7 bra grejer att veta om knäproblem

7 bra grejer att veta om knäproblem


  • 42 procent av alla cyklister upplever någon gång att de får problem med knäna. De främsta orsakerna är överansträngning, främst genom långvaring nötning eller felaktiga inställningar på cykeln.
  • 60/40 är den idealiska kraftfördelningen mellan musklerna i framsida och baksida lår. Om musklerna på framsida lår blir för stora – vilket är vanligt bland cyklister – kan de påverka knäets rörelsemönster, säger Gloria Cohen, idrottsläkare och före detta läkare i Kanadas olympiska cykellag.
  • Om du upplever smärta som du inte riktigt kan sätta fingret på är det troligt bursit – alltså slemsäcksinflammation. De vätskefyllda slemsäckarna under knäskålen har som uppgift att hjälpa ditt knä att röra sig smidigt, och kan bli smärtsamt irriterade vid överansträngning eller exempelvis en krasch. Vila är rätt medicin.
  • Om ditt knä det knakar när du går upp för trappor, att det låter som när man trampar på ett gäng glasskärvor men du har samtidigt inte ont när du trampar kan det vara något som heter chondromalacia patella, eller också kallat femuropatellärt smärtsyndrom, vilket på svenska betyder att man har problem i brosket mellan femur, lårben och patella, knäskålen. Det kan uppkomma av olika orsaker, till exempel trauma, alltså slag mot knäskålen eller överbelastning. Detta försvagar brosket mellan lårben och knäskål vilket skapar en skrovlig yta, vilket i sin tur ger upphov till knastrandet, så kallade krepitationer. Om diagnosen är korrekt är behandlingen styrketräning av främre lårmuskeln. En bra övning är tunga knäböj. Det är en stabil och mjuk övning vilket brosk gillar. Det är även viktigt att stretcha lårmusklerna efter träning – dels för ökad återhämtning, men också för att en mer avslappnad muskel minskar trycket i knäleden vilket är bra för brosket. Är du rörlig kan det ibland vara svårt att få stretch i musklerna och då funkar foamroller eller hård massage bättre.
  • Håll värmen! Ledvätskan som hjälper till att smörja knäna är mindre effektiv när det är kallt ute. Att du inte känner att du fryser om knäna beror på att de har få nervändar – så på med knävärmarna!
  • ”Räta på ryggen och se dig ibland omkring. Variera tempo och belastning och se i första hand till att njuta av cyklingen. Cyklisterna som bara hamrar på statiskt är de som hamnar på min klinik.”, säger Doug Campbell, ortoped i Burlington, Vermont.
  • Något förenklat men ändå relativt generellt är ett knep vid knäproblem att cykla med högre kadens. Det är avsevärd skillnad i belastningen på knäna att ligga på 60 eller 90 i kadens (alltså tramptag per minut) Är man ovan kan det kännas som ett stort steg, men man behöver ju inte ta allt i ett steg, utan stegra i takt med att man lär sig cykla med högre kadens.  

      


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Fem övningar för en starkare bål

Fem övningar för en starkare bål


En medveten cyklist vet precis hur nyttigt det är att träna bålen. En stark bål ger dig inte bara bättre hållning på cykeln, och i övriga livet, utan är även en viktig ingrediens när det gäller hur du utvecklar kraft och hanterar din cykel. Men det räcker inte att stå i plankan ett par minuter för att få en funktionellt stark bål. För att få det måste du träna dynamiskt och se till att få med andra delar av kroppen än just magen. Bålen ska orka hålla emot och stötta under hela tramprörelsen på cykeln och då säger det sig självt att det är fruktlöst att träna statiskt och isolerat. Här kommer fem övningar med fokus på området runt magen, men som också lär höfter, axlar, rygg, säte och magmuskler att samarbeta när du rör dig. Bästa med alla dessa övningar är att alla funkar lika bra att göra hemma som på gymmet.

Repetera mera!
Alternativ 2:
AMRAP (as many rounds as possible): 8 minuter.
Ta tre av övningarna och ge din mage en rejäl omgång på 8 minuter. Gör så många varv du kan av angivet antal repetitioner tills klockan visar 8 minuter.

Alternativ 2:
EMOM (every minute on the minute): 10 minuter.
Välj ut fyra övningar och kör två av dem varje minut. Vila den stund som blir över. Växla så att du kör varje övningspar fem gånger.

Alternativ 3:
Bygg, bygg, bygg
Klassiskt byggupplägg med 3 x 8 av alla eller några utvalda övningar.

HIP CIRCLES (cirka 6 per sida)
Stå på armbågar och tår. Börja med att lyfta upp rumpan mot taket. Gör sedan en stor cirkel, ut åt sidan, ner och vidare till andra sidan och upp, med höften. Gör några stycken och byt sedan sida. Cirklarna ska vara kontrollerade hela varvet runt.

RUSSIAN LEGLIFTS (6–8)
Ligg på en bänk med benen utsträckta och händerna i ett fast grepp runt kanten på bänken, i höjd med huvudet. Utan att låta svanken böjas upp lyfter du nu först benen så att de pekar rakt upp och sedan höften så att benen fortsätter rakt uppåt. De ska inte falla ner över ansiktet. Sänk sedan samma väg och se återigen till att inte benen faller över ansiktet, utan sänks ned lodrätt.

SITUPS MED BAND (cirka 8)
Som en vanlig situp fast tio resor värre. Ligg på rygg på golvet med ett gummiband fastsatt i något tungt vid huvudändan och håll den andra änden i händerna. Sätt dig upp explosivt, och kom ända upp, stanna inte när gummi- bandet gör det jobbigt. Lägg dig igen försiktigt och upprepa.

Det fina med bandade situps är att rörelsen blir jobbigast när det brukar vara lättast, i toppläget. Drygt så det förslår!

RUSSIAN TWIST (ca 8 per sida)
Klassisk magövning som tydligen har sitt ursprung i Ryssland.
Ta en vikt, det kan vara en kettlebell, en hantel eller en viktplatta. Sitt på rumpan och luta dig lite bakåt. Lyft upp fötterna från golvet, eller låt hälarna vara kvar om du känner att du tappar ryggen om du lyfter upp dem. Vrid överkrop- pen åt vänster och låt vikten komma ner mot vänster höft, men inte ända ner i golvet – se istället till att bromsa rörelsen med magen. Vänd rörelsen och låt vikten gå som ett stort liggande C över till andra sidan. Fortsätt att alternera sidor.

ROLLOUTS (cirka 8)
Ni vet det där hjulet man kunde köpa på TV-shop som man tänkte ”Det måste ju vara värdelöst eftersom man kan köpa det på TV-shop” om? Det funkar faktiskt. Den här övningen är som det hjulet. Så om det finns ett sådant hjul på ditt gym kan du köra på det, men du kan också använda en skivstång för att kunna hålla bredare, som här.

Sätt gärna ett par miniviktplattor på skivstången för att få den att rulla lättare, som hjul. Stå på knä och ha händerna runt skivstången i axelbredd. Kroppen är helt rak från huvudet till knäna och axlarna är rakt över hand- lederna. Nu rullar du ut skivstången en liten bit utan att ändra kroppens raka hållning en millimeter, det är bara armarna som rör sig i axelleden. Vänd där du är säker på att du kan ta dig upp igen. När du rullar tillbaka är kroppen fortfarande som en planka, gå inte före med rumpan. Fortfarande är det bara axelleden som rör sig

Alla bilder: Luca Mara


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Sverige, en toppnation inom e-cykling

Sverige, en toppnation inom e-cykling


I takt med att Coronaviruset begränsat idrottsutövandet i världen, växer e-cyklingen så det knakar. Mitt i succén står Sverige, numera världsledande i e-sportdisciplinen på plattformen Zwift. Och nu kommer Svenska Cykelförbundet fatta ett beslut om att tillsätta en grupp, med uppgift att utveckla e-cycling för förbundets räkning.

– Sammanlagt såg 30 000 personer SCF SWE Cup på Zwift som kördes i sex omgångar under våren. Drygt 500 cyklister körde i varje lopp, säger Conny Björnehall från Svenska Cykelförbundets samarbetspartner Guides Heros som är tillfrågad om att sitta i den nya utvecklingsgruppen, och som även kommenterat livesändningarna.

Då coronaviruset satt stopp för all nationell tävlingsverksamhet inom cykel, körs just nu även träningstävlingsserien SCF Road/MTB Challenge på Zwift – som även den lockat hundratals svenska cyklister.

Omgång två av fem kördes under torsdagskvällen. Segrade gjorde Alexander Wetterhall, assisterande förbundskapten landsväg och tidigare cykelproffs. Wetterhall poängterar dock att e-cycling är en helt annan disciplin, där en helt annan typ av cyklister dominerar än den traditionella landsvägs-och mtb-cyklisten.

– Zwift är även ett spel och med spel kommer färdigheter som inte riktigt är desamma som ute på vägarna eller i skogen. Även om det är utformat så likt som möjligt, säger han.

E-cycling handlar om att producera effekt och inte alls om hur nära du ligger konkurrenterna i klungan, vart vinden kommer ifrån eller hur fort du kan köra ett tekniskt parti i skogen. 

Zwift hjälper dig att ligga på den perfekta rullen och vill du passera någon så håller du en högre effekt (w/kg) helt enkelt. Vill du attackera då samlar du fart och går iväg, sen gäller det att hålla undan, berättar Alexander Wetterhall.

Så lyckas du på Zwift – Wetterhalls bästa tips

  • Zwift använder sig av w/kg i sina kategorier, hitta din klass utefter nivå. 
  • Precis som utomhus tjänar du mycket på att ligga på hjul. Uppför är w/kg helt avgörande.
  • Ta en titt i högra hörnet på skärmen, där står din och dina konkurrenters w/kg så du kan hålla koll vad de drar just nu. Orange nummer är över 8 w/kg, visar dina konkurrenter det, då är det bara att spänna fast sig.
  • Våga dig på attacker och känner du dig stark så tryck till uppför, där det gör mest skillnad.
  • Prata gärna ihop dig taktiskt eller ”vid den markeringen kör vi” med några av dina kompisar.
  • Lär dig banorna, små branta knixar kan lätt överraska den som sitter och ”sover” i klungan.
  • Känn ingen frustration eller stolthet om du blir frånåkt av någon som du slår ute. Detta är inte samma disciplin. Men det ger dig riktigt bra sparring och träning att jaga eller försöka slå dina konkurrenter.
  • Gör detta för att testa något nytt som fortfarande hjälper dig att ta steg på vägen till att bli en bättre cyklist. Låt det bli ett tufft pass i din planerade träning.
  • Olika cyklar och hjul i spelet har olika egenskaper, nördar du ner dig här finns det energi att spara.
  • Zwift öppnar faktiskt upp för tävling, nyttja det när det inte finns några alternativ.

Norrland världsbäst på Zwift

Under våren har Lyckselekillen Samuel Brännlund varit rankad etta i världen på Zwift. Han är fortfarande rankad topp 5 och är en duktig spurtade som sprider skräck i många proffscyklister runt om i världen.

I vårens SCF SWE Cup på Zwift (damklassen) segrade akutsjuksköterskan Jessika Edqvist från Umeå.

Nästa challenge körs på måndag den 21 april kl 19.00


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

5 nycklar till mer balans i din träning

5 nycklar till mer balans i din träning


Glöm det där med att ständigt försöka träna så hårt som möjligt. Sträva istället efter att variera intensiteten och att hitta en balans mellan träning och återhämtning, då kommer resultaten. Här är tipsen som gör att du kan bibehålla träningsmotivationen på sikt och undvika skador eller utmattning.

Det är lätt att inbilla sig att det bara är en bra träningsplan som är nyckeln till att lyckas med träningen. Självfallet är träningsinnehållet betydelsefullt, men lika viktigt är det att det balanseras mot allt annat som du gör när du inte tränar. Cyklingens enorma mätbarhet gör att du inte alltid ser din träning i ett helhetsperspektiv utan tenderar att hasta för snabbt fram mot kortsiktiga mål. Speciellt du som nyss har lämnat nybörjarstadiet och kanske börjat delta i lopp av olika slag vill ofta ”trampa gasen i botten” och träna allt hårdare för att utvecklas så mycket och så kvickt som möjligt.

I det moderna samhället är vi vana vid att få snabb återkoppling på det mesta vi gör och därför kan det bli svårt att ha det tålamod som behövs för att bli framgångsrik med träningen. Tänk inte att du ständigt ska träna maximalt av vad din kropp klarar. Bara för att du ”överlever” en viss träningsbelastning är det inte säkert att den leder till den bästa utvecklingen och de bästa resultaten. Nej – lär dig istället att skilja på maximal och optimal träning!

1. Balansera träning med återhämtning

Varje träningspass är en nedbrytningsprocess. Får inte kroppen tillräcklig tid till att återhämta sig mellan de tillfällen när du belastar kroppen kommer den inte ha möjlighet att svara positivt på träningen; du kommer helt enkelt inte att få den kapacitetsökning som du önskar. Därför är det viktigt att träningen balanseras mot all annan fysisk och mental belastning som du utsätts för i det dagliga livet. Rådet blir alltså att träna mindre och lättare när du har det stressigt och begränsade möjligheter till sömn och avkoppling. Vid längre ledigheter och semester kan du tvärtom utnyttja tillfället att öka träningen, eftersom kroppen då kan tillgodogöra sig träningen på ett bättre sätt.

2. Behåll en energireserv

Om du vill kunna träna framgångsrikt över lång tid behöver du lära dig att fördela energin smart. Merparten av träningen bör ligga på en nivå där du inte tar ut dig fullständigt. Du bör snarare känna efter ett pass, att du kunde ha sprungit några fler kilometer eller att du kunde ha ökat tempot ytterligare ett hack. Du ska känna dig ordentligt trött men som regel aldrig utmattad. Pressar du dig ständigt under träningen kommer du lätt in i en ond spiral, där träningen successivt blir mer av ett jobbigt arbete som du får tvinga dig till att genomföra än en positiv och stimulerande upplevelse.

Tävlingar kan naturligtvis tillföra en extra dimension till ditt cyklande och bjuda på en härlig utmaning. Tävling innebär per definition att du tänjer på gränserna av din förmåga och faktiskt utsätter dig för en kanske inte helt igenom behaglig upplevelse.

3. Lite är bättre än inget

Livet är inte alltid förutsägbart, vilket också innebär att du då och då måste vara beredd på att modifiera din träningsplan. I grund och botten handlar det mer om att träna regelbundet än att du till varje pris måste genomföra ett visst träningspass vid ett speciellt tillfälle. Har du av någon anledning begränsat med tid, se till att göra något i träningsväg istället för att beklaga dig över tidsbristen och helt ställa in träningen. Även korta invervallpass på 30 minuter kan i det långa perspektivet tillföra viktig träningsstimulering.

4. Gör träningen omväxlande

Efter att du har lämnat det rena nybörjarstadiet, där det kort och gott gäller ”att komma utanför dörren” ett antal gånger i veckan, är det dags att variera dina träningspass. Du får en bättre träningseffekt om du mixar långt och kort, långsamt och snabbt, olika discipliner och gärna tränar både i grupp och ensam. Men framför allt blir träningen så mycket mer mentalt stimulerande om inte alla träningspass blir distanspass i medelhögt tempo på en och samma standardrunda. Komplettera också din cykling med styrke- och rörlighetsövningar. Du kommer långt med ett cirkelpass på gymmet i veckan.

5. Ha en realistisk träningsplan

Det finns en hel del färdiga träningsplaner för olika målsättningar, där erfarna coacher skapat ett tydligt ramverk för hur träningen kan läggas upp. Använd dig gärna av en sådan plan när du sätter upp ett lämpligt mål för din träning. Det är då emellertid väldigt viktigt att du inte hänger dig åt ett önsketänkande som bygger på hur mycket du skulle vilja träna. Din målsättning och tillhörande träningsplan ska istället var väl förankrad i verkligheten och dessutom bör den stämmas av med familj och övriga personer, som påverkas av hur och när du tränar.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång

Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång


Nu ställs det mesta i tävlingsväg in på löpande band. Samtidigt har du laddat järnet, tränat hela vintern och kanske är du i ditt livs bästa form. Då kan det vara lite svårt att hitta motivationen till att fortsätta cykla. Men misströsta inte, för med dessa tio tips kommer du ha ben, motivation och humör i behåll när coronaviruset snart har muterat till bokstäver i en historiebok.

1 Fortsätt cykla! En klen tröst i sammanhanget är att om det är något man faktiskt kan fortsätta göra nu, så är det att cykla. För oavsett vad som händer i omvärlden just nu behöver både kroppen rörelse och hjärnan en paus från allt annat.

2 Snart är det över. Förr eller senare kommer denna coronakris att ha passerat. När allt drar igång igen är det inte fel att ha momentum, Att börja om från början då kommer annars bjuda på en ovanligt hög tröskel.

3 Träna mindre, cykla mer. Just träningen är ju väldigt viktig för många, så detta är ett lite känsligt tips. Men det kan nog vara läge att tagga ner lite på själva träningen och fokusera på själva cyklingen. Med inga eller mycket diffusa mål i sikte kan det va svårt att motivera sig till träning så som den sett ut tidigare. Så det kan vara läge att kalibrera om hjärnan lite och fokusera på att faktiskt bara cykla och njuta av den som den är.

4 Satsa på upplevelsen. Kom ihåg varför du en gång började cykla, den där underbara känslan av frihet och den unika symbiosen av kropp och hjärna som cyklingen bjuder på.

5 Kör solo eller i små grupper. Stora klubbträningar och klungkörningar gör vi bäst med att ligga lite lågt med ett tag. För att inte öka risken för smittspridning är det små grupper eller solokörning som gäller. Solocykling kan vara lite ovant för en del av er, men det bjuder ett sällsynt bra tillfälle för att rensa hjärnan och få en paus från allt, det blir cykling i dess mest meditativa form.

6 Cykla med någon ny. Passa på att cykla med någon du annars inte prioriterar. Kanske en partner eller vän som behöver en knuff i rätt cykelriktning.

7 Testa något nytt. Omväxling förnöjer. Ett under för motivationen kan vara att testa något annat i cykelväg. Kör du vanligtvis landsväg – passa på att köra lite mountainbike, eller tvärtom om du annars hänger mest i skogen. Att cykla gravel bjuder på en fin kombo av dessa två ytterligheter. För en nivå högre, testa bikepacking.

8 Testa något annat. För ännu mer omväxling, och mer nöje, kör en löprunda, eller testa någon annan sport eller aktivitet du varit nyfiken på. Lite klättring, eller kajakpaddling kanske?

9 Öva på nya skills. Lär dig hur man kör på bakhjulet, eller någon annan färdighet du alltid önskat att du hade.

10 Sätt ett mål. Skapa ett mål som inte rör en specifik tävling. Kanske ett KOM du vill ta, ett visst antal pass per månad, eller kanske ett antal kilometer du vill ha loggat på Strava?

Och kom ihåg, cykling blir inte mindre roligt bara för att coronaviruset härjar runt i full galopp, det kommer bara se lite annorlunda ut ett tag till. Så vi ses på vägarna och på stigarna.

Antal kommentarer: 1

Götlunda – Eker – s2tri

[…] Cykling i Coronatider – 10 tips på hur du håller igång […]



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Träningsprogram inför Vätternrundan

Träningsprogram inför Vätternrundan


VÄTTERNRUNDAN

Även om våren dröjt lite så har de flesta av oss nu tillgång till snöfria asfaltsvägar. Dessutom blir kvällarna allt ljusare, och då är det dags att förlägga mer och mer träning utomhus på landsvägscykeln.

Har du inte gett dig ut på några längre cykelrundor under vintern eller våren så är det hög tid att göra det nu. Är du lite mer seriös i din satsning och har cyklat distanspass på över 2-3 timmar under vintern bör du nu istället lägga fokus på att cykla lite fortare på långpassen. Kör du intervaller under passen kan de nu gärna få ligga på över 10 minuter.

Träna i grupp
Landsvägscykling handlar mycket om klungkörning, vilket kräver både teknik och vana. Därför bör alla cyklister så snabbt som möjligt komma ut och träna i grupp. Ett tusenbitars
livspussel med små marginaler underlättar förstås inte möjligheterna att cykla ihop med andra, men du bör definitivt ha med det som en av dina ambitioner. När sedan cykelvanan börjar sätta sig i ryggmärgen är lagtempoåkning eller klungcykling i högt tempo bra övningar. Tränar du inte i klubb finns det numera gott om ”socialrides” i våra större städer som är öppna för alla. Du hittar dem enklast visa facebook eller seriösa cykelbutiker.   

Inomhus
Vill du fortfarande köra inomhus lite till så är den typen av träning som liknar utomhuscykling mest så kallade kort-kort-intervaller. Dessa kan du göra på många olika sätt, men forskning har visat att exempelvis 2-3 omgångar med 12×30 sekunder långa intervaller med 30 sekunder lugn cykling mellan, ger mycket bra uthållighetseffekter på cyklister.

Specificera
Sista månaderna innan ett mål är det en bra idé att vara som mest specifik i träningen. Alternativ träning bör hållas till ett absolut minimum, vilket såklart innebär väldigt olika saker för olika individer.

Var dock försiktig i början. Även om cykling överlag är skonsamt finns alltid en risk att stegra träningen för snabbt så att belastningen ökar snabbare än tåligheten hos muskler, senor och ligament.

Många landsvägscyklister åker till någon varmare plats en vecka eller två under våren. En oftast njutbar upplevelse som kan ge några extra välbehövliga mil i benen.

DU SOM TRÄNAR RUNT 5 TIMMAR PER VECKA:

Måndag: 30-45 minuter maxstyrka med < 6 repetitioner för trampmusklerna och uthållighetsstyrka med > 20 repetitioner, eller 1 minut för överkroppen
Tisdag: Vila
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 2-4 omgångar innehållande 3 minuter hårt, 1 minut lugnt och 6 minuter hårt med låg kadens (50-70 rpm) med 3 minuter vila mellan omgångarna. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 5-10 minuter uppvärmning 20-30 minuter i högt jämnt tempo på cykel eller i någon annan träningsform. 5-10 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 10-20 minuter uppvärmning. 5 x 2 minuter backintervall med 2-3 minuter vila  10-20 minuter nedvarvning.
Söndag: 1-2 timmar cykel som gärna får vara i terräng om det är möjligt. Vill du köra lite hårdare kan du lägga in 20-40 minuter i högt tempo.

DU SOM TRÄNAR RUNT 10 TIMMAR PER VECKA:

Måndag: 45-75 minuter maxstyrka med < 6 reps och bålstyrka
Tisdag: Vila
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 2-3 set 12 x 30 sekunder hårt och 30 sekunder lugnt med 3-6 minuter vila mellan omgångar. 12 minuter enbens-träning 2×3 minuter per ben. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 6 x 6 minuter hårt på låg kadens (50-70 rpm)
med 4 minuter vila, 5 x 30 sekunder maximal kadens med bra teknik med 1-2 minut vila mellan. 5-10 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 2-5 x 10 minuter lagtempo med fokus på teknik och 2-5 minuter vila mellan omgångarna. 5-10 minuter nedvarvning
Söndag: 2-5 timmar distanspass på cykel (gärna i klunga). Lägg in 20-40 minuter lättare lagtempo om passet är under 2 timmar.

DU SOM TRÄNAR MER ÄN 10 TIMMAR PER VECKA:
Detta program kräver att du har en bra träningsbakgrund som cyklist. Alltså inte bara tränat hårt i allmänhet, utan faktiskt tränat just cykling ungefär 6-10 timmar per vecka senaste 1-2 åren.

Måndag: 1-2 timmar maxstyrka med < 6 reps och 2-3 set samt bålstyrka.
Tisdag: 1-2 timmar mycket lätt på cykel, eventuellt med trampteknik-övningar och bålstyrka, eller i annan träningsform.
Onsdag: 5-10 minuter uppvärmning. 3 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan. 3 set 12 x 30 sekunder hårt och 30 sekunder lugnt med 3-6 minuter vila mellan omgångar. 18 minuter enbens-träning 3 x 3 minuter per ben. 5-10 minuter nedvarvning
Torsdag: 10-30 minuter uppvärmning. 10-20 minuter lagtempo 3-5 x 1 minuter mycket hårt uppför med låg kadens (50-70rpm) med 4 minuter vila. 10-20 minuter lagtempo. 10-30 minuter nedvarvning
Fredag: Vila
Lördag: 2-3 timmar med 10-30 minuter uppvärmning och nedvarvning, 3-6 x 30 sekunder maximal kadens med bra teknik med 1-2 minut vila mellan under första och sista timmen, samt 20-40 minuter lagtempo uppdelat på 5-15 minuter långa omgångar under rundan.
Söndag: 3-6 timmar distanspass på cykel med 5 stycken 5-10 sekunder långa maximala accelerationer med 3-6 minuter vila mellan.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in