När måste man byta kedja?

När måste man byta kedja?


Det är väldigt lätt att kolla hur sliten din kedja är. Mät den. Antingen med en tumstock, stålmåttband eller ett särskilt kedjemätningsverktyg. 

En tum

Mätt mellan nitarna är en länk exakt en tum lång. Mät 12 länkar. Om de är 12 tum, är kedjan i gott skick. Är 12 länkar längre än 12 1/16 tum bör kedjan bytas. 1/16 tum är 1,6 mm.

Räcker det med att byta kedjan?

Om 12 länkar är mer än 12 1/16 tum lång så räcker det med att byta kedja. Om 12 länkar är mer än 12 1/8 tum lång, så byt både kedja och kassett.

Ett annat sätt att kolla hur sliten kedjan är

 Kan du lyfta kedjan från kedjehjulet som på bilden så är den sliten. Byt. 

Om du inte har någon tumstock eller måttband så kan du kolla kedjan såhär. Växla upp till det stora kedjehjulet fram. Ta ett rejält grepp om kedjan längst fram i cykelns färdriktning, ”klockan 3”, av kedjehjulet och försök kraftigt att föra den fram och tillbaka i riktning mot framhjulet. Om kedjan glappar eller släpper från kuggarna på kedjehjulet så är den sliten. En ny kedja sitter som berget.  

Tips för att hålla drivlinan i gott skick. 

Kugghjul från en bakväxel. Till vänster en ny och till höger en mycket sliten. Ser din bakväxels kugghjul ut så, så är risken att resten av drivlinan måste bytas mycket stor.

* Håll kedja och kassett rena från olja. Olja samlar smuts som sliter på drivlinan. Torka alltid av kedjan efter att du oljat den. 

* Använd alla växlar. Moderna kedjor är så böjliga i sidled att man kan använda alla utväxlingar utan risk för slitage, alltså stora drevet fram och stora drevet bak och tvärtom.

* Byt kedja ofta. Om du byter kedja innan den blir för sliten, så sliter den inte lika mycket på den dyra kassetten och kedjehjulen.

 Ser tänderna på kedjehjulen ut så här så måste du byta dem. Och resten av drivlinan. 

* Cyklar du länge med en sliten kedja kan de främre kedjehjulen vara så nedslitna att de liknar hajfenor i profil. Gör dem det så måste du byta hela drivpaketet. Kassett, kedja och kedjehjul. Dyrt.

* Köp billiga kassetter. Kedja och kassett är slitvaror. Dyrare kassetter köper inte bättre växlingsfunktion, bara lägre vikt.

Hur håller du efter kedjan och drivlinan? Kommentera gärna nedan. 


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Herr TummenMittiNäven

Hur vet man hur lång kedja man ska ha när man måste byta kedja; frugans gick av (japp, mitt av)?



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Garmin lanserar Rally - nya pedaler med kraftmätning för både lvg och XC

Rally är en serie nya pedaler för både XC och landsväg som mäter total kraft,...

Läs mer

Speedplay gör comeback

Sen Wahoo köpte upp Speedplay hösten 2019 har det varit tyst som i graven från...

Läs mer

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

POC släpper nya ultralätta Ventral Lite

Svenska POC ligger knappast på latsidan. Förra veckan släppte de Omne Eternal – världens första...

Läs mer
Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge...

Läs mer
Skotest: Shimano XC3

Även billigare skor kan vara riktigt bra Lätta, styva och dyra skor har absolut sin plats, särskilt när man är...

Läs mer