När sopas gruset upp från cykelbanorna?

När sopas gruset upp från cykelbanorna?


Inger på Stockholms Stad svarade på våra frågor om sandsopning. 

När brukar ni sopa upp sanden från gång- och cykelbanor?

– Sandsopningen är väderberoende och påbörjas när väderleken tillåter.

Krävs det några särskilda förutsättningar för att ni ska börja sopa upp sanden från stadens cykelbanor?

– Det måste vara plusgrader hela dygnet eftersom vi av miljöskäl spolar vatten för att det inte ska damma vid sandsopningen. Så fort det är plusgrader dygnet runt så sätter vi igång med full kapacitet.

Har ni någon deadline när all sand bör vara uppsopad? 

– Sandupptagningen ska vara klar den 1 maj i innerstaden och den 15 maj i ytterstaden.

Fokuserar ni på några särskilda områden där det spritts sand?

– Prioriterade cykelstråk och torg sopas tidigt.

Hur mycket grus lägger ni ut en vanlig vinter?

– En normal vinter brukar man sprida ut kring 30 000 – 40 000 ton på Stockholms cirka 3600 gator.

Vad gör ni med gruset som sopats upp?

– Bortåt 90 procent återanvänds av entreprenörer vid olika typer av byggen, gatuombyggnader och under gatuplattor.

Vad tycker du? Sopas gruset upp för sent eller funkar det fint som det sköts idag? Kommentera gärna nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 19

Johan Granlund

Frågan om halkbekämpning med sand är relevant både höst och vår. http://blogs.sweco.se/infrastruktur-och-trafikdesign/halkbekampning-som-skapar-olyckor/


Per T

Gruset sopas upp för sällan. Det borde städas en gång i veckan. Antingen städar man bort snö eller också städar man bort onödigt grus som också skapar halka.
Hur kommer det sig att bilbanan är fri från grus? Jag vill tro att bilarna själva sprätter gruset åt sidan till kanten av gatan där cykelfältet är. På så vis får cykelfälten ännu mer grus. Städar man bort det så använder cyklisterna cykelfältet i stället för bilbanan.


anders

Skriv gärna på här för att försöka påverka trafikkontoret.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=8545


”Vårsopningen ska ske sammanhängande utmed pendlingsstråken. Ambitionen är att vårsopningen ska vara avklarad senast 1 april på samtliga pendlingstråk och för övriga cykelstråk är målsättningen att stråken ska vara vårsopade senast 15 april. Det är dock mycket avhängigt hur vintersäsongen har varit. Då vårsopning sker med spolande maskiner ger vårsopning vid köldgrader ökad risk för halka. Vid köldgrader efter 20 mars ska i stället vårsopning vara avklarad senast 1 maj på pendlingsstråken och för övriga cykelstråk är målsättningen att stråken ska vara vårsopade senast 15 maj.”
Målet bör alltså vara april och inte maj. Taget ur cykelplanen.


Björn

I Söderhamn har de redan börjat sopa.


Jon Jogensjö

Jag upplever inte gruset som farligt för mig. Jag kan oftast cykla i min normala pendlarfart, mellan 15 och 25km/t beroende på last/vind/form med full kontroll över cykeln. Däremot minskar det komfort och ökar rullmotstånd. Jag kan se delvis ett problem att påstå att grus orsakar olyckor. Lite som när media påstår att olika väglag orsakar olyckor i biltrafiken. Dels föregår media då polisutredning och dels ger media en signal att trafikanten i motorfordon inte har ett eget ansvar att hålla tillräckliga säkerhetsmarginaler. Jag kan också tycka att det delvis finns beröringspunkter till andra bakvända resonemang i ansvarsfrågor. Som tex när NTF påstår att ”bilen har en stoppsträcka som är jättesvår att påverka”
http://trafiksakerhetsbloggen.blogspot.se/2013/11/ntf-och-jonkopings-kommun-glommer.html
http://www.cyklistbloggen.se/2013/12/jonkoping-hittar-pa-egna-overgangsstallen/
Det jag upplever som farligt för mig är medtrafikanter med otillräckliga säkerhetsmarginaler, särskilt i fordon med stort krockvåld. Men även medcyklande i tex möte som inte tittar framåt och kommer på fel sida upplever jag som betydande risk dagligen.
Jag vill poängtera att jag inte vill ha grus alls, för det gör varken till eller från för min framkomlighet på cykel. Sopsaltaren är överlägsen och ger sommacykling.
http://cykelpendlahasselby.blogspot.se/2014/01/sopsaltaren-firar-nya-triumfer.html
Men även vanlig plogning med plogbladet ända ner mot asfalten ger acceptabel framkomlighet i vinterväglag.


Arne Larsson

Jag avskyr alla dessa evinnerliga punkteringar racern drabbas av vid säsongsstart. Hade gärna sett en tidigare sopning eftersom det vassa gruset som används gräver sig rakt in i de oskyddade däckssidorna.


arne edlund

Undrar om återvinningen verkligen går till annat än att grusa gatorna med. På min hemort skulle jag tro att gruset används till gatorna år till år.
Fyra punkteringar i vinter pga glassplitter som följer med i grusningen!
/arne


Robert Roth

Användar man dubbdäck på cykeln är det fullständigt onödigt att sanda på cykelbana. Däremot krävs det att eventuell snö plogas bort.
Samhället skulle kunna spara miljardbelopp genom genom att inte sanda (och salta) då något behov att städa på våren inte skulle uppkomma.


Staffan

Fler kommuner borde köpa in den supersopmaskin som borstar och ångar bort allt vad snö, is och grus heter. Sommarväglag året runt. Idag kör den, vad jag vet, bara på cykelbanorna längs Drottningholmsvägen i Stockholm. Ungefär fram till Bicyclings redaktion i Alvik.


Michael Svensson

Gruset sopas alltid upp för sent.Att ha 15 maj som slutdag i ytterområden är alldeles för sent för oss som behöver ut o träna inför vårens lopp.Den eventuella snö som kommer i april smälter i stort sett omgående därför bör man sopa mycket tidigare.Då slipper man en massa extra punkor o risk för omkullåkningar pga allt grus.


jens

sopa fler gånger! inte så svårt med en väderleksrapport….


jens

sopa fler gånger! inte så svårt med en väderleksrapport….


Kent S.

I Halmstad kommun finns en person som bla skall tillse dugligheten och framkomligheten på gc banor. Man kan maila eller ringa in sina synpunkter. Kolla på era egna kommuners hemsidor eller maila dem om vem man skall höra av sig till. Har bara fått bra respons i staden jag bor i. När man sen som Halmstad marknadsför sig som en ”cykelkommun” så behöver man inte skämmas för att ligga på med synpunkter.


Erol Orhun

Vi har samlat ihop era frågor från kommentarerna nedan och ställt dem till de ansvariga på Stockholms Stad. Artikeln finns här —> http://www.bicycling.se/artiklar/stockholms-stad-svarar-pa-era-fragor.htm


Chrille

Inte för sent men ganska skarvigt där det nu påbörjats, och det läcker efterhand fort tillbaka från kringliggande trottoarer (tex på de smala cykelbanorna längs Lindhagensgatan) – där det ändå kan vara lite risky med cyklar som står halvvägs ut i den smala cykelbanan. Sopa flera gånger ett rätt bra förslag från några.
Ytterstaden? innefattar det tex Huddinge o Solna? för oss som cyklar långt var dag så vill man ju att hela stråket skall kännas säkert. Sthlm tycker jag vanligen är avsevärt bättre både vad gäller snö och grus röjning jämfört med tex. Huddinge – dvs positivt ”kritik” till sthlm


kalle

Jag förstår inte grejjen.
Man ”skitar ner” hela vinterhalvåret och städar inte förren i maj?.
Sopning måste ske direkt när det inte är is på gatorna. Det borde vara självklart eftersom man lägger grus när det är hal is. Så borde man sopa upp den hala grusen så fort isen är borta. Sopar de oftare så blir det också mindre damm, damm som då inte behöver bindas med vatten.


Per

Helt imponerad i morse när flera cykelbanor i villaområdet var sopade. Bra jobbat Stockholm!


Gabrielle

Det har varit plusgrader dag/natt ett bra tag i Hässelby/Vällingby, men än har sand/grussopningen av gång/cykelvägar ej påbörjats, åtminstone inte i norra villastan. Bilvägarna är sopade sen länge men cykel/gångstråk är inte påbörjade. Känns som felprioritering. Det står på Stockholmstads hemsida att prioriteringen är omvänd. Nu vurpar cyklister, människor halkar, djur får grus i tassarna. Förvisso ytterligare 2 veckor kvar innan 15 maj, men då hinner det hända olyckor under tiden och inte en enda sopmaskin finns längre i sikte. Är cykelvägarna bortglömda?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer