god handhygien och undvika större sociala sammanhang.

De nya allmänna råden träder i kraft den 13 juni.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Hexlox – Världens minsta lås

Test: Hexlox – Världens minsta lås


Du har låst fast cykeln med dubbla lås, ett runt ramen och bakhjulet och ett har fixerat framhjulet. Du har gjort allting rätt. Likt förbannat är det någon som länsat din fina hoj på värdefulla prylar och tagit med sig styre, framgaffel och sadel. Din cykel är nu blott en spillra av sitt forna jag.

Hexlox är en liten pryl som ser till att du får behålla även dina delar. Exakt hur den funkar är lite av en hemlighet, och när man inte vet kan det framstå som ett mindre mysterium. Men det är en liten hexformad och magnetiserad bult som man stoppar in i insexbultens öppning (den funkar alltså bara på stål och inte på aluminium eller titanbultar). Det gör att den prylsugna tjuven inte kan använda ett verktyg för att komma åt dina värdesaker.

För att få ut bulten använder man en liten miniatyrnyckel som är mekaniskt kodad för att passa exakt din Hexlox. Ett hundra procent omöjligt att få ut den annars är det inte, men det krävs en rejäl dos med våld, typ borra/såga/banka sönder, och det är ju inget som görs direkt obemärkt. Man kan ha samma nyckel till flera bultar och nyckeln har även en kod som gör att du kan beställa en ny om du skulle tappa bort den. Vilket inte är helt osannolikt, för den är verkligen liten. Hexlox kommer i storlekarna 4, 5, 6 och 8 millimeter så att du kan säkra det mesta på din dyrgrip. 

+ Genialt och säkert.

– Lätt att tappa bort både nyckel och bult.

www.hexlox.com

Pris: Kommer i flera olika set som kostar från cirka 350 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet


– Vi vill skapa de bästa förutsättningarna för människor att andas renare luft. Happy Commuter är en del i det arbetet och ett steg i rätt riktning. Om möjligheten finns att minska intaget av dålig luft tror vi att människor kommer ta den, säger Niklas Sörensen, vd på Ramboll.

En vuxen person andas 20 000 andetag per dygn, cirka 10 000 liter luft passerar våra lungor. Flera aktuella studier visar tydliga samband mellan luftkvalitet och hälsa – både fysisk och psykisk. En ny rapport från amerikanska forskningsinstitutet MIT visar exempelvis att det finns ett samband mellan luftkvalitet, lycka och välmående. Dålig luft kan dock inte urskiljas med blotta ögat. Happy Commuter erbjuder bokstavligt talat en väg runt problemet. Luftkvalitetsdata bearbetas i realtid och tjänsten visar den renaste luftvägen med cykel.

– Som individer kan vi till en viss grad påverka luften vi andas in. Platsen vi bor på, vilken tid på dygnet vi går ut, vilka vägar och färdsätt vi tar har betydelse. I en nyligen framtagen rapport (länk) har vi sett att minst 30 svenska städer har för dålig luft. Med Happy Commuter gör vi luftkvalitetsdata tillgänglig på ett enkelt sätt för alla som cyklar till jobb eller skola, säger Daniel Nilsson, luftkvalitets- och miljöexpert på Ramboll.

Sverige har en tydlig lagstiftning som ska garantera bra luftkvalitet. Det är kommunernas ansvar att granska och följa upp dåliga värden. I slutändan är det dock individerna som drabbas av dålig luftkvalitet. Ramboll vill med sin nya tjänst hjälpa människor att fatta rätt beslut och må bättre.

– Enkäter vi har genomfört visar att invånarna rankar luftkvalitet högt och tycker att kommunerna gör för lite och vi vill därför dela med oss av vår kunskap och göra den tillgänglig för alla, säger Niklas Sörensen. 

– Problemet med luft behöver angripas från två håll. Det handlar dels om kunskap och dels om förändrade beteenden. Ur ett hållbarhetsperspektiv vill vi skapa förutsättningar för fler människor att välja cykel istället för bil. Det skapar en god cirkel som kommer att leda till ännu renare luft, avslutar Daniel Nilsson.

Om Happy Commuter:

  • Happy Commuter är en webbaserad tjänst för allmänheten som i realtid beräknar den renaste cykelvägen mellan två platser, exempelvis hemmet och jobbet, utifrån befintliga regionala luftkvalitetsdata.
  • För att räkna fram den renaste luftvägen väljs upp till tre lämpliga färdvägar till slutdestinationen. En beräkning av luftkvaliteten redovisas på tio mätpunkter längs med varje färdväg.
  • Vid varje mätpunkt mäter vi partiklar mindre än 10 mikrometer (PM10), partiklar mindre än 2,5 mikrometer (PM2.5) och kvävedioxidhalten (NO2).
  • Utifrån insamlade data beräknar vi ett European Air Quality Index (EAQI) och rekommenderar den väg som har lägst index.

Läs mer och testa på: ramboll.se/happycommuter


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Karlstad söker vintercyklister

Karlstad söker vintercyklister


Stan vill helt enkelt få fler att cykla även under vintern. Personer som vill vara med i kampanjen ska cykla till och från arbetet minst tre gånger i veckan under perioden 1 december till 15 mars. De söker personer som är mellan 18 till 65 år, bor i Karlstads kommun och är vanebilister under vinterhalvåret. Du är vanebilist om du åker bil till jobbet minst tre dagar i vecken eller mer.

Deltagarna i kampanjen får utrustning som underlättar deras pendling. I och med att deltagarna normalt sett inte cyklar på vintern så är de extra intresserade av Vintertramparnas iakttagelser och upplevelser, om det finns något i stadens rutiner de kan utveckla ytterligare.

– Efter utmaningen hoppas vi att fler ska vilja välja cykeln till jobbet. Vi hoppas också att vi får in värdefulla synpunkter på vinterväghållning från en grupp som tidigare inte cyklat på vintern. Vi vill att det ska bli ännu lättare och säkrare att välja cykeln på vintern, säger Mikael Haster, transportrådgivare.

Läs mer på karlstad.se/vintertrampare

Antal kommentarer: 3

Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Habib jalaian

Cyklar året runt. Mycket bra initiativ👍🤗


Leonid Kuzmin

Som vanligt ett PR kampanj istället för en förnuftig och effektiv åtgärd.
T.ex., alla (som jag själv har erfarit) cykelställ på stan saknar fästanordningen för att låsa fast cykelram till. Man kan låsa fast bara framhjulen, men det är ingen ”hålla tjuvarna borta” lösning.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in