MTB-skolan | Del 4: Så får du till framhjulslyftet

MTB-skolan | Del 4: Så får du till framhjulslyftet


Att behärska framhjulslyftstekniken är också grunden till hopp, drop och att kunna rulla på bakhjulet. Hopp och drop återkommer vi till i ett senare avsnitt av MTB-skolan. Gör övningarna först på plan mark. Därefter kan du lägga ut små hinder som kvistar, stenar eller liknande som du kan lyfta framhjulet över. Öka gradvis höjden på lyften och prova även i olika hastigheter. 

FRAMHJULSLYFT
Börja med att öva på att enbart lyfta på framhjulet. Det är inte bokstavligen talat ”lyfta”, utan rörelsen handlar mer om att förflytta kroppsvikten framåt, sedan bakåt och avsluta med ett litet ryck.

1. Trampa upp lite fart och låt sedan hjulen rulla utan att du trampar. Gångfart räcker.

2. Ställ dig i attackposition (ut med armbågarna, låg tyngdpunkt, vikten centrerad och fötter och pedaler horisontellt). Låt överkroppen sjunka ned mot styret, benen ska vara böjda. Förflytta överkroppen mot styret.

3. Ge styret ett litet tryck (pumpa till), res överkroppen så att bröstet öppnar sig, och skjut sedan kroppen explosivt bakåt.

4. Räta ut armarna. Din rumpa är bakom sadeln, i linje med bakhjulet. Du trycker fötterna (och cykeln) framåt och sänker hälarna. Med hjälp av kroppens drivkraft lyfter framhjulet från marken och över ditt hinder.

Kom ihåg att du behöver använda hela kroppen för att göra lyftet – inte bara rycka i styret med armarna. Om du vill rulla på bakhjulet så fortsätter du att hålla kroppen ovanför bakhjulet. Extra viktigt nu är att hålla koll på höftrörelsen – det är främst med höften som du balanserar – och benen ska hela tiden vara böjda och följsamma med cykeln. Ju längre bak du kommer med höften desto högre kommer du upp med framhjulet.

TIPS!

  • Sänk sadeln för bättre rörelsefrihet när du gör övningen. 
  • Ha alla fingrar på styret (inga på bromsarna) i början. Det ger bättre kontroll och du kan koncentrera dig på lyftet. När du börjar göra högre lyft kan du hålla ett finger på bakbromsen så att du kan knipa till om du känner att du är på väg att slå över. Testa gärna några gånger för att uppleva effekten av att du bromsar. Framhjulet åker genast ner i marken. Öva gärna detta med plattformspedaler.



FRAMHJULSLYFT MED KRAFTTRAMP
Med ett krafttramptag får du extra skjuts så att framhjulet kommer högre och längre än ett vanligt framhjulslyft. Det här är också ett lysande sätt att korsa små bäckar och surhål utan att behöva kliva av cykeln och bli blöt om fötterna.

1. Börja sittandes på cykeln med lätt böjda armar. Tänk på att inte sitta tungt.

2. Trampa upp lite fart, och låt sedan hjulen rulla utan att du trampar. Gångfart räcker.

3. Välj en växel som du kan få god acceleration av och som även ger dig motstånd. Börja med en mellanväxel och testa dig fram. Ju snabbare du rullar desto tyngre växel behöver du, så börja med gångfart.

4. Låt överkroppen sjunka ned lite mot styret. Den här positionen ger bäst kraft att trycka ifrånså att framhjulet kommer upp. Krafttramptaget sker klockan 14 i rundtrampet.

5. Samtidigt som du tar krafttramptaget ska du explosivt skjuta överkroppen uppåt och bakåt, och armarna sträcks ut på samma sätt som du gör ett vanligt framhjulslyft.

6. Tryck ned styret för att sänka framhjulet igen.

TIPS!

  • Har du svårt att få upp framhjulet för att det går trögt? Testa att växla till en lättare växel. Om krafttrampet känns för lätt – växla till tyngre. Ju högre fart du har desto mer motstånd behöver du för tramptaget, så håll lagom fart. 

  • Förmodligen föredrar du att göra krafttrampet med en särskild fot. Prova dig fram med både höger och vänster och se vad som funkar för dig. Det vanliga är att högerhänta föredrar att höger ben för krafttrampet.



STEP-UPS

Små hinder kan bakhjulet enkelt rulla över, men vid större hinder behöver även bakhjulet ett litet lyft för att komma över.

1. Börja med ett vanligt framhjulslyft.

2. När framhjulet landar har farten gått ned och din vikt är bak på cykeln. Skjut fram och upp kroppen genom att dra styret mot dig, samtidigt som du trycker till kraftigt på pedalerna så att du kommer fram på cykeln och din tyngdpunkt är rakt över hindret.

3. Skjut sedan fram kroppen så att du förflyttar kroppstyngden framåt. Lätta på trycket på bakhjulet, och skopa upp det med hjälp av att lyfta med fötterna i pedalerna – peta ner tårna, håll tryck och dra upp pedalerna mot dig så att bakhjulet lyfter från marken. Även om du slår i hindret med bakhjulet så kommer hjulet ändå att rulla över.

De här stegen ska så småningom göras i en sammankopplad rörelse, men börja träna långsamt så att du har koll på alla små moment. Börja i normal eller snabb gångfart – det blir svårare när det går fort.

Trottoarkanter är bra storlek att testa på. Det kan ta lite tid innan du får in tajmingen. Ute i skogen kan du börja med att öva på små hinder och rötter för att få in rörelsen och ta gärna med en kompis ut för pepp, stöd och inspiration.



LÄS MER
Del 1: Bli vän med cykeln
Del 2: Så boostar du balansen
Del 3: Så cyklar du snabbt!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen...

Läs mer

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få...

Läs mer

Trek släpper nya E-caliber

En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg...

Läs mer

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer
Finsk jägare skulle jaga fågel - dödade cyklist

En 30-årig man har dött i Urho Kekkonens nationalpark i Savukoski i Lappland efter att ha blivit träffad av en...

Läs mer
Nino Schurters nyckel till framgång

Enligt Nino Schurter är nyckeln till åtta världsmästartitlar i mountainbikens XCO-gren – och några kistor med andra medaljer – hans ihållighet....

Läs mer