Motionslopp – stresshets eller depåmys?

Motionslopp – stresshets eller depåmys?


”Är det bara jag som upplever att motionsloppen har blivit en hetsig jakt på tider? Man ska köra som en iller, spurtslå sina kompisar och till varje pris klämma ett nytt personligt rekord runt en given bana. Varje gång.

Men, det kostar ju ändå en bra slant att köra ett lopp. Vad får man egentligen för de pengarna mer än bara blodsmak i munnen? Varför inte passa på att stanna till i en depå, prata lite väder med cyklister och lokala funktionärer och käka en banan? Vet ni som stressar ens om att det faktiskt finns depåer med hembakta bullar som ingen har tid att stanna till i? Alltså, någon har stått och bakat för vår skull!

Ta Granfondo-loppen till exempel. De flesta vill vara med och mäta sig med eliten, som i sin tur gör sitt yttersta för att hänga av de flåshungriga motionärerna därbak. Man stressar iväg och i stort sett varje gång slutar det med ett stort kraschelibang bara några kilometer in på banan. Jag har sett motionärer få langning längs banan, trots att det under ett 14-mila-lopp kan finnas både fyra och fem depåer. Hur seriöst kan ett motionslopp bli innan man kanske ska fundera på att köra i tävlingsklass istället?

”Jag hävdar att det är resultatlistorna som är depågemytets största fiende, men tror jag mig också veta en finurlig lösning på alltihop.” Åsa Eriksson 

Jag menar ju verkligen inte att man inte ska cykla fort. Det är ju jätteroligt att köra fort. På motionsloppen har man dessutom chans att höja sitt snitt ju fler man är som samarbetar. På så sätt är det ett oslagbart sätt att trimma sitt årsbästa. Men personligen är jag inte nöjd bara med att ställa mig i startfållan med hjärtat i halsgropen, störta iväg i en livsfarlig start, slita hund i 14 mil i ett tempo där ingen i gruppen orkar prata med varandra, kanske gå på tomma flaskor den sista biten för att slutligen gå i mål några sekunder snabbare än året dessförinnan.

Jag träffar väldigt lite folk när jag är ute och tränar själv så för min startavgift vill jag gärna jag få chansen att träffa andra cyklister och snacka lite strunt. Även med dem som kan snitta 35. Köra så fort man orkar kan man ju egentligen göra alla andra träningsdagar på året. Och tänk, en paus i depån kan göra att du faktiskt orkar hålla ett ännu högre snitt ute på banan…

Jag hävdar att det är resultatlistorna som är depågemytets största fiende, men tror jag mig också veta en finurlig lösning på alltihop. För några år sedan körde jag det ovanligt knasiga mountainbike-loppet Gotland Bike Battle. Det fina med det här arrangemanget, bortsett från den roliga och innovativa banan, var att tidtagningen bara fanns på specialsträckor. Man körde en sträcka på banan och när man rullade in i depå stannade tidtagningen och lämnade fritt för prat och fika med andra cyklister. När man sedan bestämde sig för att fortsätta loppet rullade man över en ny tidtagningsmatta och klockan var igång igen. Så här höll det på hela dagen.

Resultatet blev ett oerhört kul och socialt lopp där precis alla passade på att stanna i depåerna. Det var också ett ypperligt tillfälle att samla ihop kompisarna om dessa spridits ut på banan, eller att kanske ta rygg på någon stark åkare in på nästa sträcka. Det var ett lika ypperligt tillfälle för sponsorer att visa upp sig. Och resultatlistan hade i slutändan inget att göra med vem som gick först in i mål.

Jag ser inte varför det här inte skulle funka även på något landsvägslopp. Den arrangör som testar det här konceptet kan räkna med en anmälan från mig. Jag gillar att köra fort lika mycket som någon annan, men känner nästan alltid att jag missat något eller någon när hela banan bara ska hastas igenom på bästa möjliga tid.”

Om Åsa

Åsa Eriksson är redaktör på Bicycling och har under åren kört en massa motionslopp. Ibland har hon rest land och rike runt i jakt på den trevliga motionärskänslan. Hon gillar hög fart och att köra sig trött, men har ändå inget emot att uppleva motionslopp med stopp på alla depåer. Kanelbullar är trots allt väldigt gott.

Vad tycker du? Hastas och stressas det för mycket på folkliga motionstävlingar numera? Kommentera här nedan.


Nummer 6 ute nu!

I detta nummer har vi:

  • Hyllat nya Dura-Ace
  • Hängt nere på Tour de France
  • Grävt ner oss i kolfiber
  • Testat massa grushojar

Ute nu!

Bli prenumerant
Antal kommentarer: 8

Peter

Giro delle Dolomiti skulle passa dig;)


Micke

Precis Giro dell Dolomiti, tidtagning endast på vissa motlut, sk utvalda bergstempoetapper, däremellan kör man samlat och går ihop in i depåer. Svinjobbigt men socialt då alla äter lunch ihop mm.


Sven-Erik

Visserligen en pekpinne men: Om du inte själv kan bestämma dig för HUR du skall köra när alternativen är snabbt eller roligt (det senare på swedanesiska 😉 ) så använd slantsingling eller spara pengen och stanna hemma. Tjusningen med motionslopp är ju att en själv kan välja att ta i eller softa.


Henrik

Naturligtvis stressas det alldeles åt helskotta för mycket på de flesta motionslopp. Samtidigt är det bara en handfull cyklister på många distriktstävlingar ute i landet. Till och med när det skett en olycka på ett motionslopp väljer många att bara cykla förbi.
Ta en bulle i depå på motionsloppet och slakta konkurrenterna på tävling.


Thomas

Ta bort all typ av tidtagning, tidsregistrering på
Motionslopp. Tidtagning, tidsregistrering är
tävling. Skapa en klass på tävlingar där licens
och klubblösa kan tävla (kolla in triathlon) funkar
hur bra som helst.


jonas l

Tänkte på Fredrik Jansson som gjorde så någon eller ett par motionslopp. De körde järnet, mellan depåerna och stannade och fika jättelänge på varje 😉


Hammer

Håller med:
”Ta bort all typ av tidtagning, tidsregistrering på
Motionslopp.”
Ta bort även titeln ”motionsLOPP”
Hammer


Urban Mårtensson

Äntligen någon mer än jag som ledsnat på hetsen på VR
Sedan införandet av Subtider på VR så har stressen ökat och med det olycksrisken, bara för att ngn har bestämt tiden…
de e så många variablar att ta hänsyn till när man kör långlopp med gruppcykling så det blir näst intill omöjligt att hålla tider utan att inskränka på de allt mer viktiga depåstoppen
Åsa , du är min bästa skribent….
För mer info :UCK Motion på fb



Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Äntligen! Nu ses trafikreglerna för cykel över!

Regeringen har nu äntligen gett Transportstyrelsen i uppdrag att utreda en rad trafikregler för cykel,...

Läs mer

På spaning efter den tid som flytt

Ledare: På Värmdöleden, Gullbergsmotet och för att inte tala om Essingeleden. I tusental står de...

Läs mer

Så behåller du cykelglöden i höst

Svenska cyklisters relation till hösten är som en långdistansrelation. Avståndet är ett kännbart problem där...

Läs mer

Din inre van der Poel

Ledare: Två hjul, en ram, ett styre, pedaler och något vettigt att sitta på. Alla...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Hjälten vi alla behöver

Det här är inte sant, ändå har det hänt. Jag minns den som gul. Jag...

Läs mer
Göran Kropp och expeditionen vi aldrig glömmer

Det är 25 år sedan Sveriges saltaste äventyrare i modern tid genomförde sin allra mest uppmärksammade expedition: Att cykla från...

Läs mer
Gruset blev till guld

Ledare: Svenska cyklister har dåligt med fristäder – inte ens på våra så kallade cykelbanor har man i dag fri...

Läs mer