Onsdagsmys: Mountainbikes vi minns

Onsdagsmys: Mountainbikes vi minns


Horst Leitner gav namn åt ett av världens mest använda länkagesystem för fulldämpade mountainbikes. Under delar av 1990-talet var hans AMP Research mycket ansett och firmans egenkonstruerade dämparlänkage kallat Horst Link var hjärtat i framgången. Det var dock inte Leitner själv som uppfann det briljanta länkaget utan en av hans anställda, Karl Nicolai.

Lätt och delikat: Separat sadeltorn av aluminiumplåt döljer den minimala bakdämparen.

Ingenjören och uppfinnaren Karl flyttade efter sina år hos AMP hem till Tyskland och startade det egna cykelmärket Nicolai, som existerar än idag. Eftersom Horst Leitner senare sålde sitt patent till Specialized är Nicolai nu tvungna att betala en licensavgift till Mike Sinyards företag för att få sälja sina cyklar i USA.

CNC-fräsens signum: Kedjestagens form avslöjar den numeriska svarvens inblandning. Jämför storleken på stagens infästning med en modern heldämpad mountainbike. Måhända gick konstruktören Horst Leitner över stupid light-gränsen med en så delikat konstruktion…

Under AMPs storhetstid var cyklarna bland det häftigaste man kunde äga. Lätta, snygga och dyra. Tyvärr höll kvaliteten i dämparen och länkaget alldeles för låg kvalitet. Framgaffeln flexade rejält och värre blev det när den även började glappa efter allt för kort tid. Under några år fanns det faktiskt flera tillverkare av framgafflar med liknande länkagelösning som AMP. Teleskopgaffeln var inte den självklara vägen och folk vågade tänka lite annorlunda.

Extra förstärkning: Den utanpåliggande förstärkningsplattan avslöjar AMP B4 som en cykel född under nittiotalet…

AMPs ram och gaffel krävde alltså en hel del underhåll för att fungera tillfredsställande. Bussningar behövde bytas ofta och många bytte ut hela bakdämparen till något mer pålitligt. Det var inte svårt att bygga en komplett hoj under elva kilo med ram och gaffel från AMP. Den låga vikten fick kunderna att ”acceptera” de mindre bra sidorna med cykeln.

Två tummar upp: V-bromshandtag från amerikanska Avid och tumväxelreglage från japanska Shimano. Vissa hävdar att de nådde den absoluta toppen i avdelningen växelergonomi med dessa reglage…

Trots cykelns dåliga driftsäkerhet var det många som blev ledsna när AMP lade ner tillverkningen och istället satsade på att tillverka tanklock och flakluckor till amerikanska pickup-bilar. Märket hade hög status med en trogen skara kunder.

Landningsställ från en 747: Nästan. AMP-gaffelns forte var dess riktningsstabilitet och precision. Dess akilleshäl ett ständigt underhåll av dess myriad av länkarmar, bussningar och lager. En annan nackdel var systemets relativt korta slaglängd.

Anledningen till att Horst Leitner lämnade cykelbranschen var att konkurrenterna effektiviserade sin tillverkning i Asien och att utvecklingen sprang ifrån AMP. Efterföljaren till B4 hette B5 och var den sista ramen som tillverkades. Den hade bland annat längre fjädringsväg än sin föregångare. Fast i likhet med B4 krävde den väldigt mycket underhåll för att fungera.

Det separata sadeltornet var en detalj som många andra tillverkare kopierade och är fortfarande något som lever kvar på vissa downhillcyklar. Framgaffelns länkage lämnades som tur är kvar på andra sidan millennieskiftet.

Annorlunda kan vara både bra och dåligt.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Äntligen! Nu ses trafikreglerna för cykel över!

Regeringen har nu äntligen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad trafikregler för cykel,...

Läs mer

På spaning efter den tid som flytt

Ledare: På Värmdöleden, Gullbergsmotet och för att inte tala om Essingeleden. I tusental står de...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

Din inre van der Poel

Ledare: Två hjul, en ram, ett styre, pedaler och något vettigt att sitta på. Alla...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Hjälten vi alla behöver

Det här är inte sant, ändå har det hänt. Jag minns den som gul. Jag...

Läs mer
Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest uppmärksammade expedition: Att cykla från...

Läs mer
Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor har man i dag fri...

Läs mer