Meka själv! Tre tips som styr upp kedjan, pedalerna och utväxlingen

Meka själv! Tre tips som styr upp kedjan, pedalerna och utväxlingen


FULL KOLL PÅ PEDALERNA
Dina pedaler är gängade åt olika håll. Håll reda på vilken som är vilken så slipper du bli
gråhårig för att du inte vet om du bara drar åt hårdare när du egentligen försöker lossa på pedalen. Men det är både enkelt och logiskt. Båda pedalerna i åtdragna i din trampriktning, och för att lossa dem ska du alltså dra bakåt, mot bakhjulet till. Så här gör du på ett enkelt sätt:

1. Sätt fast cykeln i ett mekställ, eller be en kompis hålla i den och lyfta upp bakhjulet från marken.

2 Använd rätt verktyg för just din cykel – en insexnyckel på insidan av vevarmen, eller en pedalnyckel (15 millimeters fast nyckel) på utsidan.

3 Håll nyckeln i en hand och greppa pedalen den andra.

4 Håll stilla vinkeln på nyckeln och snurra nu dina vevar framåt.

5 Gör samma sak om du vill plocka bort pedalerna, fast snurra bakåt med vevarna istället.

TRAMPA UPP KEDJAN IGEN
Om du tappar kedjan innanför vevpartiet när du växlar ner fram, kan du bara lugnt och försiktigt växla upp igen, samtidigt som du fortsätter trampa väldigt mjukt och jämnt. Om du tappar kedjan när du är på väg att växla upp på stora klingan är det bara att börja om från början. Trampa aldrig med full kraft när du växlar fram. Skulle kedjan trilla utanför vevpartiet får du stanna till, kliva av cykeln och lyfta tillbaka den med händerna.

UTVÄXLING – VAD ÄR DET?
Hur tunga eller lätta växlar har din cykel? Din utväxling bestäms av antalet tänder på klingorna fram och antalet kugg i kassetten bak. Landsvägscyklar har vanligen kombinationen 53 och 39 tänder fram, alternativt 50 respektive 34 eller 36 tänder
fram – ett så kallad kompakt vevparti.

Det finns också trippelvevparti, med en tredje, ännu mindre klinga fram. Kassetter består ofta av 10 eller 11 kugg som sträcker sig från 11 till 28 tänder. En hög siffra på vevpartiets klingor kombinerat med en låg siffra på kassetten ger en tung växel. En låg siffra på klingan
kombinerat med en hög siffra på kassetten ger en lätt växel.

Med utväxlingen kan du räkna ut hur långt din cykel rör sig framåt när du trampar ett helt varv med pedalerna. Om du till exempel kör med 53 fram och 11 bak kommer du att röra dig lite drygt tio meter framåt per pedalvarv. Använder du istället 34 fram och 25 bak kommer du inte ens att röra dig tre meter framåt – alltså en stor skillnad i avstånd, och lika stor skillnad i motstånd.

Om du är vältränad, gillar att spurta, tycker om snabba utförskörningar eller helt enkelt bor i en ”backfri” region kan du förmodligen ha en 53-klinga och en kassett med 11 eller 12 tänder på minsta kugget.

Om du däremot är otränad, bor i ett kuperat område, hatar klättring i allmänhet eller tycker att cykling handlar mer om att titta på utsikten än att bli svettig – då gör du bäst i att välja mindre drev fram, i kombination med några fler tänder på kuggen på kassetten.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Sonny Espling

Bytte till sommardäck. Nu får jag inte på kedjan. Vet inte hur de ska löpa över dreven. Shimano 3×6 växlar.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer