Milen på 90 minuter – ett grundkrav

Milen på 90 minuter – ett grundkrav


Cykelpendlandet är något som inte bara berör de som själva upptäckt alla fördelar. Även de som inte väljer cykeln berörs allt oftare av cyklisterna, ibland och tyvärr i negativ mening. Raljerandet över vardagscyklisterna på väg till och från jobbet i överdrivna kläder, på svindyra cyklar och som gör ”Tour de France tecken” till varandra duggar tätt. Jag kan förstå om lycra och kolfiber uppfattas som onödigt seriöst för ändamålet. Men anledningen är inte konstigare än att vi som gärna sportpendlar passar på att utnyttja resan till och från jobbet som lite skön träning – och då i uppmuntrande utrustning.

Men raljerandet från ickecyklister är hanterbart – till och med lite underhållande ibland, ungefär som att betrakta bilpendlare som upplever att de är ”drabbade av köer”. De är inte alls drabbade av köer – de är en del av köerna. Och där magsyran från de kilometerlånga leden av ångest ibland spiller över på cyklisterna där vi anses försvåra bilåkandet ytterligare genom att vi ibland är i vägen. Det är då jag undrar om bilisterna skulle föredra att vi, dryga 150 000 cykelpendlare i Stockholm, istället borde välja bilen?

                         ”Your country needs you to ride a bike”
 

Andreas Danielsson – Chefredaktör

Förutom att motoristerna gärna hänger upp sig på attributen hos cyklister stör de sig också på dem som inte håller sig till trafikreglerna eller som cyklar för fort. Även här kan jag hålla med, trots att jag själv gärna unnar mig några kreativa förflyttningar för att hålla farten och flytet uppe. Att inte skrämmas eller utsätta medtrafikanter för fara är den oskrivna grundregeln till fripendling med ackuratess (om du frågar mig). Men även motorburna människor gör fel. Och om vi som cyklar hamnar i kläm kan det gå riktigt illa.

Förra året omkom 20 cyklister i Sverige där motorfordon av olika slag användes som tillhygge. 0 bilister omkom till följd av att de blivit nermejade av cyklister. Samtidigt kan man, lite indirekt och överdrivet, säga att de motorburna människorna faktiskt toppar dödsorsaksstatistiken i västvärlden. Förutom hög ålder och genetiska faktorer finns den direkt påverkbara faktorn ”fysisk ohälsa” med som stark orsak till hjärt- och kärl sjukdomar, som är den vanligaste vägen till Sankte Per.

En studie som tidskriften BMC Public Health publicerat, där man undersökt relationen mellan hur man pendlar till jobbet och hälsotillstånd, visar att de 21 000 tillfrågade som pendlade till jobb med bil- eller kollektivtrafik generellt upplevde mer stress, sämre sömn och tecken på utbrändhet än de som cyklade eller gick till jobbet. Det lär inte förbli den enda studien som visar det enkla sambandet…

Ibland brukar jag leka med tanken att det borde vara lika självklart att redogöra för sin fysiska status likaväl som det ekonomiska läget när man deklarerar. Arbetsföra människor som inte lider av sjukdom, skada eller andra funktionshinder ska kunna förflytta sig 10 kilometer till fots på 90 minuter. Klarar man inte det är man en hälsorisk för sig själv och indirekt en möjlig belastning för samhället. Då utgår en bestraffningsskatt som sorteras under ”allmänfysiologiska grundkrav på mänskligheten”. Överskottet går odelat till förbättrad hjälp åt människor som på riktigt behöver det – vars problem inte är orsakade av latmaskar, rökning eller något annat självvalt och ofördelaktigt beteende. 

Ok, det kanske är en utopi med smak av fascism. Och att genomföra ett rättvist fystest på en hel befolkning är inte rimligt. Men att se alla fördelar med cykelpendling borde inte vara en utopi eller särskilt orimligt. Det förvånar mig faktiskt att inte fler klarar av att se de logiska sambanden mellan cyklandet och allt positivt som hör därtill, oavsett om man klär sig i lycra eller jeans, kör på kol eller stål, långt och hårt eller kort och i mysigt tempo.

Trots att cykelpendlarna får utstå en del kritik från olika håll finns väldigt många ljuspunkter. Roligast är att antalet cyklister ökar vansinnigt mycket hela tiden. Därför är cykelpendling nu en fråga som frekvent diskuteras på regeringsnivå och där försiktiga framsteg (med betoning på försiktiga) görs i syfte att förbättra möjligheten till kvalitetspendling med cykeln. Däremot undrar jag över skattesubventioneringen för så kallade miljöbilar. Vadå miljöbil? ”Hälso-cigg”. Ge subventioner till alla som går och cyklar till jobbet istället. Utöver den högst konkreta handlingen för bättre miljö följer även den förbättrade folkhälsan med på köpet.

Jag kan räkna till ett tjugotal pressreleaser vi har fått till redaktionen från företag som bara vill berätta att ”nu satsar vi på cykel”. Det kan handla om ett säkert utrymme där personalen kan förvara sina cyklar utan att de stjäls, där det finns verktyg, reservdelar, tvättmöjligheter och dusch. Några företag har också börjat hjälpa sina anställda med subventionerade priser och delfinansiering av cyklar. Enkelt beskrivet, flera företag agerar nu på riktigt i syfte att förbättra miljön, ekonomin och hälsan hos sina anställda. Jag gillar er. Och jag gillar er som cyklar – ofta, sakta, snyggt eller snabbt.

Och jodå, jag gillar även bilar och åker gärna bil själv när det behövs.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 20

Thomas Winkler

Riktigt bra skrivet!
Jag är själv aktiv cyklist och cykelpendlar, delar ditt tankesätt till 100%


Henrik Andersson

Hårda ord men idel sanningar. Jag skriver under på rubbet! Och tittar man på hur många företag i USA börjar kräva mer och mer från sina anställda när det gäller att ta hand om sig – tror jag det kommer till Sverige snart. Och det behövs!


Mikael Hultgren

… och då har du ändå inte nämnt de mentala hälsan man får av cyklandet. Jag upplever att mitt cykelpendlande både påverkar mitt humör och min kreativitet, (inte bara på cykelbanan). Jag får både idéer och och ett leende på läpparna. Jag har den stora turen att ha cykelbana från dörr till dörr och nästan aldrig behöva interagera med bilar.


Daniel Sköld

Du har rätt i det du säger. Frågan är om du predikar för kören i det här forumet. Den här texten skulle göra större nytta i ett bredare media. Bra skrivet!


Kristian

”Den här texten skulle göra större nytta i ett bredare media.”
Jag är tyvärr tveksam till det. Texten är bra, men presenterar cykling som något för hälso- och träningsfreaks. Det är jättebra och kul att ”vi som gärna sportpendlar passar på att utnyttja resan till och från jobbet som lite skön träning”. Men med den attityden, kombinerat med stycket om dusch i slutet presenteras cykelpendling som något som måste innebära svett.
Ska man flytta den stora massans bakar från bilsätet till sadeln tror jag det absolut viktigaste budskapet är: ”Det går alldeles utmärkt att cykla till jobbet i vardagskläder utan att bli svettig. Det gör ändå skillnad för din kondition.” Utan den insikten är tröskeln ut ur bilen alldeles för stor.


Johnny Björkman

Låter som ett bra upprop
”Det är då jag undrar om bilisterna skulle föredra att vi, dryga 150 000 cykelpendlare i Stockholm, istället borde välja bilen?”
Låt oss en morgon göra just detta för att rent empiriskt göra ett avtryck i debatten.
Vågar ägaren låta Tidningen ta ett initiativ och rulla några meter för miljön eller ?


Kent S

Bra skrivet överlag men 10km på 90 min är det nog inte många ”arbetsföra o friska”icke motionärer som klarar av att GÅ(det var det frågan om va?) det tarvar rätt bra flås om man skall klara milen under 90 min i promenadtakt.


Henrik Andersson

Kent S:
Att klara 10 kilometer på 90 minuter innebär en hastighet på 7,5 kilometer i timmen, det betyder vandring i rask takt eller lätt joggande. Det tycker jag inte är för mycket begärt, oavsett idrottsintresse eller ej. Och om jag tolkar budskapet rätt menar krönikören att det finns en hälsorisk för de människor som inte klarar den nivån. Det tycker jag låter högst rimligt utifrån den basmedicinska kompetens jag har. Dessutom håller jag med eftersom befolkningen i hela västvärlden snart bara består av stillasittande och överviktiga latmaskar – med tillhörande hälsoproblem. De flesta verkar inte förstå eller inse allvaret förräns det är försent om ens då.. Och att satsa pengar på oförstående människor som `lider av´ självförvållad fysisk ohälsa är inte hållbart. Och finns det någon som egentligen tycker det är rimligt att skattepengar ska finansiera vården för skador orsakade av till exempel rökning?


Kent S

Henrik:
Är det joggning det handlar om på sträckan/tiden är det mer rimligt men jag är fortfarande tveksam. Jag har roat mig med eftersom jag går mycket och långt under vinterperioden i rätt så rapp takt att under ett par rundor gå utav bara faen sträckan 1mil/90 min och jag klarar det precis på tiden ibland 2 min under någon gång 2 min över och kan bara konstatera att det verkar vara plockat lite ur luften. Har man provat att göra sträckan? Fast det slår mig att trots mina 44 levnads år och i snitt 600 mil cykel och runt 100 mil om året promenad/gång/powerwalk eller vad man nu väljer att kalla det ändå ligger i riskzonen för att vara en hälsorisk 🙁 . I övrigt är jag med på noterna vad det gäller resonemanget om ökade hälsoproblem i västvärlden på grund av stillasittande jobb i kombination med mindre fysiska aktiviteter.


Åsa

Det står ju bara att man ska kunna förflytta sig till fots? För de flesta skulle det väl handla om att blanda lite mellan promenad, gång, lufs, jogga och löpning? Kanske en spurt på slutet om tiden blir knapp 😉


Janbabian

Bara ett påpekande om dödsorsaksstatistiken i västvärlden.
Risken att avlida är nästan 100% för cyklister också.


Mipsson

Sunt tänkt och skrivet!
Piska eller morot. Föredrar morot, ge fler fördelar till de som lever sunt och minimerar belastning på samhälle och miljö.
En orättvisa som retar mej är den förbättringspotential som exempelvis rökare har. De kan ju få till en enorm förbättring av sitt allmäntillstånd, kondition och prestation genom att bara sluta röka. Jag, som aldrig rökt, redan tränar på ”max” har inte denna möjlighet… Orättvist är bara förnamnet….


V Lager

Rätt tänkt men fel uttryckt tycker jag!
Jag tycker fokus bör ligga på att kräva bra förutsättningar för människor oavsett vad det gäller. Säkra breda och vackra cykelvägar borde vara naturligt för ett modernt samhällsbygge. Bilvägar med stora föroreningar klassas ju inte ens som en sanitär oangelägenhet oavsett partikelhalter. Man måste stänga sågverk på landet om bullret överstiger Xdb om det finns en granne. Finns överhuvudtaget någonting som begränsar. Motordriven trafik? Det finns tillräckligt många självklara fördelar med cykling utan att man behöver påpeka hur andra människor skall leva, kräv istället rätt förutsättningar för cyklister nu istället för cykelutredningar eller annat politiskt lurendrejeri.


Calle Friberg

Andy sa ju att jag skulle försöka springa timmen på 59 minuter..


jome

frälsningstemat med cykelpendling känns igen, hälsofascister slår sig för bröstet. cykling är trevligt men i vårt klimat kan vi inte räkna med att alla köper de guldskimrande ideerna från de redan frälsta. många är för smarta för det. och tränar på riktigt dvs på annat sätt än på cykelbanan
bilen är här för att stanna och de som retar sig mest på bilister är också de som är mest aggressiva trafikanter på cykel.


Hammer

Taskigt att mobba oss som är handikappat… Kan tyvärr inte gå långt eller raskt… Så en mil på 90 minuter fixa inte jag.
Men Klarade VR på under 11 timmar… Är jag en hälsorisk kompis?


Henrik Andersson

Hammer: du missade undantaget ”Arbetsföra människor som inte lider av sjukdom, skada eller andra funktionshinder” VR under 11 timmar gör man inte utan att vara bra tränad!


Bengt Ernryd

Hej Anders!
Håller med dig i mångt och mycket! Visst luktar det fascism att kräva ett visst mått av hälsotillstånd – men ändå. Jag undrar ofta hur människor kan låta det gå så långt som de gjort med sin övervikt. Har just kommit hem från 2 veckor på Gran C (Playa del Ingles) och jag måste säga att jag förfärades (för att inte säga äcklades) över denna övermängd av övervikt (ursäkta vitsen). Herrar medelålders (och plus) 2 av 3 – med skutor hängandes ned över pitten och till yttermera visso iklädda endast shorts…. 3 trappsteg och pulsen är uppe i ambulansfart – inte så stor skillnad på damerna heller för den delen men sånt får man ju inte säga alltför högt…
Det är klart att mitt utgångsläge för att försöka förstå ”dessa människor” är väl inte det bästa: 70+ och cyklade 80 mil 4500 höjdmeter på 13 dagar men finns det inte ett mellanting? Såg på restaurant tjejer 20+ och 130 kg som fullkomligt vräkte i sig käket samtidigt som (en av dom) ”hade mage” att få Coken utbytt mot en Dietcoke…kaloriintaget minskades med 0,003 promille…
Vi får hoppas att trenden hos företagen gentemot cyklingen utvecklas – jag mena: vilka arbetsköpare vill inte ha frisk personal…


Janbabian

Finns det någon som beställer varför vi cyklar promenerar eller springer i skogen. Jag gör dessa saker enbart för att jag tycker om det och inget annat. Promenerar med min gamla käresta, cyklar till jobbet för att jag älskar livet och faktiskt orkar finnas lite mer. Springer gör jag inte av princip.
Har i dag beskådat ett par äldre herrar (äldre än mig) med lite annorlunda utstyrsel och i fråga om cykel val. Inte några fancy, trendiga Stockholms snobbar för den delen! Ge sig nästan dödsföraktande ut i vinterväder på STORA riksvägar i fuktigt, kallt februari dis. Tror inte dessa läst allt dumt som skrivits här.
Jag har tagit mig runt vätternrundan ett antal gånger och njutit av folkfesten, träffat gamla veteraner med cykelkorgen lastad med kaffetermos och annat man behöver, sett överviktiga damer med terylene kjolar och jag är övertygad om att dessa med mig inräknad bara gjorde det för att man älskar att cykla.
För övrigt torde det bli bevisat att även om man cyklar så dör man!


Håkan

Kolfiberhoj till jobbet kan verka överdrivet men en turboladdad bil med 200 hk till jobbet verkar heller inte så vettigt! 😉
Bra skrivet!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer