MTB-skolan | Del 5: Teknisk uppförsbacke

MTB-skolan | Del 5: Teknisk uppförsbacke


Tekniska uppförsbackar är svåra att bemästra eftersom de kräver både teknik och styrka, och dessutom ofta ett stort mått av vilja. Blir du trött i uppförsbacken är det lätt att slarva med tekniken, tappa fokus och falla ur linjen. När du tar dig an en backe utan hinder handlar det om att ta sig upp på ett så effektivt och energisnålt sätt som möjligt. Dina verktyg är då effektiv trampteknik, hög kadens och avslappnad överkropp. Samma sak gäller i tekniska uppförsbackar, med den stora skillnaden att du måste vara mycket mer flexibel och snabbt kunna flytta tyngdpunkten på cykeln när hinder dyker upp.

Cyklist: Madeleine Jacobsson, Cykloteket Racing Team 

PLANERA DIN VÄG
Håll blicken långt fram, identifiera alla hinder och planera din linje. Ett lite svårare hinder tidigt i backen kan göra att du får en lättare avslutning. Att planera din väg innebär också att du bör spara krafterna tills det verkligen behövs. Ta i lite extra när det är svårt så att du får med dig fart över hindret, och ta det lugnare när terrängen är mindre krävande.

KLISTRA DIG MOT MARKEN
Det gäller att ha god kontakt med marken hela tiden, med både fram- och bakhjulet. Om bakhjulet slirar mot underlaget tappar du fart och kraft som sedan är dyr att återfå. Om du känner att det börjar släppa, flytta rumpan bakåt för att lägga mer tyngd på bakhjulet och på så sätt få bättre grepp. För att undvika att det känns som att cykeln ska stegra är det viktigt att trycka ner framhjulet i marken genom att hålla överkroppen över styret. Tänk på att ha ett jämnt tryck i pedalerna för att inte tappa fäste. När du står upp är det lätt att tramptekniken blir sämre, men försök att hålla i det – trampa trampa! Sträva efter mjuka, bestämda och kontrollerade rörelser i hela kroppen snarare än ryckiga och plötsliga. Det håller dig klistrad mot marken.

TUNGA BEN OCH LÄTT ÖVERKROPP
Det är framför allt benen och bålmuskulaturen som gör jobbet, så se till att slappna av i resten av kroppen. Håll lätt i styret, slappna av i axlar och armar, och håll upp kroppen med hjälp av ryggen och magen. Det gör dig mer följsam och hjälper dig att samla kraften i benen.

VILKEN VÄXEL?
En lätt växel gör att det blir lättare att trampa och du kanske orkar längre, men det kan också innebära att du tappar greppet och börjar slira. Du riskerar att tappa fart och moment över hinder, och när du måste trampa till kraftigt för att ta dig över så får du inte med dig tillräckligt med fart. En tung växel är förstås tyngre att dra runt, men det ger dig både högre fart och bättre flyt. Om du inte orkar hela vägen kan du växla till lättare bak under klättringens gång. Behöver du även växla ner till en mindre klinga fram måste du sätta dig ner och släppa efter på trycket i pedalerna under växlingen. Kom ihåg att planera din växling utifrån hur backen ser ut. Kanske är det bäst att redan vara på lilla klingan när backen börjar?

SITTA ELLER STÅ?
När du sitter på sadeln går det åt mindre energi än när du står, så sitt när du har möjlighet. Det minskar dessutom risken att du tappar grepp och börjar slira med bakhjulet. Du får däremot mer kraft, blir mer explosiv och mer rörlig när du står upp. Det ger dig mer fart över hinder och du har större utrymme att justera din kroppsposition. Om backen blir väldigt brant kan du behöva ställa dig upp för att bibehålla ett jämnt tryck över cykelns fram- och bakhjul, så att framhjulet inte släpper eller att du tippar baklänges. Annars är det individuellt om man mest gillar att sitta eller stå – prova dig fram vad som funkar för dig!

BESTÄM DIG
En svår backe kräver mycket vilja, och minsta tvekan kan avgöra om du tar dig upp eller måste sätta ner foten. Det är lätt att fastna med blicken på de hinder som är precis framför, eller ett hinder som är extra svårt. Ofta fokuserar man väldigt mycket på ett visst hinder i backen, och efter att det är avklarat så tar det stopp. Så bestäm dig! Skaffa dig ett par horn i pannan och trampa på hela vägen upp till toppen. Går det inte första gången? Åk ner igen och börja om tills du klarar backen.

FIXA HINDER MITT I UPPFÖRSBACKEN
Om uppförsbacken bjuder på tekniska svårigheter, såsom en klippavsats, en rot, en stor sten eller andra ojämnheter, är det viktigt att du anpassar kroppen och kraften efter detta. För att komma över trappstegsliknande formationer behöver du kunna använda din kropp och häva dig över hindret. Börja med att lätta tyngden på framhjulet och lyft det upp det över kanten. Därefter häver du överkroppen snabbt framåt och uppåt över hindret. Dra med dig resten av cykeln och skjut fram den så att hela cykeln kommer över trappsteget. Är fästet dåligt är det viktigt att du inte trampar med kraft utan försiktigt tar dig över hindret. Det kan vara en hal sten, en rot eller väldigt löst underlag. Det kan också vara på krönet på ett större trappsteg i backen, där du ännu inte fått med dig bakhjulet och därför inte bör trampa till än, för att undvika att slira. Identifiera dessa ställen i backen och se till att ha med dig fart. Trampa ordentligt där det går att trampa och rulla mer försiktigt över partierna med dåligt grepp. Ibland kanske du måste stanna helt, men det behöver inte betyda slutet på din backe. Hitta din balans, ladda och trampa vidare.

SÅ HÄR GÖR DU!

MINITRAPPA ELLER KLACK 
Om du har tillgång till en trappa med max tre trappsteg så är den utmärkt att öva uppförsteknik i. Den får gärna vara lite flack med låga trappsteg.

1. Stå upp på cykeln och ta sats för att få upp lite fart.

2. När du når foten av trappan, pumpa till med armarna och överkroppen och för sedan kroppen och tyngdpunkten bakåt över cykeln. Lyft samtidigt framhjulet genom att dra styret åt dig, utan att rycka i styret.

3. När bakhjulet når foten av trappan, börja föra kroppen framåt för att få mindre tyngd på bakhjulet. Använd sedan kroppen för att skapa ett pendelmoment där du häver dig framåt och uppåt mot trappans topp.

4. Dra nu med dig cykeln uppför trappan och skjut den sedan framåt så att kroppen återigen hamnar långt bak över cykeln. Försök att trampa så att du inte tappar så mycket fart.

5. För fram kroppen så att du hamnar i neutral position och trampa vidare.

ROTIGA BACKAR
Vill du bli bra på att cykla uppför är det övning som gäller. Välj ut en uppförsbacke med mycket rötter som du tycker känns utmanande.

1. Cykla uppför backen sittandes med en lätt växel. Känn efter hur cykeln beter sig och justera din position så att bakhjulet inte slirar, samtidigt som framhjulet inte stegrar. Tänk på att trampa så jämnt det går utan alltför hastiga rörelser. Håll blicken långt fram på stigen.

2. Cykla uppför samma backe, men använd en tyngre växel. Försök att få upp lite mer fart och håll en så rak linje du kan över ojämnheterna. Håll lätt i styret, spänn bålmuskulaturen och trampa bestämt. Även här är det viktigt att hålla blicken långt fram på stigen. Sitt så länge du orkar och ställ dig upp om det blir för tungt. Kändes det annorlunda? Lättare eller svårare?

Förmodligen känns det enklare att hålla en rak och bestämd linje när du har en tyngre växel och du får lite mer kraft ut i pedalerna över ojämnheterna. Det är mindre risk att cykeln stegrar och att bakhjulet slirar. Å andra sidan kanske du inte orkar hela vägen upp, så det gäller att hitta en balans som passar dig.


START I BACKE
Det är både användbart och tidsbesparande att kunna starta mitt i en backe. Dessutom är det en bra balansövning. Välj ut en backe som passar för ändamålet, gärna en teknisk sådan med en del svårigheter i.

1. Välj en växel som är så tung att du får bra moment i pedalerna, men tillräckligt lätt för att orka starta i backen.

2. Cykla en bit upp i backen. Stanna helt och sätt ner en fot i marken.

3. Starta genom att sparka ifrån med foten på marken och trampa till ordentligt med den andra.

4. Om du har SPD-pedaler kanske du måste trampa en bit utan att klicka i den lösa foten helt. När du fått upp lite fart är det lättare att klicka i.

VÄLJ EN ANNAN LINJE
Prova att cykla uppför en och samma backe flera gånger, men välj olika linjer varje gång. Ibland är det inte självklart vilken linje som är den lättaste så prova gärna att ta backen på olika sätt, och välj inte bara den linje som känns självklar vid första anblick.

LÄS MER
Del 1: Bli vän med cykeln
Del 2: Så boostar du balansen
Del 3: Så cyklar du snabbt!
Del 4: Så får du till framhjulslyftet


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer
Nino Schurters nyckel till framgång

Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet....

Läs mer