Mektips: Fjädring och dämpare

Mektips: Fjädring och dämpare


Fjädring kan delas in i två komponenter; fjädring och dämpning. Det är två olika saker som måste fungera ihop om resultatet ska bli bra. Den fjädrande delen är det som rör sig upp och ner över terrängen, men för att du inte ska studsa iväg helt okontrollerat behövs dämpning. Dämpningen bromsar upp rörelsen i båda riktningar och egenskaperna skiftar väldigt mycket beroende på hur kompression- och returmotståndet är inställd.

Fjädringen kan antingen vara en spunnen stålfjäder (alternativt titan) inuti en gaffel eller utanpå en bakdämpare. Det kan också vara luft inuti en kammare som komprimeras av fjädringsrörelsen, eller av olika elastiska gummielement.

Hårdheten på fjädern eller lufttrycket måste anpassas till cyklistens vikt och åkstil. Fjädrar finns i olika hårdheter och lufttrycket justeras enkelt med en pump.

Rätt inställd ska fjädringen ge fullt utslag, det vill säga att hela fjädringsvägen ska utnyttjas under en tävlingssituation eller på träningsrundan. Är fjädringen för hård hjälper den inte tillräckligt. Och är den för mjuk och bottnar går mycket energi förlorad och kontrollen försämras. Ofta sitter det en o-ring på gaffelinnerbenet, eller på dämparen, så att du enkelt kan se hur mycket av fjädringsvägen som utnyttjas.

Ett buntband som sitter lagom hårt fyller samma funktion. På framgafflar ser du direkt hur mycket fjädring som utnyttjas, men tänk på att en bakdämpare inte ger till exempel 150 millimeters fjädringsväg i sig själv utan har mycket kortare slaglängd. Detta beror på att baksvingen nästan alltid har en indirekt utväxling.

BROMSAD RÖRELSE
Dämpningens fungerar genom att olja pressas genom små kanaler som kan kontrolleras så att flödet påverkas. Precisionen och inställningsmöjligheterna är självklart bättre i finare gafflar än i billigare. Och de allra billigaste modellerna kan ibland helt sakna oljestyrd dämpning.

De flesta gafflar och dämpare har returdämpning som oftast justeras externt. Det är bara att vrida på en ratt för att ändra inställningen. Finns det ingen justerskruv går det att byta viskositet (tjocklek) på oljan inuti dämparen. Returdämpningen gör att en gaffel som är komprimerad, eller hoptryckt, fjädrar tillbaka på ett kontrollerat sätt, och på så sätt blir följsam i terrängen.

En gaffel helt utan returdämpning kommer att fjädra tillbaka väldigt snabbt och hela cykeln blir som en studsboll. För mycket dämpning gör att gaffeln inte fjädrar tillbaka tillräckligt snabbt för att hinna ta nästa hinder. Kompressionsdämpning gör att du kan ha en gaffel med mjuk fjädring utan att för den skull riskera att gaffeln bottnar konstant. Dämpningen gör att fjädringsrörelsen bromsas in, och korrekt inställd reagerar gaffeln eller dämparen på små slag samtidigt som den inte slår igenom vid riktigt stora påfrestningar.

Kompressionsdämpningen är oftast kopplad till lock-out-funktionen – en spak direkt på gaffeln eller dämparen, eller styrd med ett reglage på styret som stänger av gaffelns fjädring. Det är bra om underlaget är slätt. I vissa fall går det att justera i fasta lägen mellan mycket-, mellan- eller ingen fjädringsväg alls.

Tänk på att lock-out inte alltid betyder att gaffeln är helt låst. Flera konstruktioner medger viss, om än liten, fjädringsväg i låst läge. Gaffeln behöver alltså inte vara trasig bara för att den inte går att låsa helt. Det knepiga är att alla justeringar och inställningar måste fungera ihop på ett harmoniskt sätt som dessutom ska passa din åkstil och även lokala variationer i terrängen.

För att se hur just din gaffel eller dämpare justeras är det enklast att kolla i instruktionsboken eller på tillverkarens hemsida, där det finns både manualer och instruktionsfilmer. Tänk bara på att titta på rätt årsmodell och exakt rätt variant – det kan skilja en hel del på hur de till det yttre snarlika modellerna fungerar. Youtube har förstås också massvis av filmsnuttar.

SERVICE
En gaffel eller dämpare behöver service för att fungera perfekt i det långa loppet. Du kan själv rengöra runt dammpackningarna och samtidigt titta efter repor eller skrapmärken i de släta ytorna. De ska vara rena och blanka. Tillverkarna rekommenderar att du servar gaffeln eller dämparen regelbundet. Minst en gång om året, och betydligt oftare om du cyklar mycket, eller ofta kör i regn och lera. Med rätt specialverktyg och kunskaper går det förstås att serva gaffeln själv, men enklare är att lämna in den.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer