Ledarkrönika: Är bekvämare också snabbare?

Ledarkrönika: Är bekvämare också snabbare?


Den 2 juni 2010 samlas några äldre herrar vid en bil för att minnas en avliden legend och tidigare kollega. Samtliga är svårt förtjusta i motorsport. Milt uttryckt.

Bilen, med modell- beteckningen M8D, har en ljudnivå som får en konsert med Yngwie Malmsteen att framstå som barnvänlig. Under en minut låter man motorn salutera sin forne mästare i ett vrålan- de rekviem. Hos McLaren kallas det ”a minute’s noise”. I resten av världen kallas det ”tyst minut”. När benmärgen är satt i full svängning minns de som mest. Och finast.

Den hyllade legenden heter Bruce McLaren – ett av motorsportens viktigaste namn. Mannen vars trumhinnor fladdrar som mest heter Tyler Alexander, en nyckelperson och chefsmekaniker för bland annat Bruce i den CanAm M8D som nu demonstrerar sin styrka och vrede. 

Jag är inte överdrivet intresserad av Formel 1. Däremot extremt fascinerad inte minst av den teknik och innovation som hör sporten till. Därför var studiebesöket på McLaren Automotive väldigt inspirerande.

Mannen som visar mig filmen river igång det dagslånga besöket genom att berätta om dagens kompetens som gör det möjligt att bygga en bil med så brutala egenskaper att föraren skulle tappa medvetandet efter bara några minuters körning. Men som tur är finns det regler som inte tillåter det. Och, som han tillägger, det är ju också en fördel att komforten är så tilltalande att förarna orkar ta sig hela vägen till mål.

I och med det är fingret placerat på dagens rubrik – ”is smoother faster?” Och det har inte med bilkomfort att göra utan cykel – och det samarbete som McLaren inledde med Specialized för några år sedan.

Den tvåfaldige Paris Roubaix-vinnaren Gilbert Duclos-Lasalle vars cykel var utrustad med dåtidens måste-pryl: en dämpgaffel från amerikanska RockShox.

Inom cykelsporten har det länge funnits en inlärd och många gånger felaktig uppfattning att prestanda och komfort står i motsats till varandra. Prestanda är egenskapen för eliten, och komfort är något som motionärer håller på med.

1992 vann Gilbert Duclos-Lasalle Paris-Roubaix med dämpargaffel och året efter genomförde Franco Ballerini samma tävling på en heldämpad cykel. Trots flera framskjutna placeringar på tävlingar med taskigt underlag blev fjädrandet kortlivat på landsvägen och ordet komfort fick en taskig bärighet i proffsklungan. Skälet var tydligt; prylarna var inte bra.

Men nu är frågan hetare än på länge. Och den här gången är insikten betydligt högre i vilken typ av komfort som är relevant, oavsett om syftet är att cykla fort eller att njuta.

Länge har de tyska labtesterna styrt stora delar av utvecklingen inom ramar, och där ”stiffness to weight ratio” varit den gyllene siffran som isolerat berättat hur bra eller dålig en cykel är. Men som, enligt mig, är ett mycket trubbigt mått som egentligen inte säger någonting om hur snabb en cykel är. Ännu mindre hur bekväm den är att cykla på. Eller rolig.

Men lika mycket som labtester med tillhörande siffror kan luras ska man heller inte lita på människors egen förmåga att bedöma vad som är bra eller dåligt. Inte heller bland cyklister av högsta kvalitet. Och inte ens när man plockar fram klockan och mäter tiden under en viss sträcka kan man vara säker på vad som är snabbast.

Samma sekund som du gör förändringar i materialet eller positionen uppstår en skillnad som kräver en invänjningsperiod innan du på riktigt kan säga om du blev gladare eller snabbare. Att verkligen veta vad som är bäst för dig tar alltså en stund att utvärdera.

Det ska bli spännande att följa med på nästa steg i utvecklingen när styvhet, aerodynamik, komfort, ergonomi och vikt nu möts i ett nytt samförstånd som kommer att lyfta ditt cyklande, oavsett om du jagar sekunder eller trivsel.

Jag tror förresten att Lao Tse var frågan på spåret redan 600 f.Kr. när han menade att de svaga vinner över de starka på samma sätt som vattnet gröper ur en sten. ”The gentle overcomes the rigid. The slow overcomes the fast. The weak overcomes the strong”.

Det mjukare är alltså snabbare. Objektivt sett. Typ.

BÄST JUST NU

Den här integrerade kombon är så snygg att det skulle kännas fel att använda det. Det är synd, för Field Cycles Edible är verkligen byggt för att användas. Med stålrör och mässingsfog i svetsen skulle inte ens Michael Hübner i sina bästa stunder kunna utmana styrkan i styret eller styrstammen. Men utseendet skulle helt försvinna om reglage monterades och styrlinda rullades på. Nej det här konstverket ska bara ligga på en fin hylla och påminna dig om att det finns människor i världen som inte drivs av samma bränsle som oljemiljonären Jr-Ewing från tv-såpan Dallas.

LÄNGTAR TILL

När den här kniven kommer i versionen ”Hills of Himalaya” tror jag den kommer att bli det perfekta verktyget för att rå på djuriska köttbitar.

SÄMST JUST NU

Jag har precis börjat intressera mig för trädgårdsarbete och har länge sett fram emot att krydda gården med lämpliga arrangemang. Sen råkade jag se att det numera finns ett program som heter Trädgårdskampen, och då tappade jag helt sugen.


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 2

Sven-Erik

Inom landsvägscykling är förvisso klossarna vanligen vridna så att de svagare har en fördel. Fråga den tyske polisen, han vet.


Erik Versén

Måtte vi aldrig få se fjädrade landsvägscyklar igen. Det hör inte hemma på landsväg oavsett hur mycket komfort som behövs. Men jag tror precis som du att de ledande cykelmärkena börjar få väldigt mycket bättre koll på hur oönskade vibrationer kan avledas utan att man tappar trampkraft.
Jag kommer förresten ihåg om att du ”tjatat” om däck med stor volym i många år. I höstas tvingade jag in ett par 34 mm däck i landsvägscykeln och jäklar va skön den blev. Hade ramen fixat 40 mm däck hade jag lätt petat in det. Ett hett tips i alla fall till träning och upplevelsecykling!!



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Årets första nummer!

Här har ni en tjuvtitt på årets första nummer av Bicycling!

Läs mer

Bicycling #8 - En Encyklopedi

Årets sista nummer av Bicycling är här, och det är inget mindre än en superspecial....

Läs mer

Bicycling #7 - Ute nu!

Ett rykande färskt nummer av Bicycling har landat i butikshyllorna. Fullproppat med en sällan skådad...

Läs mer

Allt om Tour de France i Bicycling #5

I Bicycling nr 5 som nu ligger ute i hyllorna hittar ni en stor guide...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Bicycling nummer 3!

Nu hittar ni vårens första nummer av Bicycling ute i hyllorna och här har ni...

Läs mer
Gå med i Springtime Sports Club gratis!

Vi på Bicycling– tillsammans med systertidningen Runners World och träningsresearrangören Springtime – lanserar nu Springtime Sports Club.

Läs mer
Årets första Bicycling är här!

I Bicycling numer ett tar vi med er på en cykeltur i Nordkorea, hjälper dig hitta din sweetspot i träningen...

Läs mer