Klungskolan del 9: Ta hand om varandra

Klungskolan del 9: Ta hand om varandra


Vet du med dig att du tillhör de starkare i klungan bör du också ta mer ansvar för farthållningen. Det betyder inte att du ska upp och visa hur snabb du är så snart du får chansen, utan att du istället drar lite längre när det är din tur. Börjar du göra hastiga fartökningar eller trissar upp tempot kommer du snart att grilla de som är svagare, vilket i förlängningen sinkar hela gruppen.

Den som har bränt sig ett par gånger kommer nämligen att ha svårt att få upp farten igen, och då får gruppen antingen dela upp sig eller cykla hemåt tillsammans i mycket makligare tempo. Alla måste inte bidra lika mycket.

Tillhör du de svagare i gruppen kan du absolut stå över dina förningar, om det är viktigt att ni håller jämn fart. Kommunicera med de runt omkring dig, gå sedan bara runt när det är din tur att dra, och låt bakomvarande fylla på och ta din plats istället.

Undvik också att parkera dig allra längst bak om gruppen är stor. Är ni fler än 6-8 personer kommer det här bli en jobbig position att hålla i längden. Här blir det lätt glapp efter alla kurvor och krön, och att täppa till många luckor små är kostsamt över tid.

Har du plötsligt en lucka framför dig gör du bäst i att ha is i magen och långsamt gneta in den. Väljer du att spurta ikapp gör du både dig själv och dem som sitter bakom en otjänst, eftersom det bara kostar mer energi och blir ännu ryckigare längre bak i ledet.

Är ni väldigt ojämna uppför? Vänta in varandra uppe på krönet, och låt de som är sist hämta andan innan ni börjar gasa igen.

Vill du släppa klungan och cykla hem själv? Säg till någon i gruppen så att de inte undrar vart du tog vägen. 

Här hittar du de övriga delarna i klungskolan:

Del 1 Lär dig språket

Del 2 Tvåpar och farthållning

Del 3 Trivsel och säkerhet

Del 4 Se upp i backen!

Del 5 Så håller ni ihop uppför

Del 6 Så fixar du käket

Del 7 Bästa svängen

Del 8 Fixa vingen


Nytt nummer ute i butik nu!

Ur innehållet:

  • Vi har tagit ett långt snack med Sveriges argaste mekaniker
  • Bjuder på en prylspecial med en hel hög med nya prylar
  • Träffat Tim Krabbe, författaren till ”cyklisten”
  • Kollat in vad som kanske är världens bästa bambucykel

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Ny luftigare Prevail från Specialized

Specialized kallar sin nya S-Works Prevail II Vent för den mest ventilerade hjälm de någonsin...

Läs mer

Dangerholms Scott Hyper Spark - Världens kanske mest avancerade mountainbike

Det tog över två år, men nu är Gustav Gullholm, även känd som Dangerholm, färdig...

Läs mer

"Cykling är framtiden"

Det här kommer ju inte som en nyhet för oss cyklister, för vi vet ju...

Läs mer

Få cyklister är nöjda med läget i kommunerna

Cykelfrämjandets nya nöjdhetsundersökning Cyklistvelometern visar att Örebro, Karlstad och Finspång är Sveriges bästa kommuner att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Ernesto Colnago för arvet vidare

I dag, 140 år efter att den första kedje- och pedaldrivna tvåhjulingen såg dagens ljus,...

Läs mer
Bicycling #5 - ute nu!

En liten tjuvtitt på årets femte nummer av Bicycling Inte prenumerant? Just nu under Coronatider behöver vi ert stöd lite...

Läs mer
Låt barnen cykla

Coronapandemin och trängseln i kollektivtrafiken ger elever fler skäl att cykla till skolan – Cykla eller gå till skolan! Då...

Läs mer