Klungskolan: Så håller ni ihop uppför!

Klungskolan: Så håller ni ihop uppför!


Att cykla uppför i grupp kan man göra på flera sätt. För en del är uppförsbacken ett bra tillfälle att ta ut sig ordentligt och få till en bra backintervall – eller kanske tävla om vem som är snabbast. För andra är det viktigare att hålla ihop klungan hela vägen upp och förbi krönet.

Om ni är överens om att fri fart gäller i alla backar är det viktigt att de snabbaste väntar in de som är långsammare på toppen. Att dra upp farten direkt när alla är uppe är ohövligt – den som är snabbast upp har då fått vila en stund och känner sig säkert pigg och fräsch, medan den som nyss kom över krönet fortfarande har andan i halsen och syra i benen. Ta det lugnt en stund tills alla är redo att öka takten igen.

Vill ni hålla ihop gruppen hela vägen upp gäller det att dra ner på farten avsevärt. Att bara försöka hålla samma ansträngningsnivå som tidigare är missvisande, eftersom alla har olika förutsättningar att köra fort uppför. Vikten på personen och utrustningen spelar exempelvis roll här, liksom den relativa fysiken.

Sitter du längst fram i gruppen och inte har full koll på dina medcyklisters respektive kapacitet är det alltså schysst att dra ner farten överdrivet mycket så att alla säkert hänger med. Byt inte lok mitt i backen, utan dra hela vägen upp till krönet, och öka inte farten förrän alla har kommit över puckeln. Börjar du stampa på utför när de som är längst bak fortfarande är på väg uppför blir du garanterat boven som spräckte fältet.

Det är också klokt att hålla lite större avstånd till cyklisten som är framför än på slätan. Som alltid – var förutsägbar i dina rörelser. Tänk på att försöka hålla din linje och inte vingla eller orma dig uppför. Försök få med dig cykeln framåt om du reser dig upp för att cykla stående, så att du inte skickar bak den och fäller cyklisten som är bakom dig. Släpp på trycket i pedalerna om du behöver växla ner på lillklingan, så att du inte tappar kedjan.

Här hittar du de övriga delarna i klungskolan:

Del 1 Lär dig språket

Del 2 Tvåpar och farthållning

Del 3 Trivsel och säkerhet

Del 4 Se upp i backen!


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Emilia Fahlin klar för OS!

Den svenska OS-truppen växer och nu är Emilia Fahlin med på listan! Med 100 dagar...

Läs mer

Vätternrundan flyttar till den 2-5 september

På torsdagen beslutade Vätternrundan att flytta hela Cykelveckan till reservdatumen i september.– Vi måste agera...

Läs mer

Emilia Fahlin spurtade till sig en OS-plats

Emilia Fahlin spurtade med stor sannolikhet till sig en OS-plats i Tokyo genom sjätteplatsen i...

Läs mer

Tre svenskor till start i World Tour-premiären på Strade Bianche

Tre svenska cyklister finns på startlinjen när damernas World Tour inled idag, lördag. Veteranerna Emilia...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Massiv uppslutning för mer jämställda prispengar

Crowdfundingkampanj försöker lyfta frågan om den bisarra skillanden i prispengar mellan dam-och herr eliten. Efter...

Läs mer
Dubbel omstart för Emilia Fahlin

Efter fjolårets Coronastympade säsong är det dags för Emilia Fahlin att starta om i dubbel bemärkelse. Till helgen är det...

Läs mer
Mathieu van der Poel har äntligen lärt sig att njuta

Stålmannen. Allätaren. Ett mirakel på hjul. Superlativen haglar över den mångsidiga nederländaren Mathieu van der Poel. Men det är först...

Läs mer