Laga punkteringen!

Laga punkteringen!


Varje år så kastar cyklister jorden över miljoner av innerslangar i soporna. Med i runda slängar ett pris på mellan 60 till 100 kronor per slang så är det en hel del pengar rätt ned i sjön. Att slangslöseriet inte heller är bra för miljön är vi nog alla också ense om.  

Som tur är så är det inte så svårt att laga en punkterad innerslang. Förutsatt att hålet inte är för stort eller består av en decimeterlång reva, så finns det goda möjligheter att lappa slangen. Stå emot reptil-instinkten att köpa nytt, och plocka istället fram din gummireparations-sats. Du vet, den där plastasken med sandpapper, klistertub och lagningslappar i olika former.

Det är som att lära sig cykla: har man en gång lärt sig hur så kommer man aldrig glömma bort hur man lagar en punktering. Har du ändå gjort det så bjuder vi på en enkel tre-stegsguide för en åter-lappad relation med dina innerslangar…
 

Förberedelse

Vänta helst tills du kommer hem för att lappa slangen på en ren, jämn yta. Placera slangen på en platt yta och använd sandpapperet eller metallskrapan för att slipa bort den skinande, glatta ytan. Gummit skall se uppruggat ut runt hålet. 
 

Klistra

Dutta en droppe klister stor som en ärta över hålet och använd ett rent finger för att bre ut klistret i ett jämnt, tunt lager som är en aning större än lagningslappen. Om lapparna du skall använda är självhäftande så kan du hoppa över detta steg. 
 

Vänta

Låt klistret torka i ungefär två minuter, dra av baksidan från lagningslappen och tryck den bestämt mot slangen. Var noga med att inte ta på den sida av lagningslappen som skall fästas mot slangen. Vänta ungefär tio minuter, pumpa försiktigt slangen och se till att lagningen håller. 

Vilka lagningstips har du? Kommentera gärna nedan


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 1

Micke

Min 30 åriga erfarenhet säger: byt ut slangen mot en ny direkt! Allt för mycket jobb för ingenting, slangen går ofta sönder en gång till kort därpå, alt. Lagningen går upp.



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Tillverkarna hävdar ofta att keramiska lager är bättre för att de bland annat är rundare...

Läs mer

6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer
10 fakta och myter om däck som gör din cykelupplevelse bättre

Visst du det här? Vi punkterar några av däckmyterna.

Läs mer
7 cykelproblem och hur du snabbfixar dem

Ibland skiter det sig vid helt fel tillfälle. Vajerbrott, ekerbrott eller en stor reva i däcket. Lugn, vår mekaniker Henrik...

Läs mer