Nytt från Specialized: Tarmac SL6

Nytt från Specialized: Tarmac SL6


Den sjätte generationen av Specializeds flaggskepp Tarmac bjuder på flera stora förändringar. Bakgrunden är att proffstävlingarnas karaktär har förändrats och blivit mer dynamiska, vilket ställer nya krav på materialets funktionalitet. Bättre aerodynamik, lägre vikt och mer komfort var det som efterfrågades.

– Vid varje 10 kilometer i proffstävlingarna tas helt nya beslut. För oss blev det som att försöka skapa en enhörning, säger Kevin Franks, varumärkesansvarig på Specialized. 

Resultatet är en ram som väger 733 gram i storlek 56. Sadelstagen har sänkts ner, sadelstolpen har ny layup och är D-formad för bättre komfort, och gaffeln kommer i tre olika dimensioner beroende på storlek på ramen. Den nedre styrlagerdimensionen blir 1.5″ och gaffelns koniskhet varierar beroende på ramens storlek.

Ramen är designad med det som Specialized kallar Riders First Engineering – alltså olika material och layup, för att cykeln ska upplevas på samma sätt, oavsett storlek. Bland annat för att en liten cykel inte behöver samma styvhet som en stor. Gillar du komfort extra mycket får du plats med 30 millimeter breda däck.

Aerodynamiskt sett ska vinsten med de nya formerna vara 45 sekunder på 40 kilometer, enligt Specialized. Geometriförändringen är däremot minimal, men ändå tillräcklig för att i graferna möta Specializeds tidigare damvärsting Amira, som nu utgår från programmet i de högsta segementet. Helt enkelt för att erfarna cyklister – oavsett kön – sitter på ungefär samma sätt, enligt Specialized.

Anledningen är att de efter många års insamling av data från tusentals cyklister kommit fram till att:

1) Skillnaderna i kroppsmått mellan män och kvinnor är nästan obefintliga, bortsett från kontaktpunkterna: sadel och styre. 
2) Hur du sitter på cykeln är en fråga om erfarenhet – inte kön.
3) Din längd och åkstil, liksom dina preferenser, är individuella – inte könsspecifika.

Är du intresserad av en dam-Tarmac så har den alltså exakt samma ram, men andra komponenter i kontaktpunkterna.


Hello, Mrs Tarmac.

Nya Specialized Tarmac är lättast med svart lack, men kommer också i flera andra färgglada modeller. Den släpps nu i fälgbromsvariant, medan du får vänta till 2018 om du är sugen på skivbromsar.

Vi har provkört nya Tarmac och du hittar testet i #8 av Bicycling. Där utvecklar vi också resonemanget om det här är början på slutet för damspecifika ramar.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

ekstromenator

Kul, tycker Specialized har valt rätt riktning.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer