Nya produkter – gaffel, GPS, komponentgrupp

Nya produkter – gaffel, GPS, komponentgrupp


Rock Shox RS-1

Rock Shox nya crosscountry-gaffel RS-1 är en intressant skapelse. Justerbar mellan 80-100 och 120 millimeters slaglängd, så är det mest iögonfallande den så kallade inverterade designen. Denna dämpgaffelidé har provats av de flesta tillverkare genom åren. En stor fördel är att gaffelbenen har störst diameter där brytkrafterna är som högst, strax under den nedre styrlagerskålen. Detta leder till en styv och stabil gaffel längsledes. Annat som är positivt är att packningarna hålls indränkta i olja som leder till en hög känslighet för småstötar och stig-skak.  

Bicyclings modersite i USA har provat RS 1:an i Moab, Utah.

Den mest uppenbara nackdelen har hittils varit den högst måttliga torsionella vridstyvheten. Med andra ord, du vrider på styret men framhjulet fortsätter rakt fram. Varför? Gaffelbenen är veka eftersom de saknar en bromsbrygga som ”knyter” ihop höger ben med vänster ben. Traditionellt har man försökt åtgärda detta med ett särskilt nav genom vilken en axel med stor diameter förs igenom och låses fast i gaffelbenens ändar. 

Artikelförfattaren minns en Marzocchi Shiver SC, en inverterad dämpgaffel med enkelkrona, som han körde någon gång i millenniets början. Förutom att rent visuellt se fantastisk ut, så är det mest minnesvärda hur sladdrig gaffeln kändes under MTB-turer i Hellas-skogarnas mer rotiga och steniga avsnitt… Och detta trots ett rejält downhill-nav med 20 millimeters genomgående axel som förband höger- och vänsterhalvan med varandra.

Metallröret som ”knyter ihop” höger- och vänster- gaffelben med varandra, Torque Tube på Rock Shox-språk. 

Nåväl. Rock Shox RS-1 använder också ett specialnav med deras genomgående axel Maxle. När du låser Maxle-snabbkopplingen, klämmer du samtidigt fast ett rör med 27 millimeters diameter so Rock Shox kallar Torque Tube. Det är detta rör som blir en bärande del av konstruktionen och skänker tillfredställande styvhet och rigiditet. 

Bicyclings modersida i USA har provat RS 1:an och de verkar vid en första provtur nöjda med gaffeln. Priset verkar dock minst sagt avskräckande för alla utom de mest hängivna. 1865 dollar kostar gaffeln.

Garmin Edge 1000

Garmin har introducerat en ny toppmodell i deras linje av cykel-GPS:er, kallad Garmin Edge 1000. Nyheter är möjlighet att para enheten med vilken effektmätare som helst som kommunicerar med ANT+-protokollet,möjlighet att ha upp till 10 olika fält med data samtidigt, möjlighet att para datorn med din telefon via Bluetooth och en högre upplösningen på skärmen. Den är 3″ diagonalt och du kan nu placera datorn horisontellt för att enklare navigera och interagera med den.

Garmin har också introducerat en variant av Stravas ”segment”. När du når en viss del av din runda som är ett tidsmätt segment, så indikerar datorn detta och du ser direkt hur bra du lyckades och vart du placerar dig. Det finns inga planer på att göra denna finess kompatibel med Stravas segment och KoM/QoM.

En naken Garmin Edge 1000 kommer kosta från 4799 kronor och uppåt. 

Campagnolo Super Record RS

Trot´ eller ej, men många professionella cyklister föredrar mekaniska växlar framför elektriska. Som ett led i detta har Campagnolo vidareutvecklat sin toppgrupp Super Record. Fokus har legat på förfina växlingsprestanda, som visade sig vara en tuff uppgift. Förenklat har man förstärkt den främre växelväljaren och trimmat vinklar och tänder på kedjehjulen för att växlingar ska ske ännu smidigare.

Tillgången kommer vara begränsad:

– This new groupset will be offered in limited quantities and for a limited time only.

Utseendet och det grafiska paketet är också viktigt:

– The ”tricolore” is representative of the Italian heritage of both Campagnolo and the Italian cycling culture from which it was born. The chrome text and logos recall the mechanical origins of the historic cycling component manufacturer while the checkered flag aesthetic pays homage to its race winning pedigree. 

Läs mer här om Campagnolos senaste. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer