Cannondale lanserar nya cyklar i Synapse-serien

Cannondale lanserar nya cyklar i Synapse-serien


Bilder: Jared Gruber

”Komfortracer” är kanske ordet man tänker på när Cannondale Synapse kommer på tal – men Cannondale-ingenjörerna är noga med att framhålla att Synapse årgång 2018 handlar om ”Endurance race” och inte ”Endurance cruise”. Cyklarna är packade med komforthöjande egenskaper men är också tillräckligt styva och lätta för att tilltala de som gärna drar på en spurt i slutet av turen. Samtidigt är sittställningen mer neutral än företagets utpräglade tävlingscyklar.

De första Synapse-cyklarna såg dagens ljus 2006 och har förfinats vid varje uppdatering. Jämfört med den tidigare versionen har Hi-Modramen lättats med 220 gram (i storlek 56, svart färg) och väger nu 950 gram. Också gaffeln har gjorts lättare och väger 367 i samma storlek. Samtidigt har de så kallade SAVE-punkterna på ramen – inbyggt flex – förbättrats enligt ingenjörerna och den är synbart mer assymetrisk. Till exempel är vänster gaffelben kraftigt förstärkt (och med snyggt infällt bromsok) för att ta upp den ojämnt fördelade kraften vid inbromsning med skivbroms. För det är en annan förändring: Det är skivbroms som gäller på alla modeller nu, ett lätt val enligt Cannondale som gjort stora kundundersökningar och intervjuer med cyklister under utvecklingsarbetet för att få fram en ”rider profile”. Den tänkta cyklisten tror Cannondale också är en person som vill ha plats för bredare däck – upp till 32 millimeter får plats i stället för 28 som tidigare – och smart diskreta fästen för skärmar.

En stor nyhet är också cockpiten. ”Systembar” kallar Cannondale den nya kombon av styrstam, styre och cykeldator/lampfäste som återfinns på de fem högsta modellerna (och den högsta i SE-serien, mer om den nedan). Det unika med Systembar är att man får ett rent och prydligt aero-utseende, men med bibehållna möjligheter till justeringar. Det flata styret (med samma omkrets som ett vanligt, runt) är gjort i kolfiber och kan vinklas i +/- åtta grader. Styrstammen i aluminium finns i sin tur i olika längder och kan vinklas +/- sex grader. Det följer även med ett snyggt integrerat Garmin-fäste som samtidigt har ett medföljande varselljus från den egna tillverkaren Fabric.

Synapse SE kallar Cannondale den grusvägsracer som också är ny för 2018. De får singelklicka fram, lättare utväxling, mer diskret färgsättning och kommer med bredare däck (32 millimeter i stället för 28).

Synapse-serien finns i storlekar från 44 till 61 och finns också med damgeometri. Gemensamt är storleksspecifika utformningar av ramar och gafflar, där man till exempel i de minsta modellerna lyckats få ner ”raken” på framgaffeln jämfört med tidigare, för att få en liknande kvickhet som med de större ramarna.

Håll utkik efter provcyklingen av nya Synapse i nästa nummer av Bicycling!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer