Nya Scott Spark är här!

Nya Scott Spark är här!


Integrerad bakdämpare, längre slaglängd, annan geometri och massa annat fint! Säg hej till helt nya Scott Spark och vad som kanske är framtiden för XC cyklar.

Scott Spark lanserades 2008 och har inte bara prenumererat på pallplatser i stora mästerskap sedan dess utan även varit en av de populäraste mountainbikes hos svenska motionärer-och elitcyklister. Lagom till OS 2016 släppte Scott den fram tills idag senaste versionen av Spark. Då plockade både Nino Schurter och Jenny Rissveds OS-guld på cykeln. Men tiderna och banorna förändras och nu är det dags för en helt ny Spark (som gör tävlingspremiär på helgens världscup i Leogang)

Nya Spark bjuder på betydligt mer förändringar än vad vi är vana vid när man uppdaterar XC cyklar. För det här är ingen uppdatering, det är en helt ny hoj.

En lekfull och kapabel XC hoj…
…som samtidigt är grymt bra uppför

Den största förändringen ligger i att nya Spark nu får en bakdämpare som är helt integrerad i ramen. Systemet kommer ursprungligen från märket Bold, ett företag som Scott köpte upp för några år sedan för att delvis kunna komma åt det unika patent som gör konstruktionen möjlig.

Avskalat delux och här noterar man öppningen till dämparen (luckan borttagen)
Så här ser det ut om man har röntgensyn

De mest uppenbara fördelarna, förutom det rent visuella och avskalade, blir en dämpare som är mer eller mindre helt skyddad från smuts och vatten, en lägre tyngdpunkt och det blir även betydligt lättare att nu få in två flaskhållare i ramen. Konstruktionen minimerar lateralt flex i dämparen och man kan använda mer material på rätt ställe, samt större lager.  

Längre slaglängd
Cykeln anpassas även rejält för de allt mer tekniska banorna ute på världscupen etc och får flackare styrvinkel. Spark är nu dock inte bara en cykel utan två (ramen är dock identisk) XC-orienterade Spark RC har 120 mm slaglängd fram och bak och en styrvinkel på 67,2. Den lite mer stigorienterade Spark 900 har en framgaffel med 130mm slag och en förtroendeingivande styrvinkel på 65.8 grader. Denna vinkel kan även justeras.

Steget från 100 mm slaglängd till 120/130 kan tyckas stort för en XC hoj, men Spark är nu alltså betydligt mer kapabel i mer teknisk terräng. En cykel för mer och fler typer av stigar helt enkelt. Frågar du oss är det ett koncept och en cykel som är riktig bra för svenska förhållanden, i alla fall om man tänker utanför cykelvasaboxen. Visst skulle många kunna kalla det stig- eller trailhoj, men Scott har valt att inte uttalat definiera det så, utan detta är modern XC enligt dem.

Spark 900 Tuned, ett mästerverk. Förutom längre slaglängd har den även fetare däck och bredare styre än RC-modellen
Kopparna i styrlagret som gör justering av styrvinkeln möjlig. -0,4 grader på RC och +0,4 grader på 900 serien

Man behåller sitt beprövade twinloc-system för att simultant kunna låsa både fram och bakdämpare.  Men tack vare en ny styrkombo som integrerar kablarna så uteblir det sedvanliga fågelbo till vajerkaos man kan hitta på en MTB med såhär många reglage.

Nya styrcombon Fraser IC, som förutom den unika kabeldragningen även har spännande lösningar för integration av dator, lampor, Go Pro mm
Twinloc in action

Vi har fått chansen att testa hojen och är smått extatiska, varför och hur läser du mer om i kommande nummer av Bicycling

Högst normal arena för en modern XC


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Emil Johansson om livet upp och ner
  • Grusat ner oss!
  • Snackat med Jonas Bohr om rekordförsöket
  • Kraschat på Mallis 312

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Test: Bluegrass Rouge Core Mips

Prisvärd funktion från Bluegrass Skillnaden mellan billigare och dyrare hjälmar brukar både märkas och synas....

Läs mer

Jenny Rissveds klar för OS

Sveriges regerande mästare i mountainbike Jenny Rissveds är sedan en tid tillbaka kvalificerad till OS....

Läs mer

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer
Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin tillverkat och det är lätt...

Läs mer
POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första självförsörjande cykelhjälm (på el). Bakom...

Läs mer