Kulhavy spurtslog Schurter i världscup-avslutningen


På lördagen var det en annan Jaroslav Kulhavy. Han tryckte inte gasen i botten från start. Istället valde han att lägga sig bakom Scott Swisspowers två starka åkare, Nino Schurter och Florian Vogel. Tillsammans bildade dem tättrion i loppet. Vogel och Schurter turades om med farthållningen men när det drog ihop sig för finalen hade Vogel fått vika ner sig och det blev en duell mellan säsongens etta och tvåa i den totala världscupen.

Kulhavy och Schurter trissade upp farten ordentligt när avgörandet närmade sig, Kulhavy var först in på det långa upploppet. Publiken som tagit sig till Val di Sole fick se en spännande avslutning där Jaroslav Kulhavy på sin heldämpade 29r spurtslog Nino Schurter.

– Jag kände att jag skulle ha fördel av min 29r i spurten och förlitade mig på det, säger Jaroslav Kulhavy efter målgången. Jag använde mig om en annan taktik i dag för att spara på krafterna till VM i Champery om två veckor, berättar han vidare.

Emil Lindgren (Rabobank-Giant Team) kom ut från startloopen på en 32:a plats men föll sedan tillbaka i fältet och slutade 42:a.

– Att Emil gör ett så pass bra lopp i denna hetta är ett väldigt glädjande besked eftersom han under lång tid haft stora problem med just värme, säger förbundskaptenen Fredrik Ericsson. Emil har jobbat hårt på att hitta bra förberedelser för att minska sina värmeproblem och verkar nu vara en lösning på spåren. Efter sin momentana hybris vid världscupen i Tjeckien förra veckan där han var uppe på runt 15:e plats under första varvet och sen tappade farten fullständigt så har han i dag legat runt 30-40:e plats hela loppet och kört med kontroll.

Pendrel vann damloppet
Damtävlingen med 70 startande blev en mycket spännande tillställning. Skulle den unga fransyskan Julie Bresset lyckas hålla undan och som första U23-dam någonsin ta hem totalcupen? 

Hon utmanades direkt av cuptvåan Catharine Pendrel och Julie Bresset försökte gå med. Men hon fick ge sig. Nästa cyklist som utmanade fransyskan var den nytända norskan Gunn-Rita Dahle Flesjå. Även den duellen förlorade Bresset. Därefter attackerade regerande världsmästarinnan Maja Wloszczowska cupledarinnan. Maja som vann här i Italien förra året var också för stark för Julie Bresset och hon fick släppa. Bakifrån kom en grupp på fyra cyklister anförda av italienskan Eva Lechner.

För Julie Bressets del gällde sämst en sjundeplats i mål om Pendrel skulle vinna, för att hon skulle ta hem världscupen. Julie Bresset knöt ihop det hela. Fick nya krafter och behöll sin fjärdeplats och vann världscupen totalt. 

Alexandra Engen, som inte var säker på sin form innan tävlingen, gjorde ett starkt lopp. Sin vana trogen när det är varmt, öppnade hon försiktigt, bara för att maxa i andra halvan av loppet. På det tredje och fjärde varvet körde hon riktigt fort i den stigande värmen och plockade placeringar. Det avslutande femte varvet blev riktigt tufft. Hon tog framförvarande fransyskan Sabrina Enaux, men tappade henne igen när växlarna strulande. 

– Det här var en härlig revansch, utropar Alexandra Engen efter att ha kommit i mål på en 23:e plats. Jag är nöjd med min insats i dag. Att jag kunde samla ihop mig och ta ut maximalt ur kroppen på en bana som på pappret inte passar mig, förklarar Alexandra.

– Mitt upplägg i dag var min ”varmt-väder-plan” men jag orkade inte fullt ut på sista varvet, tappade å andra sidan ingen placering. Det här var ett skönt besked för mig, avslutar Alexandra Engen.

– Alexandra ser ut att ha gjort ännu ett stabilt och kontrollerat världscuplopp med ett klart godkänt resultat. Räknar man bort de åtta icke-européer hon nu hade framför sig så är det alltså i paritet med hennes 14:e plats på EM för två veckor sen, säger Fredrik Ericsson. 

– Eftersom Alexandra är en mästare på att ”tagga till” på mästerskap och ofta har en liten svacka precis före och efter dessa för att spara mental energi så känns det lovande inför VM, som dessutom passar henne ypperligt, sammanfattar Fredrik Ericsson.

Ann Berglund (IKHP) var dagens andra svenska i damloppet. Efter ett välplanerat lopp kom Ann Berglund på en 42:a plats och noterade sitt hittills bästa resultat i världscupen. De två svenskorna plockade ihop 86 värdefulla UCI-poäng i jakten på en svensk OS-kvalificering.

– Med tanke på att Ann startat från 66:e plats, har kört om 24 åkare och bara har en annan i samma startled framför sig, så tycker jag att det är en väl godkänd insats, konstaterar Fredrik Ericsson. Eftersom hon är relativt ny inom cykelsporten och denna säsong gör sina första världscuplopp så är det kul att se att hon har en positiv trend i sina resultat. Jag är övertygad om att hennes utveckling kommer att gå fort framåt och att hon redan till VM, där banan passar henne perfekt, har goda möjligheter att förbättra sig ännu mer, summerar Fredrik Ericsson. 

Världscupen XCO #7 – Herrar Elit
1 Jaroslav Kulhavy (Tje) Specialized Racing 1:25:08
2 Nino Schurter (Sch) Scott Swisspower
3 Florian Vogel (Sch) Scott Swisspower +1:21
4 Julien Absalon (Fra) Orbea +2:05
5 Lukas Flückiger (Sch) Trek World Racing +2:37
6 Stéphane Tempier (Fra) TX Active Bianchi +2:45
7 Mathias Flückiger (Sch) Trek World Racing +2:49
8 Christoph Sauser (Sch) Specialized Racing +2:51
9 Thomas Litscher (Sch) Felt Oetztal X-Bionic Team +3:00
10 Fabian Giger (Sch) Rabobank-Giant Team +3:04

42 Emil Lindgren (Sve) Rabobank-Giant Team +8:02

Världscupen XCO #7 – Damer Elit
1 Catharine Pendrel (Kan) Luna Pro Team 1:25:07
2 Maja Wloszczowska (Pol) CCC Polkowice +0:29
3 Gunn-Rita Dahle Flesjå (Nor) Multivan Merida Team +0:42
4 Julie Bresset (Fra) BH-Suntour +1:15
5 Eva Lechner (Ita) Colnago Farbe Sudtirol +1:51
6 Lea Davison (USA) Specialized Racing +2:14
7 Katerina Nash (Tje) Luna Pro Team +2:29
8 Heather Irmiger (USA) Subaru-Trek 2:37
9 Irina Kalentieva (Rys) Topeak Ergon Racing Team +2:59
10 Annie Last (Stbr) +3:13

23 Alexandra Engen (Sve) Team Rothaus-Poison Bikes +7:29
40 Annika Langvad (Dan) +12:41
42 Ann Berglund (Sve) +13:32

Världscupen XCO #7 – Herrar U23
1 Gerhard Kerschbaumer (Ita) TX Active Bianchi 1:14:41
2 Marek Konwa (Pol) Milka Trek MTB Racing Team +0:09
3 Markus Schulte-Luenzum (Tys) Focus MIG Team +0:19

18 Olof Jonsson (Sve) Rocky Roads-Orbea +2:54

Foto: Armin Küstenbrück 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin

Svenska Cykelförbundet lanserar ny SWE Cup i fartfylld disciplin


Som en korsning mellan störtlopp och svenska rallyt. Där har ni MTB Enduro – disciplinen som just nu växer rekordartat. Nu får disciplinen en egen Sverige Cup

– Vi är jätteglada att vi kunnat bygga upp detta och förhoppningen är att det ska utveckla våra cykeldiscipliner både i nationell bredd och internationell elit. Nyheter för i år blir att vi kommer ha en Swe Cup i Enduro som riktar sig både till motionärer och elitsatsande cyklister, samt både nya och återkommande arrangörer av Svenska Mästerskapen i våra olika discipliner. Så nu håller vi tummarna att pandemin går åt rätt håll så att vi kan komma igång med tävlingsverksamheten, säger Adrian Hörnqvist, förbundskapten för SWE MTB GRAVITY

SWE Cup i Enduro kommer bestå av sex deltävlingar inklusive Svenska mästerskapen. Tävlingarna kommer vara utspridda i landet och målsättningen är att alla arrangemang ska hålla hög kvalitet och bjuda på rolig och utmanande cykling för våra cyklister. Det är intressant att vi också får in flera nya arrangörer som inte tidigare har genomfört arrangemang. Här är vi extra glada att Ulricehamn och Arvika vill arrangera tävlingar.
Utöver SWE Cup och Svenska mästerskapen i Enduro är målet att minst två till mästerskap ska genomföras, SM i Downhill och i Pumptrack.

– Utöver nationell tävlingsverksamhet står även landslagsverksamheten inför ett spännande år. Om världsläget tillåter kommer vi såklart finnas på plats på internationella tävlingar och mästerskap med våra duktiga cyklister, men det finns även planer för ett par träningsläger utomlands och ett antal träningsträffar hemmavid, säger Adrian Hörnqvist.

Preliminärt tävlingsschema för 2021

5-6 juni: Arvika – SWE CUP Enduro
7-8 juli: Åre – SWE CUP Enduro
15-16 juli: Järvsö – SWE CUP Enduro SM
17 juli: Järvsö – Pumptrack SM

21-22 aug: Åre – SM i Downhill
28-29 aug: Ulricehamn – SWE CUP Enduro
18-19 sep: Falun – SWE CUP Enduro
9-10 okt: Isaberg – SWE CUP Enduro

För mer information
www.swemtbgravity.se


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024

Sverige kan få världscupstävlingar i XCO 2023 och 2024


Svenska Cykelförbundet har skrivit under en avsiktsförklaring med Internationella Cykelunionen (UCI) med målet att få arrangera två världscups-deltävlingar i UCI Mountainbike Crosscountry (MTB XCO) i Jönköping 2023 och Falun 2024.

Målet om att återkommande få arrangera UCI MTB XCO världscuper i Sverige har varit i planeringsfasen i flera år och en projektgrupp är sedan länge tillsatt. Avsiktsförklaringen är ett första steg i planen om att förhoppningsvis välkomna världscuptävlingar i Sverige framöver.

Överenskommelsen mellan UCI och Svenska Cykelförbundet har nu tagit projektet ett stort steg framåt mot att bli verklighet. Från mars 2021 kommer Henrik Rydelius leda projektet mot att vinna budgivningen om att stå värd för världscupstävlingarna i Sverige – och tillsammans med projektets samarbetspartners i Falun och Jönköping – förhoppningsvis sätta Jönköping och Falun på den internationella MTB-kartan.

– Det här är ett första steg mot att få arrangera världscupstävlingar i MTB XCO i Jönköping och Falun. UCI har godkänt att vi ska skicka in buden och min känsla efter dialog med UCI är att det ser lovande ut för svensk MTB. Nästa steg i ansökningsprocessen blir att konkretisera datum, banprofiler med mera, säger Henrik Rydelius.

Tävlingarna skulle onekligen sätta dessa två svenska städer på världskartan.

Det här är en fantastisk möjlighet för hela kommunen då cykel och mountainbike är en tydlig inriktning för oss. Sen MTB europamästerskapen 2016 har vi på Destination Jönköping arbetat tillsammans med våra dedikerade cykelföreningar mot att välkomna en världscup. Vi ser fram emot att förhoppningsvis få välkomna världseliten, cykellagen, åskådare, tv-tittare och så klart att få skapa en cykelfest i Jönköping 2023, säger Charlotte Guldstrand, tillförordnad VD på Destination Jönköping.

Så om allt går vägen ser vi kanske Jenny Rissveds mfl cykla för guld mot världseliten här på hemmaplan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Trek släpper nya E-caliber

Trek släpper nya E-caliber


En utjämnare, ett mellanting, ingen vanlig el-mtb men knappast en vanlig mtb heller – säg hej till Treks nya E-caliber. Grunden här är Treks senaste monster till XC-hoj Supercaliber som man bakat ihop med det beprövade Fazua-systemet.

Det som skiljer det från mer traditionella elcykelsystem är att batteriet och motorn sitter i samma löstagbara enhet. Konstruktionen har visserligen lägre prestanda, men även en avsevärt lägre vikt. I sin lättaste utformning väger E-caliber så lite som 15,77 kilo – och den tyngsta, enklaste och billigaste versionen väger bara 18,5 kilo. Plockar man ut Fazua-enheten bantar man cykeln med 2,75 kilo och får då något som är relativt nära en vanlig crosscountry-cykel. 

Motorn levererar tre olika former av assistans: Breeze som motsvarar cirka 100 watt, River 210 watt och Rocket som trycker ut 250 i maxwatt. Räckvidden på den lägsta effekten ligger på ungefär 70 kilometer med 1 200 höjdmeter klättring.

El-XC specifik
E-Calibers geometri har anpassats för en elcykel för XC. Den är 1,5° flackare jämfört med Supercaliber, styrhuvudets vinkel är på 67,5° och reachen är längre för att ge extra stabilitet i de högre hastigheterna. E-Caliber-modellerna har också en gaffel på 120 mm.

Precis som Supercaliber, har E-Caliber Treks exklusiva IsoStrut-dämpare – en strukturell dämpningskonstruktion med 60 mm inställbar slaglängd kombinerat med ett unikt pivotlöst bakstag som kompenserar för underlaget.

Den billigaste versionen av E-caliber kostar 76 000 kronor – den dyraste nästan det dubbla.

E-Caliber kommer i dessa modeller
E-Caliber 9.9 XX1 AXS
E-Caliber 9.9 XTR
E-Caliber 9.8 XT
E-Caliber 9.8 GX
E-Caliber 9.6


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD

STIGCYKLISTENS 7 BUDORD


Det finns plats för alla i skogen men med ett ökat intresse för friluftsliv är vi fler som ska dela på kakan och då behöver vi cyklister göra vår rätta del i ekvationen.

Internationellt finns det lite olika informella regler kring hur cyklister ska uppföra sig i skogen, bland annat har IMBA (international mountainbike association) sin rules of the trail. Men de rimmar inte helt med svensk allemansrätt och den öppna stigkultur vi har här. Så här är vårt förslag till en samling regler eller snarare ett kodex för oss svenska stigcyklister att leva efter.

#sharethetrail

1.Cykla bara där du vet att du faktiskt får.

2. Respektera andra på stigen. Lämna företräde för vandrare och ryttare och var inte främmande för att du ibland kan behöva stanna helt. Använd gärna en stiganpassad ringklocka även i skogen.

3. Lär dig allemansrätten och hur den påverkar dig. Värna om det du vill njuta av, vår gemensamma natur.

4. Sladda inte, att låsa hjulen i onödan bidrar mest med slitage och ger oss cyklister dåligt rykte.

5.Undvik att cykla över känsliga marker och på de allra våtaste dagarna.

6.Ta med ditt, och även andras, skräp hem.

7. Hälsa! Var den trevligaste personen i skogen. Ett leende kostar ingenting 🙂


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike

Dangerholms Scott Hyper Spark – Världens kanske mest avancerade mountainbike


Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig med sitt mest ambitiösa bygge hittills. En framtidsvision om hur cyklar kan komma att se ut om ett decennium.

Foto: Andreas Timfält

”Det är enkelt ett koncept/vision av vad mountainbikes kanske ser ut som om 5-10. Förutom att den inte är byggd för mässor utan 100% till att köra på” Säger Gustav om det imponerande bygget

Vad var tanken med projektet?

”Redan från första början fanns det två huvudsakliga mål Hyper Spark-bygget: att försöka bygga den snabbaste och bästa XC/Långlopps-cykeln och samtidigt göra den till den stilrenaste med helt intern kabeldragning. Mycket av inspirationen kommer från landsvägscyklar där det numera är mer eller mindre standard med dolda kablar på toppmodellerna. Men jag ville även att det skulle vara lite av cykelvärldens svar på så kallade hypersportbilar, och därav namnet. Den skulle helt enkelt höja ribban för både prestanda och utseende, och samtidigt kännas väldigt exklusiv. Det var därmed viktigt att inte tumma på något, utan landsvägsstuket till trots så skulle den bibehålla alla funktioner hos en modern mountainbike. Så inga genvägar som att inte ha dropper-sadelstolpe eller stötdämpning med lockout som var bra nog att tävla på”

Hur löste du det?

”Tack vare ny teknik som SRAM’s trådlösa AXS-komponenter och FOX elektroniska automatiska stötdämpningssystem LiveValve så underlättades jobbet, men det krävdes fortfarande mycket uppfinningsrikedom och modifikationer för att göra idéen till verklighet”

Vilka var utmaningarna?

”Först behövde ett styrstopp tillverkas, för att förhindra att de internt dragna kablarna skulle skadas om man vred styret för mycket. Så ett system för det specialtillverkades och laminerades fast på ramen med kolfiber. Även styret och framgaffeln behövde modifieras ordentligt, för att sen även förstärkas så att cykeln är säker för användning. Därefter följde ett enormt antal timmar för att snygga till allt och få till ett så perfekt utseende som möjligt. Det sistnämnda var särskilt viktigt eftersom jag verkligen inte ville att det skulle se ut som ett hafsigt hemmabygge, utan som något som kom direkt från fabrik eller någon utvecklingsavdelning med resurser jag bara kan drömma om. Den pärlvita färgen passar bra in med trenderna 2021, men i övrigt är konceptet menat som en försmak av vad mountainbikes kanske kommer se ut som om 5 år eller mer. Men koncept till trots, den är inte byggd för cykelmässor utan verkligen för att köras på. Med en smått otrolig speclista kommer den förhoppningsvis vara minst lika snabb som den ser ut!”

Ram: Alla öppningar i ramen för kablar täcktes för så att den fick ett renare utseende. Den pärlvita färgen heter Oryx White och kommer faktiskt från Volkswagens färgkarta.

Styrstopp: En av de absolut största utmaningarna med bygget. En platta i aluminium tillverkades för hand och laminerades fast med kolfiber alldeles bakom styrröret. Längst fram på denna sitter en pigg som är utbytbar i händelse av en krasch. Allt förstärkningsjobb i kolfiber är gjort av Mattias Hellöre i Insjön, som till vardags reparerar trasiga kolfiberramar. Under den handgjorda kåpan sitter resten av hårdvaran till stoppet, som skruvas fast på styrröret ungefär så som man skruvar fast en styrstam.

Styre: För att bromsslangarna skulle kunna gå inuti styret behövde hål göras. Det är självklart aldrig en bra idé att bara borra hål i ett styre, så det förstärktes därefter externt. Det gjordes även ett hål där styrstammen ligger an mot styrröret, för att låt slangarna passera vidare.
Framgaffel: Det gjordes hål i baksidan av styrröret för att slangen till bakbromsen samt kablarna från LiveValve-systemet skulle kunna passera vidare ut i ramen. Även det en generellt dålig idé, så styrröret förstärktes sedan kraftigt. Längst upp i styrröret sitter det en solid gängad ”starnut”. Denna tar klämkrafterna från styrröret och kompenserar för spåret/hålet där uppe för bromsslangarna.
Stötdämpning: Fox LiveValve är elektroniskt och helt automatisk, så det ersätter en traditionell remote för att låsa dämpningen. Det sitter en sensor vid vardera hjul, och så fort de känner av en stöt så öppnar de framgaffeln eller bakdämparen på bara 3 millisekunder, vilket är ungefär 100 gånger snabbare än vad ögat blinkar. Systemet känner även av fritt fall, så om man åker utför ett drop så öppnas dämpningen redan i luften. Det finns fem olika lägen som styr hur lite det krävs för att dämparna ska öppna samt hur länge de ska vara öppna efter smällen. Om batteriet tar slut så förblir dämparna öppna och allt fungerar precis som på en vanlig cykel.
Hjul: Syncros Silverton SL är tillverkade helt i kolfiber. Fälgen, ekrarna och navflänsarna är gjorda i ett enda stycke, vilket betyder att istället för separata ekrar så går det kolfibertrådar hela vägen från ena sidan av hjulet till den andra. Innerbredden på fälgarna är 26mm och frihjulsmekanismen är det beprövade systemet från DT Swiss. CushCore XC däck-inserts används för bättre åkegenskaper och visst skydd.

Reglage: Både AXS droppern och växeln styrs med hjälp av Zirbel Twister WE01 reglage. Man kan säga att dessa är lite av en hybrid mellan triggers och gripshift. En ring med en spak på roterar runt styret, och fjädermekanismen sköts av magneter. Så för att växla till en lättare växel trycker man nedåt och till tyngre trycker man uppåt med baksidan av tummen. Det går även att hålla in för att växla flera steg. Normalt sett drar man kablarna från reglagen till en SRAM AXS BlipBox, men här är de istället fastlödda direkt på kretskorten från de traditionella reglagen. All elektronik är sedan gömd inuti styret.
Bromsar: Trickstuff Piccola Carbon är de lättaste bromsarna för mtb på marknaden, men samtidigt extremt kraftfulla (och med pris därefter). I det här fallet har de en speciell slangkoppling vid handtagen, som är framtagen just för intern dragning av slangarna.
Drivlina: Utväxlingen är helt klart åt det tyngre hållet med en specialtillverkad 40T Garbaruk framklinga och matchande 10-50T kassett. Bakväxeln har ett CeramicSpeed OSPW system där extra stora växeltrissor ger lägre friktion för kedjan. Denna är i sin tur en CeramicSpeed UFO som har en speciell behandling för lägre friktion, därav den vita färgen. Behandlingen är tänkt för torra förhållanden och håller i upp till 60 mil innan den åter blir en ”vanlig” kedja, så den är tänkt som en race day-komponent. Alla kullager (hjul, vevlager, styrlager) är även de från CeramicSpeed.
Sadelkombos: Den huvudsakliga kombon är en RockShox Reverb AXS 170mm dropper-stolpe med en Syncros Belcarra R SL sadel där railsen och stommen i kolfiber är gjutna i ett enda steg och stycke. Tekniken kallas resin transfer molding, där man lägger upp kolfibern torr i en speciell gjutform. Resinet sprutas sedan in under mycket högt tryck och allt härdas sen i ett enda steg.
I tillägg till kombon ovan finns även två otroligt mycket lättare fasta sadelkombos. Båda är gjorda av Berk i Slovenien, varav den vita har själva röret tillverkat av Schmolke Carbon i Tyskland. Den vita har ”traditionella” rails vilket gör att stommen kan flexa som vanligt för mer komfort, medan den svarta helt saknar rails och väger endast 133g men ger avkall på lite komfort.

Och vikten då?
Med dropper seatpost: 10,50kg
Med den vita sadelkombon 9,82kg


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in