Rapport från blomstermässan Eurobike 2008


Where girl power is flower power. Be a girl. Jag hittar orden på en sirligt blomprydd reklamaffisch under årets upplaga av cykelmässan Eurobike i Friedrischshafen, Tyskland. På bilden ser jag två tjejcyklister på väg över en grässluttning i ett landskap som måste vara alperna. Be a girl. Jag smakar på orden och inser att det här är en mening som kommer att hålla mina tankedon igång i flera timmar framöver. Vad menar de? Hur är man tjej i cykelvärlden? Och är det något man dessutom genom aktiva val kan vara lite mer eller lite mindre? I sökandet på svaret till frågan finkammar jag mässgångarna upp och ner i jakten på yttrandets motsvarighet som då torde vara be a boy. Förgäves.
[part=18]
Inte mycket har hänt på tjejfronten sedan förra året, det kan man konstatera ganska fort. Det pastellrosa lullullet harvar vidare, även om Scott dristar sig till en betydligt fräschare grön kulör för året. Men, utöver färg, så finns det en annan gemensam nämnare på damsidan -blommorna. Vad har blommor med cykling att göra? Varför inte lika gärna lacka ramarna med små glassar, kattungar eller Prada-skor? Hur är det egentligen möjligt att designers och tillverkare världen över, till synes helt obereonde av varandra, om och om igen bara kommer fram till samma sak. En tjejcykel, eller för den delen ett plagg för en tjejcyklist, bör vara rosa och mönstrad blommig. I ärlighetens namn, gemene kvinna bär sällan blommiga kläder till vardags, och man kan fråga sig varför vi då förväntas göra det när vi cyklar. Kan det vara ett försök att skilja så kallade damcyklar från cyklar (något som kallas herrcyklar hittar jag däremot aldrig)? Innan dagen är över är jag helt övertygad om att blommorna sitter på cykel och kläder för männens skull. Inte för att det är något de särskilt gillar, utan för att undvika pinsamma misstag. Ingen karl ska behöva prova att dra på sig en damtröja, eller stå och fingra på en tjejcykel i tron att någon av dessa är ämnad för män. En sådan olycka händer annars så lätt då det mesta inom cykling annars är unisex. Bättre att flagga upp varningarna ordentligt.
[part=7]
Jag rotar vidare bland galgarna och finner en hel del cykelbyxor för dam. Flera av dem är bara marginellt längre än ett par boxershorts och knappast något jag skulle känna mig bekväm i vid träning eller tävling. Högteknologiskt finlir med kompression kring musklerna är inget man pratar om när byxorna slutar ett par centimeter ner på låret och det viktigaste är att ”be a girl”.
[part=2]
Jag lämnar kläderna och går över till cyklarna. Förbluffande lite har hänt även här. Eller inget. Bebisfärgerna och blommönstren finns i mångt och mycket kvar vilket gör att damcyklarna ser ganska osportiga ut bredvid de betydligt skarpare färgerna och vassare linjerna hos cyklarna (några herrcyklar hittade jag som bekant inte). Det måste ju bara vara så att det här ändå säljer. Tillgång och efterfrågan. Och kanske ser allt rimligare ut var för sig i ett eget sammanhang, men den här klumpsamlingen av samma design gör att det faktiskt blir riktigt tröttsamt.
[part=21]
Så springer jag på en Trek i verklig Barbierosa lack, högt placerad på en piedstal. På en tusendels sekund hinner jag mobilisera lite ilska och tänker ”men det var väl då självaste …”. Ett kliv till vänster senare och mina ögon landar rakt på namnet Alberto Contador, inlackat i ramen. Den rosa färgen får en helt ny och mycket tuffare innebörd. Blommor saknas.
[part=5]
Alltså, är den här mässan egentligen för mig? Jo, det är den. Precis allt går att hitta och jag är ju på inget sätt tvingad att bära eller använda något jag inte tycker är snyggt. De i mina ögon mer klumpiga och oigenomtänka försöken att locka en kvinnlig publik försöker jag helt enkelt ignorera. På så sätt är det inte helt olikt en runda på krogen. Skulle det komma ett taffligt, slemmigt och oönskat erbjudande någon gång under kvällen så är det lätt den avsmaken man minns efteråt. Men för det mesta är det roligt bland vänner, nya och gamla, och man kan själv söka upp det man tycker är intressant. Och snyggt. Det finns massor, jag lovar.
[part=1]
[part=2]
[part=3]
[part=4]
[part=6]
[part=8]
[part=10]
[part=11]
[part=14]
[part=16]
[part=20]
[part=22]
[part=23]


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

Torbjörn Berglund

Benneth Sundquist

vator172

Är det därför jag aldrig ser kvinnliga cyklister när jag är ute. Det finns bara kläder och cyklar med blommor på. Blommor är tufft!


Torbjörn Öberg

ekstromenator

Bra reportage, synd att tjejspecefik inte är det samma som anpassad geometri… Jag hade nog valt att måttbeställa i rätt storlek med valfri färg. 🙂 T


Magnus Lagher

Jerker Forss

Elna Dahlstrand


Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Cykelsverige laddar för ett nytt världsrekord på Cykelns dag 3 juni

3 juni är Cykelns dag. För ett år sedan satte svenska cyklister ett nytt världsrekord...

Läs mer

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer
Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att cykla i om man jämför...

Läs mer
Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus, är cykelns form och funktion...

Läs mer