Plusmeny från Scott

Plusmeny från Scott


Egentligen kan man inte säga att plus-formatet är någon supernyhet, för breda däck och breda fälgar har funnits i många år. Men när fatbikes för ett par år sedan blev kommersialliserat på allvar så utvecklades däck och fälgar på ett sätt som gjorde den typen av cyklar riktigt roliga. Men för normal skogscykling är de flesta överens om att nackdelarna överväger. Men fetingarnas genombrott gjorde att flera varumärken började lägga krut på ”lagom” breda däck, och där allt ifrån nav, ram, fälgar och fjädring nu har designats för att passa det nya formatet. 

Målgruppen är inte i första hand tävlande cyklister, möjligen med undantag för enduro-cyklister. Plus-formatet vänder sig i första hand till cyklister som älskar uppkäftig cykling där grepp, komfort och trivsel är viktigare än lägsta möjliga vikt. Eller varför inte för nybörjare som vill ha en extremt trygg cykel, där risken för punktering minskat avsevärt.
Normala MTB-däck för crosscountry har oftast en bredd runt 2 tum. En fatbike har närmare 5 tum breda däck. Det nya plusformatet har en bredd på 2,8 – 3 tum. Ganska exakt mitt emellan. Och enkelt uttryckt landar cykelns egenskaper också mitt emellan i hur den uppför sig, hur den känns och reagerar. 

Scott kör odelat på en hjulstorlek som är 27,5 tum till sitt nya plus-format. Och du kan antingen välja på en hardtail, en heldämpad med 140 mm fjädring eller heldämpad med 160 mm fjädring. Ja, så klart finns även en e-modell också. 
Men vem är egentligen avsändare till plus-formatet då? På Scotts cyklar är det Schwalbe som gör däcken, Syncros som gör fälgarna och Fox som gör fjädringen. Scott har i huvudsak varit projektledare och utvecklat en ram som tillsammans med de olika komponenterna paketerar formatet på bästa vis. 

Vi har ägnat en stund åt att testa plus-cyklarna och i det senaste numret av tidningen kan du läsa mer om vad vi tycker. Det korta svaret är att vi välkomnar mellanfetingarna! I snart tjugo år har vi tjatat om att MTB-cykling blir mycket roligare med extra feta däck. Det tjatet står vi fast vid och får du chansen att testa ska du göra det. Fett är fett!

En vanlig MTB-fälg är oftast runt 25 mm bred. De nya plus-fälgarna är 40 mm breda, vilket ger en annan support åt däcken och bättre kontakt mot underlaget. 


Genuis 700 Plus, med 140 mm fjädring fram och 130 mm bak. 


Genius 700 LT Tuned Plus har 160 mm fjädring fram och bak.


Scale 710 Plus är en hardtail med 120 mm fjädring fram. 


Jodå, Genius Plus finns också med en ny elmotor från Bosch. Är Sverige redo för att låta e-explosionen brisera bland renodlade mountainbikes? I södra Europa har det redan smällt och nyligen avgjordes det första e-världsmästerskapet.


I förra numret testade vi årets version av Genius, även det en modell vi gillar. Men där vi gnällde lite på Twinloc-reglagets placering på ovansidan. Nu tackar vi för att Scott lyssnat på oss och flyttat det till undersidan. 


Nude heter Fox nya dämpare som genomgått en del intressanta förbättringar. De tre lägena ger antingen 130 eller 90 mm fjädring – eller ett helt låst läge. En detalj vi välkomnar istället för det tidigare klätterläget som aldrig gav en tillräcklig låsning. 


36 mm grova ben på den långslagiga gaffeln och 34 mm på den kortslagiga. Det är bra, det behövs. 


Bakgaffeln har blivit bredare, men inte så bred att vaderna eller hälarna tar emot.

Scott själva har sammanfattat inriktningen för när en plus-cykel mår som bäst. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Lennart Düsterdieck

Hej bra artikel med en massa bra analyser. Jag saknar lite nivåer på priser för de olika varianterna?..Kan gott bli en sådan cykel till hösten.
Sen en ren sakfråga….hur kan 2.8 tum vara exakt mitt emellan 2 tum och 5 tum?…det borde vara 3.5 tum….men vi förstår ju ändå.
Med vänlig hälsning, Lennartd


Andreas Danielsson

Hej Lennart, tack för dina rader!
Hjälp, jag måste nog repetera mina mattekunskaper. Du har ju helt rätt i att 3,5 är mitt emellan 2 och 5 🙂
Tyvärr fick vi inte med oss några prisuppgifter eller releasedatum på nya Scott-cyklarna från pressträffen. Men jag gissar att det borde komma inom kort!
…hälsar Andreas Danielsson



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer
Nino Schurters nyckel till framgång

Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet....

Läs mer