Lindgren och Erlandsson bästa svenskar på CX-VM


Cykelcrossens VM-tävlingar i St. Wendel avslutades under
söndagen med dam- och herrklasserna. Drygt 100 åkare från 20 nationer gjorde
upp om medaljerna i de båda huvudklasserna.

Efter åter en kall natt med många minusgrader hade
tävlingsbanan återtagit sitt hårda läge. Solen värmde upp lerans ytskikt och
gjorde det såphalt. Publikmassorna strömmade in tidigt i tävlingsområdet och
stämningen var hög i solskenet. När damklassens 46 tävlande från 20 länder
släpptes iväg var det fullpackat med åskådare från när och fjärran.

Damklassen utvecklade sig till en rasande kamp. När det drog
ihop sig till slutvarven kom det att stå mellan en trio anförd av Katherine
Compton, USA följd av Katarina Nash, Tjeckien och Marianne Vos, Holland.
Avhängd var hemmafavoriten Hanka Kupfernagel, som jagade i ett tomrum utan att
kunna nå de tre i spetsen igen.

Med ett halvt varv kvar satte Marianne Vos in slutstöten och
fick en lucka som hon kunde hålla ända in i mål. Tvåa blev Katherine Compton
och bronset togs av Katerina Nash. I och med dagens seger tog Marianne Vos sin
tredje raka VM-titel i cross, hon har ju även VM-medaljer på landsväg.

– Det var ju snabbt som ett landsvägslopp, tyckte Åsa
Erlandsson efter loppet där hon slutade på 37:e plats.

– Direkt efter starten var det som en vägg av åkare, det
gick bara inte att komma fram. Det kändes som om den plats jag hamnade på efter
starten, där blev jag i stort sett kvar. Det framstår allt tydligare hur viktig
startpositionen är, konstaterade Åsa Erlandsson och fortsatte:

– Idag var det hårt och torrt, men nästa gång kanske det är
mitt favoritföre med lera och tungt.

Karin Aune var missnöjd med sin insats.

– Jag kom aldrig in i loppet och när jag sen körde i stort
sett ensam, började jag bli försiktig och då gick det bara inte att få fart, analyserade
Karin Aune.

– Möjligheterna försvann i starten, där blev de två efter
och det går bara inte att ta tillbaka. Men vi är här och är med och lägger
grunden för den svenska cykelcrossen,  fastslog landslagskapten Mathias Karlsson efter damloppet.

 

[part=aune]

Erlandsson och Aune efter CX-VM-debuten. Foto: Jahn Ekman

 

När startskottet gick för herrar elit var stämningen i den
enormt stora publiken på kokpunkten. Det viftades med fanor och standar av
kända och okända identiteter. Det ropades hejarramsor, musiken dunkade och det
gick knappt att komma fram. Mitt uppe i allt detta stormade det fram 60
cyklister.

Det blev en giganternas kamp. Efter att favoriten Zdenek
Stybar, Tjeckien pumpat orken ur alla konkurrenter utom Sven Nys, Belgien
inleddes den avgörande envigen mellan dessa två. Med tre varv kvar gjorde Nys
en attack som såg ut att lyckas och alla belgierna jublade. Men Stybar kom
tillbaka och återtog ledningen som han sen behöll in i mål och han försvarade
därigenom sin VM-titel. Tvåa blev Sven Nys och trea kom Kevin Pauwels, Belgien.

Av de tre svenska deltagarna gjorde Emil Lindgren ett mycket
bra lopp och kom i mål på en 26:e plats.

– Det var roligt att Emil tände till och visade vad han kan,
konstaterade landslagskapten. Hans insats var inte helt oväntad och det är
roligt att se hur han tänt till på cykelcrossen, säger Mathias Karlsson.

– Riktigt kul. Idag märkte jag att min CX-teknik inte är den
bästa. Ger jag mig lite riktig träning så kan jag säkert nå topp tio, säger
Emil Lindgren.

– Mitt race började fint. Men så fick jag en tidig punka och
därefter var det svårt med motivationen, berättade Magnus Darvell, som inte var
nöjd med sin 33:e plats.

Jens Westergren blev inblandad i en tidig storkrasch och
stelnade till. Han tappade mycket tid men fick tillbaka rytmen efter något
varv. I mål slutade han som 45:a.

– Det har varit ett bra VM för vår del. Det började bra igår
och idag tycker jag att Åsas och Emils insatser sticker ut. Sen har allt
fungerat bra, hela truppen tillsammans och jag måste ge en eloge till våra
mekaniker. Det har varit mycket arbete och det har de fixat på ett utmärkt
sätt. Det känns som att CX-landslaget tagit det första stora och viktiga steg
mot framtiden som vi hoppades på, sammanfattar Mathias Karlsson.

 

[part=emil]

Förbundskapten Karlsson och Emil Lindgren. Foto: Jahn Ekman

 

RESULTAT CX-VM St. Wendel 2011

Resultat kvinnor

6 varv – distans: 17.07 km – snittfart: 25,28 km/h

 

1 VOS Marianne, Holland 0:40:31

2 COMPTON Katherine, USA +00:17

3 NASH Katerina, Tjeckien+00:20

…

37 ERLANDSSON Åsa, Sverige -1 varv

38 AUNE Karin, Sverige -2 varv

 

Resultat herrar

11 varv – distans: 31.07 km – snittfart: 27.98 km/h

 

1 STYBAR Zdenek, Tjeckien 1:06:37

2 NYS Sven, Belgien +00:18

3 PAUWELS Kevin, Belgien +01:15

…

26 LINDGREN Emil, Sverige +04:33

33 DARVELL Magnus, Sverige -1 varv

45 WESTERGREN Jens, Sverige -5 varv

 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dags för SM i Cykelcross 2020

Dags för SM i Cykelcross 2020


– Jag ser verkligen fram emot mästerskapen. Det här är årets höjdpunkt och det sista som händer på den svenska cykelcrossarenan för säsongen, säger Marcus Johansson, förbundskapten för det svenska cykelcrosslandslaget.

SM – eller Varberg Cyclocross Championship 2020, arrangeras av Varbergs MTB, CK Wano och Rooster Club Varberg som hoppas upprepa förra årets SM-succé.

Arenan ligger nära Varberg centrum med havet och fästningen som fond, med gott om plats för åskådare och själva tävlingen avgörs på en 3,5 kilometer lång varvbana med gemensam start under söndagen, där först i mål i de olika klasserna koras till svensk mästare. Under lördagen tävlar ungdomar samt masterklasserna.

– Förra årets bana var väldigt uppskattad men lite speciell då det är en ganska lång bana för att vara cykelcross, säger Marcus Johansson.

En nyhet i år är att damjuniorerna för första gången tävlar i en egen klass och även om klassen är liten ser Marcus Johansson fram emot att kora en damjuniormästare.

– Det finns några spännande juniorer att hålla koll på. Annars är de dominerande namnen i elitklasserna David Eriksson och Åsa Erlandsson. Det ska även bli spännande att se om Emil Lindgren (MTB-cyklist) kan upprepa förra årets skräll då han kom tvåa. Fiolårets SM-mästarinna Ida Erngren tävlar däremot inte, det märks att det är ett generationsskifte på gång, säger Marcus Johansson.

Följ CX-SM 2020 live

Loppen för Herr och Dam Elit, Junior streamas och direktsänds via SCF:s konto på Solidsport.com/scf. Registrera dig kostnadsfritt redan idag för att logga in o kolla kl. 10.00 på söndag – då går första starten!

Preliminärt program söndag 12/1 2020:
10:00 Herrar Junior(40 min tävlingstid)
11:20 Damer Senior/Veteran (40 min tävlingstid)
12:40 Herrar Senior (60 min tävlingstid)

Prisutdelning strax efter sista målgång, slut ca 15:00.

Länkar till resultat och annan information

Här hittar ni detaljerad information om CX-SM 2020

Här finns den fullständiga inbjudan med tider och riktlinjer


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykelcross – så funkar det!

Cykelcross – så funkar det!


Vintersporten cykelcross har sitt hjärta i Vlaanderen i västra Belgien. Men cykelcross utövas friskt även i Frankrike, Italien, Tjeckien och Tyskland och har vuxit stort i USA. På ”nederlands” heter sporten veldrijden, vilket översatt till svenska blir fältåkning och som beskriver rätt bra vad det hela handlar om.

Cykelcross introducerades på allvar i Sverige under hösten 2006, när den första Sverigecupen i disciplinen kördes. Tidpunkten för tävlingarna under året, sen höst och vinter, gör cykelcross till ett utmärkt träningskomplement för de flesta cyklister.

Mathieu van der Poel, cykelcrossens största gigant, alla kategorier

CX höjer också kvalitén på träningen under en period som för många annars består av sporadisk träning och dålig motivation. På grund av sportens intensiva karaktär och många tekniska moment som attackeras i hög fart, måste man ligga nära den fysiska och mentala gränsen i princip från start till mål.

Ovan en CX-cyklist som hamnat lite snett i spåren. Bansektioner av uppkörd lervälling tillhör stapelvaran på kontinenten.

Detta bidrar till att åkare helt plötsligt stumnar och går in i väggen. Och vurpar. Det hela är alltså särdeles publikvänligt! Tävlingstiden ligger på omkring en timme med något kortare åktider för damer och juniorer. Banorna går ofta på en gräsbevuxen varvbana på ett par kilometer. Ofta en utregnad och vattensjuk bana, som efter några åkares passering omvandlats till vansklig och svårforcerad lervälling. Och som ofta, till publikens stora förtjusning, sätter stopp för fullt attackerande cyklister och skickar dem huvudstupa rätt ned i lergröten. 

En cykelcrossbana består alltid av ett antal hinder som skall forceras. Det kan vara sandfållor, sektioner av lervälling och vatten eller som här ovan en brant trappa.

Släng in massor av kurvor, olika typer av hinder som sandbunkrar, branta backar uppför och nerför samt partier som helt enkelt måste tas med cykeln på axeln, exempelvis trappor och handbyggda plank.

Banan ska också innehålla en depå som passeras två gånger per varv. Där kan man växla cykel till en som är ren och därmed går lite lättare, eller byta ut en cykel som fått en defekt. På den internationella crosscenen byter cyklisterna nästan alltid cykel ett par gånger per lopp. Är det lerigt byter de nästan så ofta de kan, vilket är två gånger per varv. Detta gör att toppåkarna alltid kör loppen med upp till fyra i princip identiska cyklar.

Träningen

FTP (Functional Threshold Power, det finns ingen ”officiell” svensk översättning) definieras som den högsta effektutveckling du kan producera på din cykel under en timme – till exempel under ett 60 minuter långt tempolopp. FTP är alltså mer eller mindre samma sak som prestationsförmågan vid mjölksyratröskeln.

Det är alltså det mått eller test som bäst beskriver en persons prestationsförmåga inom nästan alla cykeldiscipliner. FTP ska inte förväxlas med puls vid mjölksyratröskel utan är hur mycket effekt man producerar vid tröskeln. I och med att ett CX-lopp mer eller mindre genomförs i ett maximalt tempo och påverkas lite av taktiska moment, är de fysiologiska kraven rätt snarlika de för ett 60 minuter långt tempolopp.

Skillnaden är att du under ett tempolopp ligger och jobbar precis på din FTP genom hela loppet. Men inom cykelcross kommer du att utföra arbete strax över och under FTP under loppet. Högre prestationsförmåga (FTP) vid mjölksyratröskel är därför den viktigaste träningsanpassningen. Så det är kring din tröskel man bör lägga mycket av sin träning som cykelcrossåkare.

Ett exempel på ett klassiskt träningspass för cykelcross:

• 15 minuter uppvärmning, gärna med några inslag av teknikträning

• 2–5 intensiva”starter” på ca 1–3 minuter med ca 2–5 minuter aktiv vila mellan

• 20–30 minuter kontinuerlig cykling runt tävlingsfart

• 15 minuter nedvarvning

Försök också att träna på en bana som liknar en typisk cykelcrossbana, där du möter hinder som tvingar dig att hoppa av och på cykeln.

Kommer du crossa i höst och vinter? Har du en cykelcross-hoj? Kommentera nedan!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj

Checkpoint – Treks första "riktiga" gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj

Checkpoint – Treks första ”riktiga” gravelhoj


Efter visst avvaktande har Trek äntligen introducerat en särskild grusplattform, Checkpoint. Var man sugen på grus och ville köra Trek kunde man innan välja antingen Domane Disc eller crossarna Boone och Crockett. Checkpoint är istället en dedikerad multiroad cykel, eller gravelhoj. Den kommer i både alu och kolfiber och även en specifik tjejvariant (den på bilderna)

Gott om plats. 45 millimeters däck kan man köra utan problem.

 

Checkpoint i kolfibervariant kommer med IsoSpeed, ett dämpande länkage mellan överröret och sadelröret som ger extra följsamhet på ojämnt underlag. 

Justerbar åkkänsla och möjlighet att köra singlespeed om man vill det.

Gott om fästen för det mesta, så du kan ha den till en rad olika äventyr.

Vårt test av Checkpoint kommer i Bicycling nr 3. 

Antal kommentarer: 1

Mårten Wahlström

Jag har haft en Trek Crossrip sen vintern 2016.
Den verkar uppfylla dom flesta kriterierna för att kallas travel.



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018

Åsa Erlandsson och Martin Eriksson svenska mästare i CX 2018


På damsidan stod det tidig klart att kampen om guldet låg mellan Åsa Erlandsson och Ida Erngren. Men i år blev det fördel hemmaplan när Åsa plockade hem guldet.    

”Som alltid är det full fart från början och Ida drog iväg rätt tidigt så jag tänkte att jag får försöka hänga på henne, jag vet att hon är stark och tänkte att jag hänger kvar så länge det går. Men så lyckades jag gå om i en kurva i skogen och det blev sekunder direkt. Det är alltid svårt att veta om man ska sticka eller hålla igen men jag tänkte att jag kör så länge det håller, och det gjorde det ju”, säger Åsa Erlandsson som plockar hem sitt tredje SM-guld i CX

Åsa Erlandsson 

På herrsidan såg det till en början ut som om fjolårssegraren David Eriksson kanske skulle ro hem det hela även i år. Men något gick inte som planerat och istället hamnade Martin Eriksson överst på pallen   

”Vi var en liten trio där ganska tidigt, jag, Hannes och David som körde på hårt och hade väl sikte på att kanske hålla pallen för oss tre. Sen bara försvann David, så något måste ha hänt. På näst sista varvet hade jag cirka tio sekunders lucka upp till Hannes. För mig var det alltså samma situation som förra året, fast då låg David i täten, så jag hade inga planer på att ge mig. I en av backarna la jag in allt och då Hannes gjorde nån miss kunde jag ansluta. Sen kunde vi gå ut tillsammans på sista varvet som jag sen tog vilket var väldigt skönt. Jag har velat ha den här tröjan i så många år, så att äntligen få den är helt fantastisk” Säger Martin Eriksson

Resultat Herrar Senior:

1. Martin Eriksson, Art-V Cycling Club
2. Hannes Forsby, Giro Cycling Club
3. Henrik Jansson, Art-V Cycling Club

Dam Senior:
1. Åsa Erlandsson, Varberg MTB
2. Ida Erngren, Uppsala CK
3. Frida Eriksson, Göteborg CK (U23-Mästarinna)

Fler resultat hittar ni här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in