Låt barnen cykla

Låt barnen cykla


Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan

– Cykla eller gå till skolan! Då undviker vi att coronaviruset sprids för att det blir trångt i kollektivtrafiken.  

Den uppmaningen riktar nu organisationen Svenska Cykelstäder till landets elever på grund- och gymnasieskolor inför skolstarten. Nu startar organisationen kampanjen “Låt barnen styra” som handlar om att få fler elever att ta cykeln till skolan.

– Barn och ungdomar som rör på sig har lättare att koncentrera sig i skolan. Det gör att de lär sig mer och förbättrar sin hälsa. När skolorna nu börjar för höstterminen är uppmaningen om att cykla eller gå viktigare än tidigare. Det kan vara ett sätt för landets elever att bidra till att stoppa coronaviruset, säger Moa Rasmusson, ordförande för Svenska Cykelstäder och kommunalråd i Sollentuna kommun. 

Folkhälsomyndigheten har kommit med starka varningar om trängsel i kollektivtrafiken nu när skolor och arbeten drar igång igen efter sommarlov och semestrar, men Moa Rasmusson förvånas över att Folkhälsomyndigheten inte har riktat en tydligare uppmaning om att cykla till skolor och till jobb. 

– Kollektivtrafikresor till skolan får inte ersättas av att ännu fler föräldrar kör sina barn till skolan. I dag kommer omkring var fjärde elev till skolan med bil. Dessa föräldrar som kör sina barn utgör redan den största trafikfaran runt skolorna, enligt landets rektorer, och gör trafiksituationen sämre för de som cyklar eller går, säger Moa Rasmusson. 

Svenska Cykelstäder samlar svenska kommuner och regioner med höga ambitioner kring cykling. 

För några decennier sedan var det en självklarhet att så gott som samtliga elever cyklade eller gick till skolan. I dag är det bara omkring hälften av eleverna som cyklar eller går. Så en del av kampanjen är en film som vill förmedla det lugn och den självständighet som det innebär för barn att cykla till skolan.

 För att fler elever ska kunna cykla säkert till skolan har Svenska Cykelstäder följande förslag:

  • Låt säker cykling, precis som simning, ingå i läroplanen för skolämnet idrott och hälsa.
  • Sänk bashastigheten för bilar i tätorter till 30 km/h.
  • Utgå från barns förutsättningar när nya cykelvägar byggs och befintliga sköts om. 
  • Påskynda införandet av Intelligent hastighetsanpassning, ISA, och geo-fencing för att minska fortkörningarna och reglera framkomligheten vid skolor och andra platser där barn rör sig.

Svenska Cykelstäders sammanställning av fakta kring barns cykling hittar ni här och hela Svenska Cykelstäders politiska program hittar ni här .

Svenska Cykelstäder består av 31 kommuner, fyra regioner och nio stödjande organisationer som arbetar för ökad och säker cykling. Målet för Svenska Cykelstäder är att hälften av alla resor som är kortare än fem kilometer ska göras med cykel för att öka framkomligheten i trafiken, förbättra folkhälsan och minska utsläppen som skadar klimat och miljö. Svenska Cykelstäder bildades 2015. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Bicycling #5 – ute nu!

Bicycling #5 – ute nu!


En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling

Vilka är gänget i Team Bicycling 2020?
Roligare att cykla utan smärta, eller hur?
Martin Söderström, världens kanske minst extrema extremsportare
En mycket speciell story, och resa
En liten dos fjällmagi
Och test av tre nya hojjar.

Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite extra mycket. Dessutom är det halva priset!


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Äntligen dags för Tempo-SM!

Äntligen dags för Tempo-SM!


Nu drar den svenska cykeltävlingssäsongen faktiskt igång på riktigt. Delar av Sverigeeliten i cykel med Lisa Nordén och Emilia Fahlin på damsidan och Tobias Ludvigsson på herrsidan, samt en rekordstor juniorklass är anmälda till SM i landsvägstempo den 25-26 juli i Lekeryd, Jönköping.

SM i landsvägstempo är det första mästerskapet som genomförs Coronasommaren 2020 och det har krävts långa samtal med myndigheter för att hitta lösningar utifrån rådande restriktioner, berättar Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten för landsvägscykel och projektledare för Tempo SM.

– Att öppna den svenska cykelsäsongen känns väldigt kul även om det blir lite speciellt inramat. Att tvingas göra justeringar i det ursprungliga upplägget har varit en utmaning, men ett måste under detta minst sagt speciella år. Vi får ändå igenom en bra tävling för alla klasser, utom riskgruppen +70 år – utan att behöva göra selektioner eller prioriteringar mer än att vi har fått skära i distansernasäger han.

Lisa Nordén – trefaldig svensk mästarinna i landsvägstempo

Tempobanan är den samma som förra året där elit och junior kör två varv på den 16 kilometer långa banan – övriga kör ett. Max 50 deltagare får befinna sig på banan samtidigt och efter målgång uppmanas deltagarna att lämna tävlingen. Ingen prisutdelning kommer därför ske på plats. Publik är inte heller välkommen och eventuella medföljande ombeds hålla sig borta från tävlingsområdet.

 Det som är viktigt nu är att folk håller restriktionerna och respekterar sina starttider men ändå kommer i tid så man hinner göra inmätningar. Vi vill inte locka mer folk än de som ska tävla, vilket såklart känns helt omvänt. Men man måste vara ödmjuk inför det. Detta är ett väldigt speciellt årsäger Alexander Wetterhall.

Emila Fahlin, Sveriges bästa linjecyklist, kör SM.

FAKTA SM landsvägstempo 2020

SM Tempo arrangeras av Svenska Cykelförbundet och CKU6 helgen den 25-26 juli 2020.

317 cyklister är anmälda till årets tempomästerskap

Lisa Nordén, OS-medaljör i Triathlon och trefaldig SM-mästarinna i landsvägstempo deltar för fjärde gången.

Det gör även de regerande mästaren Tobias Ludvigsson som även han tagit tre raka guld i landsvägstempo. Tobias Ludvigsson är hemmahörande i Huskvarna tillhör det franska laget Groupama med meriter från Tour de France, Vuelta de España och Giro d’Italia.

Emilia Fahlin var klar för OS i Tokyo 2020. Hennes fjärdeplats på VM samt titlar som svensk mästarinna på både linje och tempo, gör Emila till Sveriges vassaste damcyklist just nu. 

Håll även koll på:

Julia Borgström, tidigare juniormästare på tempo som kom med i SOK:s underliggande talangprogram till ”Topp och Talang” nämligen ”Talang 2022”. Kör för det holländska dam U23 laget NXTG Racing.

Edvin Lovidius vann junior redan förra året som förstaårs så han är någon att kolla närmare på ihop med Jonathan Ahlsson som kört mycket bra på den virtuella plattformen Zwift när tävlingarna varit stängda.

Även MTB-cyklister som Oscar Lind testar på tempodisiplinen, Calle Friberg kommer även att ställa upp, på flickvännen Lisa Nordéns cykel dessutom.

Solid sport kommer att sända lördagen live. Och sändningen är gratis. Utifrån de riktlinjer som råder under Covid-19 så kommer här ett bra sätt att följa den action som händer på plats i Lekeryd.

Ungdomsklasserna P/F 10-14år kommer att ha fast kamera vid mållinjen då de använder sig av vändpunkt och de vill vi inte blanda in mc på vägbanan.

P/F 15-16, H/D Junior och H/D Senior som kör varvet på 16km kommer ha både fast kamera och flytande bild på mc. Alla klasser kommenteras av Anders Ekh. Tävligen sänds live HÄR och

För tider och deltagarelistor. KLICKA HÄR

Läs mer om vad som gäller vid cykel under corona HÄR


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nya Garmin Varia – test

Nya Garmin Varia – test


Garmin Varia RTL516 är namnet på Garmins senaste uppdatering på Varia, baklampan som hjälper till att hålla dig säker på vägarna.

Förutom att vara en väldigt kraftfull baklampa, med synlighet på upp till 1,6km i dagsljus, innehåller den nya Varia en radarfunktion som håller koll på upphinnande trafik. Garmin Varia kan därför varna dig, via din cykeldator, när du är på väg att bli omkörd av en bil eller lastbil. På så vis hinner du förbereda dig och slipper bli överraskad eller i värsta fall vingla ut i vägen vilket kan leda till en olycka.

Varia fungerar givetvis med Garmins cykeldatorer, men för att inkludera alla cyklister är den även kompatibel med andra vanliga varumärken som Wahoos datorer. Den går dessutom att koppla upp mot en app i telefonen för dig som inte använder en cykeldator utan har din lur monterad på styret.

Varia Radar 2020

Redan på 150m kan varia känna av en upphinnande bil och varnar då både med ljud och visuell information om att ett fordon är på gång. När Varia plockar upp bilen kommer skärmen ramas in av en färg samtidigt som en prick dyker upp längs skärmens kant. Pricken representerar alltså bilen och rör sig längs kanten ju närmare den kommer, vid flera bilar dyker flera prickar upp. Varia känner dessutom av hur snabbt bilen närmar sig och anpassar färgen på skärmen efter hastighet en lägre fart representeras av gult som sedan närmar sig orange och rött ju snabbare det går.

När Cykloteket testade produkten tillsammans med ambassadören och proffscyklisten Sara Penton, kunde vi konstatera att den plockade upp 100% av alla bilar och motorcyklar som dök upp och den gemensamma slutsatsen var att det är en pryl som skapar ett extra lugn när man är ute på vägarna. Man slipper bli överraskad av upphinnande trafik och man kan utan större ansträngning förbereda sig varje gång man bli omkörd – speciellt vid cykling i motvind då vindens sus gör det ännu svårare att höra bilar som kommer bakifrån!

Spana in filmen för att se hur produkten faktiskt fungerar i verkligheten!


Köp Garmin Varia RTL516 här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder

Nendaz i Valais – en cykeloas med 200 kilometer med mountainbikeleder


Valais präglas av hela 45 berg som är högre än 4 000 meter, gamla bergsbyar och storslagen natur. Här finns mer än 2 000 kilometer med cykelvägar och 1 500 kilometer med stigar som passerar vingårdar, dalar och raviner och klättrar uppför branta stigar till bergspass som erbjuder fantastisk panoramautsikt.

Tack vare den unika topografin har Valais en mängd olika stigar och leder – här finns verkligen något för alla och kanske är det mötet mellan berg och himmel, som ofta speglar sig i bergssjöar, som ger cyklisten en sådan magisk inramning och hundraprocentig upplevelse. Det är inte för inte som Valais har varit värd för flera av etapperna som körts i Tour de Suisse, Tour de France och Swiss Epic.

Det som gör regionen extra bra är den infrastruktur som finns för cyklister. Att få med cykeln på både tåg och bussar är i Schweiz inga konstigheter. Det blir inte sämre av att många liftsystem och linbanor ingår som en naturlig del i transportsystemet. Men Valais bjuder inte bara på fin landsvägscykling utan är även en stor lekplats för mountainbikefantaster.

Foto:Valais/Wallis Promotion – Florian Bouvet-Fournier

Nendaz-regionen är ytterligare en pärla i Valais för mountainbikecyklister. Både nybörjare och mer seriösa cyklister kommer hitta något de gillar bland de tolv markerade lederna. För den som vill smaka lite på att cykla i bergen men inte känner sig helt trygg och säker är The Printse tour ett bra val. Turen mellan skidorterna Nendaz och Veysonnaz tacklas då med hjälp av flera olika liftar i systemet. Av de totalt 200 kilometer med mountainbikeleder som finns i Nendaz är flera byggda för barnfamiljer. Världens längsta mountainbiketävling, ”Grand Raid”, löper från Verbier till Grimentz genom Nendaz och Veysonnaz. Loppet bjuder med sina 125 kilometer och 5 000 höjdmeter på en rejäl utmaning. Vill du testa banan men inte köra hela går det även att starta i Nendaz – då är det 93 kilometer till Grimentz.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Öppet brev till Sveriges cyklister

Öppet brev till Sveriges cyklister


JO, JAG VET, och jag håller med. Vi cyklister drar nästan jämt det kortaste strået. Det spelar mindre stor roll var vi rullar, om det så är på stigen, på landsvägen eller på cykelbanan. Alltid är det någon som ska ha en åsikt som vad vi gör och inte gör. Sommarmyggor i Norrland ter sig ibland av vissa som mer älskvärda än cyklister i Sverige. Vi får till och med skäll för vårt gnäll, vi ska ju helt bara hålla käft och veta vår plats. Att jag nu gnäller på att någon skäller på vårt gnäll kommer tveklöst locka till sig någon form av gnäll. ”Men cyklisterna själva då” verkar vara ett stående försök till argument som kan dyka upp även mitt i en diskussion om det orimliga i att yrkeschaufförer uttryckligen vill ta livet av en på vägen.

Men hur det än ligger till med vårt existensberättigande finns det nog trots allt några saker vi kanske borde tänka lite mer på. Vi är sällan ensamma därute och som det är just nu så leder beteendet hos vissa individer till kollektiv bestraffning av hela cykelsläktet – en liten felande kugge drabbar hela drivlinan för att använda cykelspråk.

SÅ VAR EN VETTIG stigcyklist som visar hänsyn i skogen, väj för andra, sakta ner och var trevlig vid möten. Nu i coronatider är det mer folk än vanligt ute i naturen, vilket är underbart, men inte ska vår njutning behöva bli någon annans huvudvärk.

Inte heller tycker jag att det är det minsta problematiskt att cykla två i bredd på våra landsvägar, det finns en hel uppsjö med skäl till varför det är både bra och trevligt. Men att cykla tre eller fyra i bredd skapar bara onödig, om än inte helt rationell, irritation. Köer bakom klungor uppstår då bilister visar cyklister respekt, men då gäller det också att stanna till och släppa förbi så fort det går. Vi kan inte själva argumentera för att folk inte förlorar någon tid genom att vänta lite om vi själva inte vid lämpligt tillfälle kan offra dessa extra sekunder.

EN NÅGOT besvärligare punkt är cykelbanan, den svenska cyklistens akilleshäl. Ja, de är feldimensionerade och allt det där, men hur det än är med det så behöver vi även här samsas med andra. Nu har jag inte sett dem själv, utan bara hört talas om dem: fullt kittade män på monsteråk som verkar köra dragracing mellan rödljusen i Stockholms rusningstrafik. Nej, nej inte han i Porschen utan han i den något för avslöjande aerodräkten som likt ett bowlingklot på speed bränner fram på en sprillans ny Madone i jakt på nästa KOM och passerar övriga medtrafikanter som portarna i ett super-g.

Men lika lite som bilister äger vägen för att de är störst äger du med den vassaste cykeln cykelbanan. Receptet på vad som funkar är enkelt: gasa där det går, chilla där du måste och samsas med andra. För tänk så här, ju mer folk gillar cyklister – desto bättre kommer vi, och du, få det.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in