Ledarkrönika: Stora däck motiverar mig

Ledarkrönika: Stora däck motiverar mig


Jag räknar till ett femtiotal inkomna mejl den senaste tiden som berör frågor om däck, fälgar och nya standarder på nav och snabbkopplingar. Frågor som entusiasmerar och engagerar, men också upprör. Hjulfrågan är hetare än på länge och det är inte så konstigt – få saker på en cykel är så viktiga som hjulen. Och få saker är så enkelt att ändra, justera eller byta. Lika enkelt är det inte att svara på frågan om vad som är bäst. Det tråkiga standardsvaret är: det beror på.

Plusformatet, alltså mountainbikes med extra breda fälgar och däck, är på väg i rask takt rakt in i cykelfolkhemmet. Det är faktiskt en trend som även gäller på landsvägscyklar, fast där är det en trend utan egen rubrik.

Det finns mycket positivt som överväger med att använda däck med större volym och bredare fälgar. Bättre komfort, bättre grepp och mindre risk för genomslagspunktering.

På minussidan har det högre rullmotståndet alltid varit det stora motargumentet till att använda däck med stor volym. Fast så gott som alla mätningar på senare tid har slagit hål på den gamla myten att smalast är snabbast.

Men diskussionen har ändå blivit lite spretig eftersom rullmotståndet – alltså friktionen mot underlaget – emellanåt blandas ihop med luftmotståndet inom landsvägscykling. Och om underlaget har en väldigt grov struktur, eller är knöligt, så tillkommer ytterligare en dimension av motstånd när däcken måste absorbera ojämnheterna.

Vikten är också något som lite felaktigt dyker upp i diskussionen om vad som rullar lättast. Fast när det handlar om att övervinna det totala motståndet – alltså den mängd energi som krävs för att du ska röra dig framåt – så är vikten självklart av stor betydelse och utgör i allra högsta grad en del av motståndet. Framförallt om underlaget är kuperat eller om farten varierar med många inbromsningar och igångdrag.

Så innan det går att utse ett vinnande hjul eller däck med perfekta egenskaper måste diskussionen isoleras till exakt det som uppgiften handlar om. Är underlaget slätt som på en velodrom eller pratar vi om asfalt, grusväg eller en lerig åker? Eller handlar det om stigar med rötter och stenar? Och väger cyklisten 50 eller 100 kilo?

Och i jakten på lägre rullmotstånd och vikt är det många som lätt glömmer bort att det kan ske på bekostnad av komfort, grepp och onödiga punkteringar. Att hitta lösningen där allting blir bättre går inte.

Därför är din uppgift att hitta den optimala kompromissen utifrån aktuella förutsättningar, din körstil och om syftet är snabb eller säker cykling. Jag har största förståelse för de som tycker att alla nya standarder bara känns krångligt. Det blir så när ett utvecklingsområde är hett. Fast till skillnad från den binära industrin, som gärna sätter i system att ”uppfinna” nya saker, till exempel laddare med ny kontakt (för att skapa merförsäljning), så vågar jag påstå att cykelbranschen är schysstare.

Med det sagt är vår värld inte befriad från dåliga idéer. Men i grunden finns åtminstone en teoretiskt hållbar förklaring till en förändring eller förnyelse. Det gäller i allra högsta grad den nuvarande utvecklingen inom hjul.

Det var länge sedan mitt cykelliv handlade om att jaga sekunder eller placeringar. Att jag är svag för däck med stor volym handlar därför inte om tidsbesparing. Den största anledningen till att jag älskar fluffiga däck är att det höjer upplevelsen. Ibland så mycket att jag spontant skarvar på med en extra halvtimme för att det blir lite roligare. Så mitt tillskott till diskussionen om fläskiga hjul är att ett eventuellt motstånd till att cykla blir lägre – eftersom det blir roligare.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

42Hz

Jag hoppas du har testat en fatbike? 🙂


Andreas Danielsson

@42Hz (bra frekvens för övrigt)
Jag vågar nog utse mig själv till en av landets största passionister av fatbikes. Åtskilliga mil har gnidits på fetingar – allt ifrån ökensafari i Dubai, skoterspår i Sälen och bergen i Colorado: http://www.bicycling.se/artiklar/fett-ar-hett-fatbikes-snart-har.htm och förra årets Snow Epic i Schweiz som är ett etapplopp på fatbike i Engelberg. Jag älskar fett!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor...

Läs mer

50 år sedan Gösta Fåglums historiska bedrift

För 50 år sedan skrev Gösta ”Fåglum” Pettersson svensk idrottshistoria med sin seger i Giro...

Läs mer

5 varningstecken på att Zwift tagit över ditt liv

Lite sen på bollen kanske, men nu är du inne i värmen. Du har just...

Läs mer

Fem faser av ofrivillig vila

Krönika: Så kom dagen då sannolikhetsläran skulle ta ut sin rätt på de ackumulerade Strava-milen....

Läs mer

Fler intressanta artiklar

När cyklande kvinnor var en provokation

Cykeln är det föremål som mer än något annat påskyndade jämställdheten mellan män och kvinnor....

Läs mer
Om Trump kunde cykla

Ledare: John F. Kennedy sägs ha myntat de bevingade orden ”Nothing compares to the simple pleasure of a bike ride.”...

Läs mer
I backspegeln: legendariska Campagnolo

Andreas Danielsson berättar hur det legendariska företaget Campagnolo fick sin start. De tillverkade inte bara cykeldelar utan också korkskruvar...

Läs mer