Nya Canyon Lux är här!

Nya Canyon Lux är här!


Med nya Lux har Canyons ingenjörer fortsatt bygga vidare på arvet från de framgångsrika föregångarna och skapat en förstklassig heldämpad långloppscykel. Under utvecklingen sattes en ambitiöst målvikt på under 2 000 gram för ram och dämpare och samtidigt ville utvecklingsteamet lämna plats för två stora 800 ml vattenflaskor i samtliga ramstorlekar. Dessutom har den nya horisontellt placerade dämparen (med 100 mm slaglängd) och helt omarbetade länkaget ställts in för att, inte bara ge grepp vid klättring på löst underlag, utan också öka cykelns kapacitet över tuff och teknisk terräng.   

Quixle, Canyons nya variant på en snabbkoppling där själva vredet gömmer sig inne i axeln när man inte behöver det. 

Pauline Ferrand Prevot på nya Lux 

Totalt sex modeller över två plattformar utgör premiärserien av Lux.
Fyra Lux CF SL som startar på 27 999 SEK är utrustade med 110 mm slaglängd i fronten. För att återspegla deras superlätta natur har de två flaggskeppsmodellerna Lux CF SLX 100 mm slaglängd. 

Alla cyklar, bortsett från de två första CF SL-modeller kommer utrustade med justerbar sadelstolpe. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö

6 goa miljoner till nya XC-leder i Järvsö


Region Gävleborg har precis sagt ja till att medfinansiera Cykla Järvsö AB för att bygga hållbara cykelleder för Cross Country (XC) i Järvsö. 6 miljoner kronor satsas nu på att bygga varierande och roliga leder som ska erbjuda cykling för alla.

Järvsö har sedan tidigare en Downhill park och en Skills park av hög internationell standard. Det som har saknats i utbudet är bra Cross Country-leder. Tack vare Regionens stöd kommer man redan i sommar att börja gräva och den första leden beräknas vara klar i juli.

Cykla Järvsö AB planerar att bygga ca 35 km XC cykling under en tid av 2 år. Målet är att bygga xc leder som är roliga, hållbara och säkra. Lederna designas utifrån vilken svårighetsgrad de ska ha, den lättaste leden som benämns grön, blir bred, slät och flack. Blå led är nästa svårighetsgrad och blir lite mer en stig med större höjdskillnader. Röd led är tekniskt svårare, men även den en säker led. I sommar kommer det att börja byggas grön och blå led och redan befintliga leder kommer att få nya sträckningar. Avgörande för satsningen har varit att den är långsiktigt hållbar. En av grundstenarna är samarbetet med markägarna och deras skogsbruk, där man säger att man har hittat en bra modell för hur man ska planera lederna för att det ska fungera bra för båda parter.

Antalet människor som cyklar Cross Country har ökat lavinartat i Sverige. Lederna som nu ska byggas är tänkta att ytterligare stärka Järvsö som cykeldestination ”Det är sista pusselbiten som behövde falla på plats och ger förutsättningar för en fantastisk utveckling av besökande gäster på barmarksäsongen” heter det i ett pressmeddelande.

”Jag är väldigt glad för den hjälp vi har fått på vägen från Destination Järvsö AB och Ljusdals kommun och för att Region Gävleborg ser vilka positiva effekter investeringen kommer ge som fler arbetstillfällen, förbättrad folkhälsa, ökat antal besökare och ökad inflyttning” säger Fredrik Jelk, VD Cykla Järvsö AB.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trek släpper nu helt nya Supercaliber

Trek släpper nu helt nya Supercaliber


Supercaliber är ”En radikalt ny XC-tävlingscykel med en unik, strukturell dämpningsdesign som kommer att förändra synen på hur en mountainbike för XC-tävling ska vara” Som Trek formulerar det.


Supercaliber är lätt och effektiv som en hardtail men har kontroll och grepp som en heldämpad cykel. Den bjuder alltså på en lösning och kompromiss mellan dessa två ytterligheter.  En cykel för alla XC-cyklister som vill satsa hårt i klättringar och spurter, men även hålla full fart genom besvärliga partier och utförslöpor. Trek Factory Racing XC har i år kört Supercaliber i världscupen och nu senast tog Jolanda Neff ett VM-silver på hojen. 

 ”Det här är drömcykeln som jag alltid har önskat mig, men som inte har funnits förrän nu”, säger Jolanda Neff i Trek Factory Racing. ”Jag kommer inte att tävla med någonting annat igen.”

 IsoStrut: en innovation för högre hastighet

Supercaliber hämtar sin ”magi” från IsoStrut, en strukturell, en ramintegrerad dämpare som har tagits fram i samarbete med ingenjörerna på FOX. Den har 60 mm ställbar slaglängd bak. IsoStrut sitter omsluten i en strukturell förgrening som förhindrar vridning, flex och utböjning. Den unika designen gör enligt Trek cykeln otroligt pedaleffektiv och undanröjer behovet av extra dämpningslänkage, så man sparar vikt och minskar på flex. 


Förutom dämparen, så är sadelstagen i baksvingen designade för att flexa.  Något som alltså ger ytterligare ”dämpning” utöver de 60 mm som dämparen och det nedre länkaget ger 

Skapad för tävling

Supercaliber kommer att finnas i fyra kompletta modeller. Alla har ram i OCLV Mountain Carbon med Straight Shot-diagonalrör och Knock Block, SRAM 1×12-drivlina (inklusive SRAM AXS på seriens toppmodeller) och Bontrager Kovee-kolfiberhjul med Rapid Drive-nav. Alla Supercaliber-modeller har gaffel med 100 mm slaglängd, 29″-hjul på alla ramstorlekar för bästa momentbevarande hastighet och plats för två vattenflaskor i ramen.

Precis som övriga kolfiberhjul från Bontrager omfattas mountainbike-hjulen Kovee av Carbon Care, lojalitetsprogrammet för kolfiberhjul. Om något hjul skulle skadas inom de första två åren efter ditt inköpsdatum byter Trek ut eller reparerar det utan kostnad.

Finaste uppsättningen med Sram XX1 AXS kommer kosta 116.000 och den billigaste med en spec under GX ligger på 50 000. 

Läs emer om nya Supercaliber här  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny stigvänlig Top Fuel från Trek

Ny stigvänlig Top Fuel från Trek


Top Fuel har länge varit en klassiker i XC sammanhang. De nya modellerna tar nu Top Fuels tävlingstraditioner och blandar upp dem med egenskaper vanliga hos mer stigvänliga cyklar. Med den nya designen förvandlas Top Fuel från en fullblodsracer till en XC-cykel som både lämpar sig bra för tävling och är en allroundhoj för alla, på alla stigar.

Tidigare Top Fuel-modeller hade en 100 mm-gaffel och 100 mm slaglängd bak, medan de nya Top Fuel-modellerna har en 120 mm-gaffel och 115 mm slaglängd bak. Även ramen har ändrats, med flackare gaffelvinkel och längre reach för trygghet och kontroll i tuffa utförslut. (Aspekter vi förresten själva efterfrågade i vårt senaste test av Top Fuel.)

Samtliga modeller i det nya Top Fuel-utbudet har bredare styre och kortare styrstam, dropperpost och TwistLoc Dual Remote Lockout så att fjädringen enkelt kan låsas samtidigt fram och bak.   

Top Fuel finns tillgänglig i fyra kompletta modeller med olika drivlinealternativ. Den finns även som ett ramset i antingen Alpha Platinum Aluminum eller OCLV Mountain Carbon.

Antal kommentarer: 1

Olle Eriksson

Hej!
Artikeln ovan stärker min uppfattning att ”Bicycling” är en tidning som vänder sig till människor som inte behöver fråga om vad saker kostar.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Här är VM-truppen i mountainbike

Här är VM-truppen i mountainbike


Svenska landslaget åker dit med en trupp på tio cyklister där bland annat Ottilia Johansson Jones ingår som tidigare i år fick kliva upp på pallen under juniorvärldscupen i downhill. I truppen ser vi även världscuprutinerade Ida Jansson, Falu CK som gör sitt andra VM i U23-klassen. 

– Laget är en väl avvägd blandning av erfarenhet, teknisk/fysisk kapacitet och up n’ coming. Det här laget kommer att lyfta varandra under träning och tävling, någonting som är viktigt för att cyklisterna ska kunna nå sina individuella topp-prestationer, säger förbundskapten Annie Söderberg om truppen. 

Lenzerheide har de tre senaste åren varit ett regelbundet stopp för världscupcirkusen och nu i år står de värd för världsmästerskapen i mountainbike. Mästerskapet kommer sändas live på schweizisk TVmen man kommer även kunna följa loppen via officiella VM sidanfacebook och youtube.

Trupp:

DHI

Elit

Adam Eriksson, Gävle cykelamatörer, DHI

Junior

Ottilia Johansson Jones, DHI

XCO

Elit

Linn Gustafzzon, Team KBK Bikes, XCO + XCR

Matthias Wengelin, Länna Sport CK, XCO + XCR 

Michael Olsson, Serneke Allebike Cykelklubb, XCO

U23

Ida Jansson, Falu CK, XCO + XCR

Emil Hedlund, OK Hammaren, XCO + XCR

Junior

Saga Molin, Varbergs MTB, XCO

Hugo Eliasson, Varbergs MTB, XCO 

Vilgot Lindh, Härnösands CK, XCO + XCR 

schema

Onsdag 5 september

XCR/Team Relay

Torsdag 6 september

XCO damjunior (Saga Molin)

XCO herrjunior (Vilgot Lindh + Hugo Eliasson)

Fredag 7 september

Kval downhill (Ottilia + Adam)

XCO U23 dam (Ida Jansson)

XCO U23 herr (Emil Hedlund)

Lördag 8 september 

XCO elit dam (Linn Gustafzzon)

XCO elit herr (Matthias Wengelin)

Söndag 9 september

Final DHI (Ottilia + Adam)

Officiellt schema hittar du här.

Få koll på VM-disciplinerna:

XCO – I denna disciplin startar man klassvis och kör ett förutbestämt antal varv på en rundbana som är ca 4-6 km. Tekniska svårigheter i form av stenkistor, hopp, dropp, m.m. förekommer.

XCR – Cross Country Team Relay. Laget består av fyra cyklister i olika klasser, samtliga kör ett banvarv var.

DHI – Cyklingens svar på störtlopp med inslag av spektakulära hopp, doserade kurvor och högfartspartier. Individuell start och snabbast tid nerför berget vinner. Tävlingstid internationellt 2-5 min.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Jennie Stenerhag och Esther Süss vinner etapploppet Transalp

Jennie Stenerhag och Esther Süss vinner etapploppet Transalp


Efter totalt 30 timmar i sadeln och ha plockat segern på på varenda av de sju etapperna över alperna stod Jennie Stenerhag och hennes schweiziska lagkamrat Esther Süss överst på pallen i årets upplaga av Transalp.

 ”Jag har klättrat mer än någonsin tidigare och är galet trött men också väldigt väldigt glad! Sa Jennie Stenerhag.  

Tävlingens sju dagar bjuder på ca 545 kilometer stig och 18000 höjdmeter och har ungefär 1000 tävlande från 40 länder. 

 “Det hade varit väldigt kul att få se fler starka tjejteam här på Transalp. Men klättringarna är långa och tuffa vilket jag tror skrämmer bort många tjejer. Men det är himla fint att komma tillbaka efter 12 år och plocka hem ännu en seger. Vi har haft en riktigt bra vecka utan några krascher eller tekniska problem” sa 43 åriga Esther Süss som tillsammans med Stenerhag även vann Cape Epic i Sydafrika tidigare i år.

På herrsidan plockade österrikarna Daniel Geismayr och Hermann Pernsteiner hem den översta pallplatsen.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in