Lördags-retro: Stålgiganten Reynolds

Lördags-retro: Stålgiganten Reynolds


Detta var fram­förallt väsentligt under den tid då ramarna var tillver­kade i stål, men det levde kvar ett tag in i den tid när aluminium ersatte stålet. I viss mån gällde det även marginalmaterialet titan men då var det egentligen bara företaget Sandvik som cykelbyggarna skröt med. 

Med kolfiberramarnas intåg på marknaden blev det helt plötsligt ointressant vem som hade spunnit fibrerna som ramen byggdes med. Med kolfibret tog vi steget in i rymdåldern och helt plötsligt blev det vetenskapliga viktigare än det lilla klistermärket som avslöjar vilken rörsats som använts.

Tyska tidningar bygger stora laboratorier där de mäter viktens relation till ramens vridstyvhet istället för att lita på en klisterlapp där det står Reynolds. Nuförtiden är vi väldigt få som får ståpäls av sifferkombinationen 853.

De kända och mytomspunna stålrören levererades bland annat av tillverkare som Columbus, Dedacciai, Tange, True Temper och den engelska dominanten Reynolds. De levererar fortfarande rörsatser men i mindre skala, mestadels till exklusiva customtillverkare.

Redan 1841 tillverkades stål i det företag som idag heter Reynolds. Till en början var det spikar som John Reynolds tillverkade, men 1889 bytte företaget namn till The Reynolds tube company. Då huserade de i Birmingham, som är en av de främsta industristäderna i England.

Här fanns under 1900-talets slut både Rover och Morris Garages, alltså MG, som tillverkade bilar. 1897 patenterade firman den process de använde för att reducera rörväggarnas tjocklek. De skapade för 116 år sedan det som kallas reducerade rör – eller butted tubing.

Ett ramrör bör vara som tjockast där det möter ett annat rör, inte bara för att vara starkare just där utan också för att det är lättare att skapa en bra svets med lite större tjocklek på godset.

Jämntjocka rör kan till och med vara svagare än reducerade. Hur stålet härdas blev Reynolds andra ingrediens i framgångsreceptet. Sättet som de lufthärdade rören på möjliggjorde till slut att svetsen kunde bli minst lika stark som resten av röret.

Under stålåldern cyklades totalt 27 cyklar som byggts med rör från Reynolds i Birmingham till seger i Tour de France. I andra tävlingars resultatlistor ser det ungefär likadant ut. Många av de blåa cyklar som Monark sålde tack vare bröderna Fåglums framgångar var byggda med rör från Reynolds och muffar från Nervex. De svenska ramarna såldes med sloganen: Flygande läcker och lätt.

Störst framgång hade Reynolds med olika varianter av den rörsats som heter 531. De olika sifferkombinationerna har blivit Reynolds signum. Mest känt idag är nog 853 och den rostfria rörsatsen 953.

När man börjar rota lite noggrannare bland alla sifferkombinationer förstår man till slut att vissa nummer bara representerar en framtriangel medans andra betyder att det är en kombination av två olika rörsatser.

Gräver man vidare lär man sig att nummer 525 är till för att bygga sportbilar och motorcyklar.Företaget har helt enkelt många strängar på sin lyra.

Numera finns en amerikansk del av företaget som är ansvarig för deras kolfiberprodukter, men det är en annan historia. Stålrören tillverkas numera lite överallt i världen, men med samma gamla recept – lufthärdat och reducerat ett par gånger mot mitten för att sedan bli tjockare igen.

Flygande läckert och lätt med flygstål.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 3

Fred

Våga vägra kokos. Stål är fortfarande mycket roligare.


Mats

Har en gammal Mercier sprint med coulmbusrör. Det är härligt med känslan med en superstyv ram och en ”nervös” styrvinkel. Den har fortfarnade riktiga tåclipspedaler och inget SPD-tjafs. Original strömlinjeformad vattenflaska.
Cykellycka helt enkelt 😉


Janne

En cykel man inte kan fästa en magnet på är ingen riktig cykel. Nästa kan bli en måttanpassad Mercian pro lugless. Vilken känsla!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer