Ny snabb och smart Domane från Trek

Ny snabb och smart Domane från Trek


Domane får nu en snabbare och mer aerodynamisk ram med invändning vajerdragning och inbyggd förvaring, utrymme för däck upp till 38c och behåller sin välbeprövade komfortgeometri som passar för de flesta landsvägscyklister. 

”Det här är tveklöst den snabbaste Domane som vi någonsin har tillverkat”, säger Jordan Roessingh, Treks produktchef för racercyklar. ”Den nya konstruktionen gör alla de populäraste delarna av de tidigare generationerna ännu bättre. Den är bättre integrerad och effektivare än någonsin”

I ett vindtunneltest där Trek jämförde den nya ramen med fjolårets gav den nya ramen användarna en tidsvinst på över en minut per timme.

De nya Domane SLR- och SL-modellerna har självklart fortfarande Treks vägutslätande IsoSpeed både fram och bak. Den här tekniken, som absorberar vibrationer från vägbanan så att användare kan håll ångan uppe längre, debuterade på Domane-plattformen 2012. Domane SLR-modellerna har samma inställbara IsoSpeed i överröret som Treks senaste Madone-modeller, som innebär att användaren kan finjustera följsamheten efter sin åkstil och det aktuella underlaget.

Den nya ramen har ett inbyggt förvaringsutrymme där användaren kan stoppa in verktyg och andra tillbehör. En tröjficka eller en sadelväska fyller samma funktion, men de är inte alltid de snyggaste eller bekvämaste lösningarna. Domanes nya inbyggda förvaringsutrymme skyddar även nödvändiga tillbehör från smuts och till viss del vatten, samtidigt som det fortfarande finns plats för ett flaskställ på diagonalröret. De nya Domane-modellerna har även ett inbyggt fäste för en Flare R-baklampa i sadeln.

De nya modellerna levereras med skivbromsar och 32c-däck (förutom Domane SLR 9 eTap som levereras med breda 28c-däck), men ramen kan användas med däck på upp till 38c med Treks rekommenderade utrymme på 4 mm mellan ram och däck.

Det väl tilltagna däckutrymmet i kombination med IsoSpeed bak och fram gör Domane till en landsvägshoj som med ett däck/hjulbyte även passar riktigt bra som gravelhoj, en perfekt hoj att ha två hjulset till, så man kan byta efter lust och säsong. En perfekt hoj för en stor bredd av cykeläventyr helt enkelt. 

 

Läs mer om nya Domane här

 

 



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer