Nu är den här Shimano 105 DI2 – trådlös och 12-delad

Nu är den här Shimano 105 DI2 – trådlös och 12-delad


I år firar Shimanos 105-växelgrupp 40 år sedan den först introducerades 1982 och nu uppgraderas den till 12-delad elektronisk Di2-växling.

Precis som på senaste versionerna Dura-Ace och Ultegra använder sig Shimano 105 Di2 av ett hybrid-system med en trådlös cockpit kombinerat med sladd mellan ett batteri i sadelröret och fram- och bakväxel. Shimano 105 är även helt anpassningsbar med den lättanvända smartphone-appen E-Tube Project.  

Med E-Tube Project är det möjligt att ställa in drivlinan precis så som du vill ha den. Du kan justera växlingshastighet, ändra antal växlingar per knapptryck och aktivera växelfunktionerna Synchronized och Semi-Synchro.

Du kan även koppla systemet till de flesta tredjeparts-cykeldatorerna, inclusive Garmin och Wahoo, vilket bl.a. gör att du kan hålla koll på växelval och batteristatus. 

Växelreglagen till nya Shimano 105 erbjuder en ny nivå av ergonomi och har ytterligare förbättrats utifrån feedback från proffscyklister. En upphöjd topp och ny form på bromshandtaget förbättrar komforten och ger kontroll i alla olika typer av positioner för händerna. Bromsarna blir också ännu lättare att använda, tack vare en lättare och mjukare verkan från bromshandtaget.

Växeln, hjärnan i allt

Genom att gå över till 12-delad kassett kan nya Shimano 105 erbjuda både den låga och höga utväxling som cyklister vill ha, kombinerat med en noggrant utvecklad skillnad av stegen emellan. Kassetterna kommer i spannet 11-34T och 11-36T samt 50-34T och 52-36T-vevpartier. Tillsammans levererar de mycket låg, t.om. under 1:1, utväxling. Nu blir få backar för branta och alla som kör med hög kadens kan njuta till fullo.

Det nya systemet är dessutom helt bakåtkompatibelt, vilket gör att du kan använda den nya Shimano 105-växelgruppen med dina nuvarande hjul med 11-delad frihjulsbody.

Shimano 105 får ett omdesignat bromssystem som är tystare, lättare att underhålla, med mer kontroll och kraft. Bromsarna tar tidigare, med en bredare kontrollzon och 10% bredare avstånd mellan bromsbelägg och bromsskiva, för att säkerställa mindre missljud. Hemma-mekaniker borde även uppskatta den förbättrade och användarvänliga luftningsprocessen.

Nya RS710 kolfiberhjul

Shimano lanserar även våra två mycket överkomliga kolfiberhjul för landsväg. Nya C32 för klättring och C46 för allround-användande. Båda delar DNA med C36 och C50-hjulen från Dura-Ace och Ultegra-serierna, med en balans av aerodynamik, låg vikt och hållbarhet.

C32 kommer med 32mm höga fälgar, 21mm intern fälgbredd och en vikt på 1504g. C46 är 46mm höga, 21mm breda internt och väger in på 1612g. Båda är kompabibla med 11/12-delat, helt förberedda för slanglösa däck.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Julia Borgström redo för Vårgårdas World Tour

En vecka i de franska bergen förändrade plötsligt en stor del av tillvaron för Julia...

Läs mer

Ny Madone från Trek!

Den sjunde generationens Madone SLR är nu här och den har fått helt ny IsoFlow-teknik,...

Läs mer

Nya Scott Foil RC - Lättare, snabbare och bekvämare än någonsin

Scott Foil har plockat pallplatser på så gott som alla tävlingar men nu har man...

Läs mer

Jenny Rissveds och Lucas Eriksson - Svenska mästare i linjelopp 2022

I tryckande midsommarvärmen tog Jenny Rissveds sitt första seniorsguld på landsväg och i herrklassen fick...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Att överleva Vätternrundan

Ledarkrönika: Det slår nästan aldrig fel, varenda gång man berättar för en främling eller nyfunnen...

Läs mer
Nya banrekord på Tjejvättern och Halvvättern

Det blev nya banrekord på både Tjejvättern och Halvvättern när Cykelveckan i Motala kunde dra igång igen på allvar för...

Läs mer
Jenny Rissveds totaltvåa i Gracia Orlová tour och Sverige vinner lagtävlingen

En offensiv taktik räckte till andraplats för Rissveds – och svensk seger i lagtävlingen. Jenny Rissveds, Julia Borgström, Karin Söderqvist...

Läs mer