Mera lera!

Mera lera!


Att man kort och gott bara längtar efter att få njuta mer. Cykling är en prestationssport och det ena ger paradoxalt nog det andra, en bättre och starkare cyklist har oftast roligare och njuter oftast mer. Men samtidigt krävs det, precis som för att cykla, balans. I grunden ligger väl det hos de flesta av oss en närmast barnslig upptäckarlust och nyfikenhet, den många av oss fick när vi tog våra allra första tramptag som barn, den som fick oss att tidigt bli så förälskade i cykling.

Flera av de världsproffs jag träffat under åren har lyft fram just sina första tramptag som något av det bästa i deras liv, eller i alla fall som ett av deras starkaste minnen. När vi blir äldre tar vi det ofta lite längre, vi vill klara Vättern eller Cykelvasan på en viss subtid eller plocka i alla fall någon topp-tio-placering på Strava, och just dessa tävlingsmoment kan vara sanslöst roliga.

Vi är heller inte sena att haka på bollen, eller till och med att driva allt det där framåt. I nästan varje nummer av tidningen bjuder vi på träningstips för att du ska bli en starkare, bättre och snabbare cyklist. Men vi ser även ganska ofta när det gått för långt. Proffs som rasar i tabellerna trots att de på pappret tränat mer än någonsin eller stjärnor som slocknar för att pressen blivit för hård. Träning och högt satta mål kan precis som i övriga livet bidra till stress och i förlängning utbrändhet. Vägen tillbaka kan vara lång, men de som hamnat där berättar ofta att det som hjälpt dem är fokus på just det som är roligast på cykeln och i träningen, det som fick dem att börja cykla från allra första början. Kanske 2019 kan få vara året då vi backar bandet redan innan start och från början fokuserar på just det som är så fantastiskt roligt, att bara få cykla.  

Mest frågetecken just nu
I Göteborg har Länsstyrelsen nu släppt sitt förslag till översyn av reservatbeslutet för Änggårdsbergen. Ett förslag som innehåller en kraftig inskränkning av cyklingen jämfört med i dag. Går förslaget igenom blir cykling endast tillåtet på specifika cykelstigar (företräde cyklister) och gemensamma gång/cykelvägar. I övrigt råder förbud. Görs det rätt kan det faktiskt bli bättre, men även sämre, och det finns många frågetecken. I takt med att cyklingen ökar kommer vi troligtvis få se allt fler av dessa diskussioner och beslut runt om i landet. Och vi tror att cykelsverige snarast bör skaffa sig en konstruktiv handlingsplan för att förekomma förbud, annars riskerar vi att bli överkörda av mer konservativa beslut.    


Antal kommentarer: 1

P

”Hen”? Vad är detta, en kampanjsida för FI? Skärpning!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer

Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple...

Läs mer

I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara...

Läs mer

Vintercykla med hela världen!

12 februari är det dags igen för Vintercyklingens dag. Nu kanske du redan cyklar året...

Läs mer
Trafikverket kastar in handduken och struntar i cykling

Svenska Cykelstäder, Svensk Cykling och Cykelfrämjandet sparar inte på krutet när de nu gemensamt yttrar sig om Trafikverkets förslag. De...

Läs mer
Det ser mörkt ut för cyklar på SJs tåg

EUs nya och så gott som klara resenärsdirektiv kommer innebära ökade möjligheter till att ta med cykeln på tåg i...

Läs mer