Nu testar vi elcyklar!

Nu testar vi elcyklar!


Vi vet att många av våra läsare är skeptiska mot elcyklar. Kanske till och med motståndare. Nyheten om motionsloppet Göteborgsgirots särskilda klass för elcyklar väckte snabbt många ilskna reaktioner i våra sociala kanaler. Trots att det inte handlar om tävling.

De flesta skriver nog under på att det är provocerande att bli omkörd av en elcykel i en uppförsbacke, när man själv sliter sig upp för egen kraft. Säg att elcyklisten dessutom sitter rak i ryggen, med stora gummistövlar, lång rock, portfölj, ett paraply liggande på pakethållaren, ett leende på läpparna och utan en snordroppe på näsan – ja, då är det inte konstigt om du känner dig e-förnedrad där i ditt lycraställ.

Men numera får vi dagligen frågor om elcyklar och det blir allt svårt att låtsas som att trenden inte finns. Därför provkör vi nu några elcyklar för pendling, i syfte att lyfta fram för- och nackdelar. Det betyder inte att vi byter inriktning och lämnar sportcyklandet bakom oss – bara att vi breddar oss. Är du helt ointresserad av elcyklar kan du lugnt klicka dig vidare till en annan artikel.

Vad är en elcykel?

Enligt Transportstyrelsen ska en cykel med elassistans vara konstruerad på följande sätt för att räknas som cykel:

  • Motorn kopplas in när du trampar.
  • Motorn får endast förstärka kraften från trampandet upp till en maxfart på 25 kilometer i timmen. Den får inte ersätta ditt trampande.
  • Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.

Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped. För att cykla elcykel finns varken åldersgräns, krav på körkort eller hjälmtvång. Du får skjutsa ett barn under 10 år om du är över 15 år, om lämplig plats för passageraren finns. Är du över 18 år får du skjutsa två barn på 6 år eller yngre. 

En motoriserad cykel räknas som moped klass II. Då gäller detta:

  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på 250-1 000 watt
  • Maxhastigheten med elassistansen är 25 kilometer i timmen
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans
  • Krav på körkort, traktorkort eller förarbevis för moped klass II
  • Åldersgräns 15 år
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns, samma regel som för elcykel
  • Du får köra på cykelbana om ingen skylt förbjuder mopeder klass II
     

En elcykel som går upp till 45 kilometer i timmen räknas som moped klass I. Då gäller detta: 

  • Maxhastighet med elassistansen är 45 kilometer i timmen
  • Motorn får ha en kontinuerlig märkeffekt på upp till 4000 watt
  • Du behöver inte trampa för att få elassistans.
  • Åldersgräns 15 år med krav på körkort (moped, klass 1)
  • Krav på registreringsskylt
  • Fordonet ska ha trafikförsäkring
  • Krav på hjälm, ej cykelhjälm utan mopedhjälm
  • Du får skjutsa om lämplig plats finns
  • Fordonet får inte köras på cykelbana

 Så känns det att cykla elcykel
Test: Winora Radius
Test: Trek Conduit+ 
Test: Specialized Turbo Vado 3.0  


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Tre svenska städer i topp inför internationell tävling på Vintercyklingens dag

Göteborg, Uppsala och Linköping, har (tillsammans med turkiska Izmir) flest föranmälda vintercyklister i den internationella...

Läs mer

Test: Världens minsta lås - Hexlox

Fiffig liten specialbult som fixerar delarna på din cykel och gör dem betydligt svårare att...

Läs mer

Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla...

Läs mer

Folkhälsomyndigheten rekommenderar nu äntligen cykling

Folkhälsomyndigheten har nu beslutat om ändring i myndighetens föreskrifter och allmänna råd om allas ansvar...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ny tjänst hjälper dig hitta renaste cykelvägen till jobbet

Med målet att hjälpa människor att andas renare luft har Ramboll utvecklat tjänsten Happy Commuter....

Läs mer
Karlstad söker vintercyklister

Bor du i Karlstad och brukar du ta bilen till jobbet? Då söker Karlstad kommun nu ett tjugotal personer till...

Läs mer
3 effektiva pass för cykelpendlaren

Lägre blodtryck var ett av resultaten när en grupp bilister bytte bilen mot cykel till jobbet, tre dagar i veckan,...

Läs mer