Nya Garmin Varia – test

Nya Garmin Varia – test


Garmin Varia RTL516 är namnet på Garmins senaste uppdatering på Varia, baklampan som hjälper till att hålla dig säker på vägarna.

Förutom att vara en väldigt kraftfull baklampa, med synlighet på upp till 1,6km i dagsljus, innehåller den nya Varia en radarfunktion som håller koll på upphinnande trafik. Garmin Varia kan därför varna dig, via din cykeldator, när du är på väg att bli omkörd av en bil eller lastbil. På så vis hinner du förbereda dig och slipper bli överraskad eller i värsta fall vingla ut i vägen vilket kan leda till en olycka.

Varia fungerar givetvis med Garmins cykeldatorer, men för att inkludera alla cyklister är den även kompatibel med andra vanliga varumärken som Wahoos datorer. Den går dessutom att koppla upp mot en app i telefonen för dig som inte använder en cykeldator utan har din lur monterad på styret.

Varia Radar 2020

Redan på 150m kan varia känna av en upphinnande bil och varnar då både med ljud och visuell information om att ett fordon är på gång. När Varia plockar upp bilen kommer skärmen ramas in av en färg samtidigt som en prick dyker upp längs skärmens kant. Pricken representerar alltså bilen och rör sig längs kanten ju närmare den kommer, vid flera bilar dyker flera prickar upp. Varia känner dessutom av hur snabbt bilen närmar sig och anpassar färgen på skärmen efter hastighet en lägre fart representeras av gult som sedan närmar sig orange och rött ju snabbare det går.

När Cykloteket testade produkten tillsammans med ambassadören och proffscyklisten Sara Penton, kunde vi konstatera att den plockade upp 100% av alla bilar och motorcyklar som dök upp och den gemensamma slutsatsen var att det är en pryl som skapar ett extra lugn när man är ute på vägarna. Man slipper bli överraskad av upphinnande trafik och man kan utan större ansträngning förbereda sig varje gång man bli omkörd – speciellt vid cykling i motvind då vindens sus gör det ännu svårare att höra bilar som kommer bakifrån!

Spana in filmen för att se hur produkten faktiskt fungerar i verkligheten!

Köp Garmin Varia RTL516 här


Äntligen dags för Tempo-SM!

Äntligen dags för Tempo-SM!


Nu drar den svenska cykeltävlingssäsongen faktiskt igång på riktigt. Delar av Sverigeeliten i cykel med Lisa Nordén och Emilia Fahlin på damsidan och Tobias Ludvigsson på herrsidan, samt en rekordstor juniorklass är anmälda till SM i landsvägstempo den 25-26 juli i Lekeryd, Jönköping.

SM i landsvägstempo är det första mästerskapet som genomförs Coronasommaren 2020 och det har krävts långa samtal med myndigheter för att hitta lösningar utifrån rådande restriktioner, berättar Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten för landsvägscykel och projektledare för Tempo SM.

– Att öppna den svenska cykelsäsongen känns väldigt kul även om det blir lite speciellt inramat. Att tvingas göra justeringar i det ursprungliga upplägget har varit en utmaning, men ett måste under detta minst sagt speciella år. Vi får ändå igenom en bra tävling för alla klasser, utom riskgruppen +70 år – utan att behöva göra selektioner eller prioriteringar mer än att vi har fått skära i distansernasäger han.

Lisa Nordén – trefaldig svensk mästarinna i landsvägstempo

Tempobanan är den samma som förra året där elit och junior kör två varv på den 16 kilometer långa banan – övriga kör ett. Max 50 deltagare får befinna sig på banan samtidigt och efter målgång uppmanas deltagarna att lämna tävlingen. Ingen prisutdelning kommer därför ske på plats. Publik är inte heller välkommen och eventuella medföljande ombeds hålla sig borta från tävlingsområdet.

 Det som är viktigt nu är att folk håller restriktionerna och respekterar sina starttider men ändå kommer i tid så man hinner göra inmätningar. Vi vill inte locka mer folk än de som ska tävla, vilket såklart känns helt omvänt. Men man måste vara ödmjuk inför det. Detta är ett väldigt speciellt årsäger Alexander Wetterhall.

Emila Fahlin, Sveriges bästa linjecyklist, kör SM.

FAKTA SM landsvägstempo 2020

SM Tempo arrangeras av Svenska Cykelförbundet och CKU6 helgen den 25-26 juli 2020.

317 cyklister är anmälda till årets tempomästerskap

Lisa Nordén, OS-medaljör i Triathlon och trefaldig SM-mästarinna i landsvägstempo deltar för fjärde gången.

Det gör även de regerande mästaren Tobias Ludvigsson som även han tagit tre raka guld i landsvägstempo. Tobias Ludvigsson är hemmahörande i Huskvarna tillhör det franska laget Groupama med meriter från Tour de France, Vuelta de España och Giro d’Italia.

Emilia Fahlin var klar för OS i Tokyo 2020. Hennes fjärdeplats på VM samt titlar som svensk mästarinna på både linje och tempo, gör Emila till Sveriges vassaste damcyklist just nu. 

Håll även koll på:

Julia Borgström, tidigare juniormästare på tempo som kom med i SOK:s underliggande talangprogram till ”Topp och Talang” nämligen ”Talang 2022”. Kör för det holländska dam U23 laget NXTG Racing.

Edvin Lovidius vann junior redan förra året som förstaårs så han är någon att kolla närmare på ihop med Jonathan Ahlsson som kört mycket bra på den virtuella plattformen Zwift när tävlingarna varit stängda.

Även MTB-cyklister som Oscar Lind testar på tempodisiplinen, Calle Friberg kommer även att ställa upp, på flickvännen Lisa Nordéns cykel dessutom.

Solid sport kommer att sända lördagen live. Och sändningen är gratis. Utifrån de riktlinjer som råder under Covid-19 så kommer här ett bra sätt att följa den action som händer på plats i Lekeryd.

Ungdomsklasserna P/F 10-14år kommer att ha fast kamera vid mållinjen då de använder sig av vändpunkt och de vill vi inte blanda in mc på vägbanan.

P/F 15-16, H/D Junior och H/D Senior som kör varvet på 16km kommer ha både fast kamera och flytande bild på mc. Alla klasser kommenteras av Anders Ekh. Tävligen sänds live HÄR och

För tider och deltagarelistor. KLICKA HÄR

Läs mer om vad som gäller vid cykel under corona HÄR


Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder

Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder


Valais präglas av hela 45 berg som är högre än 4 000 meter, gamla bergsbyar och storslagen natur. Här finns mer än 2 000 kilometer med cykelvägar och 1 500 kilometer med stigar som passerar vingårdar, dalar och raviner och klättrar uppför branta stigar till bergspass som erbjuder fantastisk panoramautsikt.

Tack vare den unika topografin har Valais en mängd olika stigar och leder – här finns verkligen något för alla och kanske är det mötet mellan berg och himmel, som ofta speglar sig i bergssjöar, som ger cyklisten en sådan magisk inramning och hundraprocentig upplevelse. Det är inte för inte som Valais har varit värd för flera av etapperna som körts i Tour de Suisse, Tour de France och Swiss Epic.

Det som gör regionen extra bra är den infrastruktur som finns för cyklister. Att få med cykeln på både tåg och bussar är i Schweiz inga konstigheter. Det blir inte sämre av att många liftsystem och linbanor ingår som en naturlig del i transportsystemet. Men Valais bjuder inte bara på fin landsvägscykling utan är även en stor lekplats för mountainbikefantaster.

Foto:Valais/Wallis Promotion – Florian Bouvet-Fournier

Nendaz-regionen är ytterligare en pärla i Valais för mountainbikecyklister. Både nybörjare och mer seriösa cyklister kommer hitta något de gillar bland de tolv markerade lederna. För den som vill smaka lite på att cykla i bergen men inte känner sig helt trygg och säker är The Printse tour ett bra val. Turen mellan skidorterna Nendaz och Veysonnaz tacklas då med hjälp av flera olika liftar i systemet. Av de totalt 200 kilometer med mountainbikeleder som finns i Nendaz är flera byggda för barnfamiljer. Världens längsta mountainbiketävling, ”Grand Raid”, löper från Verbier till Grimentz genom Nendaz och Veysonnaz. Loppet bjuder med sina 125 kilometer och 5 000 höjdmeter på en rejäl utmaning. Vill du testa banan men inte köra hela går det även att starta i Nendaz – då är det 93 kilometer till Grimentz.


Historien om Bianchi

Historien om Bianchi


Året var 1885. Som 21-åring grundade Edoardo Bianchi en verkstad på via Nirone 7 i centrala Milano. I verkstaden tillverkade och lagade han medicinska verktyg, hjul till skottkärror, köksutrustning och massa annat. En dag tog han emot en cykel som en kund ville ha lagad. Från den dagen väcktes Edoardos cykelintresse. Han ville utveckla cykeln, göra den säkrare. Som den innovatör han var så kom han redan i ett tidigt skede att bli omskriven för sina celesteblå hojar. (Det finns lite olika rykten kring att det råkade bli just färgen celeste. Ett av dem handlar om slumpen. För när det inte fanns tillräckligt med blåfärg blandade de färgerna som fanns och så blev det celeste. En annan version är att man använde sig av färg från militären. Sen finns en tredje betydligt mer romantisk version) Hur det än ligger till med den historiska sanningen är färgen för evigt förknippad med Bianchi som, om vi har vår historia i ordning, är världens äldsta tillverkare av cyklar som fortfarande är igång.

Det första stora uppsvinget kom när vännen Giovanni Tommaselli gick med på att köra Grand Prix de la Ville de Paris 1899 på en Bianchi, en tävling som fick lika stor medial uppmärksamhet då som Tour de France får i dag. Det var racet att vinna på den tiden och Tommaselli, ett par gånger italiensk mästare i sprint på bana, gjorde det man hoppades på. Han vann och berättade för den stora och samlade pressen att det var hans fina och eleganta cykels förtjänst. Framgångarna för Bianchi fortsatte med fransmannen Lucien Petit-Breton (två segrar i Tour de France) och italienaren Costante Girardengo (två segrar i Giro d’Italia) under den första kvarten av 1900-talet.

Den som förde upp Bianchi till en sanslös popularitet var emellertid Fausto Coppi. ”Il Campionissimo” eller ”Il Airone”, som han kallades, åkte större delen av sin karriär för Bianchi-teamet. Fausto Coppi var den första i historien att vinna Giro d’Italia och Tour de France samma år. En prestation han lyckades med både 1949 och 1952. Ytterligare en har lyckats med prestationen på en Bianchi, nämligen Marco Pantani 1998. Även svenskarna Tommy Prim (två gånger tvåa på Giro d’Italia) och Alf Segersäll gjorde stora resultat med Bianchi under 1980-talet.

Sedan 1997 ingår Bianchi i svenska Cycleurope som ägs av Salvatore Grimaldi. Men allt började på en liten allt-i-allo-verkstad i centrala Milano för 135 år sedan


Ingen Downhill i Sälen 2020

Ingen Downhill i Sälen 2020


Sommaren 2020 kommer det inte vara några Downhill-leder öppna i Sälen. Till skillnad från att vara förberedda kommer lederna istället vara avspärrade.

”Den här sommaren kommer vi inte att erbjuda DH-cykling, eftersom det innebär många veckors förberedelser och bemanning som inte varit möjliga givet den situation vi har befunnit oss i”, säger Skistars PR-chef Linda Morell

Liften Gustav Express i Lindvallen kommer dock enligt utsago vara igång och från toppen hänvisar man till vandring, löpning eller cross country cykling. Skistar ber även cyklister respektera avspärrningarna i DH-banan.

Glada DH-miner i Sälen, de får gott vänta tills nästa år, minst.

Stor intervju med Jenny Rissveds i senaste numret av Bicycling

Stor intervju med Jenny Rissveds i senaste numret av Bicycling


Hon tog sig så långt det går att nå på en mountainbike, hela vägen fram till ett OS-guld. Sedan kom baksmällan med depression, ätstörningar och en time out. Jenny Rissveds tog sig igenom allt det där och kom tillbaka. Nu vill hon tävla igen – men också lägga sitt fokus på att inspirera barn och ungdomar. I senaste numret av bicycling som finns ute nu hittar du en lång intervju med Jenny och massa mer såklart, här är en liten tjuvtitt på innehållet.

Inte prenumerant? – just nu får du halva priset om du tecknar en ny prenumeration på Bicycling, Sveriges mesta cykeltidning