Klassiska Stumpjumper har fått sig en makeover

Klassiska Stumpjumper har fått sig en makeover


Specialized Stumpjumper debuterade redan 1981 och var en del i den första vågen av mountainbikes. Genom åren har den sen förvandlats och förädlats från den ursprungliga hardtailen till dess nuvarande och heldämpade version.    

Även om den nya Stumpjumperen liknar den tidigare modellen har den förändrats en hel del. Den nya ramen är asymmetrisk och man har placerat bakdämparen offset. (ungefär som på downhill cykeln Specialized Demo 8 ). Specialisten hävdar att denna design skapar ett styvare chassi och ger bättre prestanda i stökig terräng. Designen sparar också vikt och lägger till strategisk styvhet i hela ramen. Enligt Specialized är nya Stumpjumper hela 20 procent effektivare än sin föregångare. 

Tre cyklar, två hjulstorlekar, justerbar geometri

Stumpjumper kommer i tre grundmodeller: Stumpjumper, som har mest fjädring, Stumpjumper ST (Short Travel), som ersätter mid-travel Specialized Camber; och Stumpjumper EVO en 29er i aluminium. Dämpar och hjulstorlekar är följande: 140/150mm (29-in. Stumpjumper), 150/150mm (27.5-inch Stumpjumper), 120/130mm (29-in. Stumpjumper ST), 130/130mm (27.5-in. Stumpjumper ST) 

Både herr och dam versionen har samma ram, men med olika länkage och dämpare. Vill man pilla med geometrin har ramarna ett flipchip i länkaget. Under flaskhållaren gömmer sig även en SWAT-box för prylar och verktyg. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Test: Giro Manifest Spherical Mips

Test: Giro Manifest Spherical Mips


Dubbelt skydd på stigen

För blotta ögat ser det här nästan ut som vilken modern och snygg endurohjälm som helst. Men under skalet har Giro Manifest Spherical ärvt samma tvådelade Mips-lösning, placerad mellan två hårda skal, som man sedan tidigare använder i landsvägshjälmen Aether. Konstruktionen ska ge ett mer distinkt rotationsskydd och en hjälm som fortfarande ventilerar bra. Mips-skyddet, som vanligtvis ligger mellan hjälmen och huvudet, har annars ofta en direkt negativ inverkan på ventilationen.

Viktmässigt landar Manifest på 340 gram, vilket är väl i paritet med motsvarande trail- och endurohjälmar med rotationsskydd. Den sitter bra och jämnt på huvudet, nackspännet går att justera i höjdled inne i hjälmen och den har självklart ett snabbspänne i nacken. Just det spännet kan vara lite svårt att komma åt, men det är ett problem som många hjälmar har när man, som här, förlänger skyddet ner i nacken. Manifest är relativt stor i storleken.

Manifest sitter även relativt långt ner i pannan. Det är inte ett problem i sig och är egentligen bra ur säkerhets- synpunkt, men det kan bli tajt med vissa glasögon som då lite obekvämt kilas in mellan näsa och hjälmkant. Samma sak om du kör med stora goggles. Vi gillar däremot skärmen som är så där precis lagom lång och enkelt kan justeras i farten.

Nu är det lite svårt att jämföra men vi vill nog påstå att detta är en av de bäst ventilerade stighjälmar vi testat – och att den är snygg och säker gör inte saken sämre.

Pris: 3 000 kronor.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny fetare Slash från Trek

Ny fetare Slash från Trek


Slash är Treks mesta endurohoj, som nu får en ganska ordentlig uppdatering, med mer slaglängd och integrerad förvaring.

Slaglängden har nu ökat till 170mm fram (tidigare 160) och bak 160mm (tidigare 150) det bakre länkaget har nu även designats om och RockShox Thru shaft teknik har förfinats.
Alla ramar, både alu och kolfiber har fått ett inbyggt förvaringsutrymme under flaskstället
Knock Block finns kvar, men man har ökat svängradien från 58 till 72 grader. Samtidigt har nu gaffelkronan full rörlighet under ramen. Ramen har även ett ”flipchip” som gör att man kan ställa om geometrin en smula.
Styrvinkeln ligger nu på rejält flacka 64,1 grader och sadelröret är samtidigt brantare -75.6 grader
Ramen har fått mer skydd på både undersidan och på kedjestaget
Nya Slash kommer i 11 olika modeller där den billigaste kostar 34 000 kronor, för den dyraste får man skaka fram 114 000.

Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny Strive från Canyon

Ny Strive från Canyon


Canyons populära och redan ganska innovativa Strive får en ny och omarbetat Shapeshifter. Med hjälp av en gasfjäder och ett reglage på styret låter Shapeshiftersystemet cyklisten enkelt växla geometri mellan det Canyon kallar “pedal” och “shred” under tiden hen cyklar.

I 2019-års Strive har Shapeshiftern utvecklats och förfinats i nära samarbete med dämparexperter från Fox vilket har resulterat i både bättre funktion och ett snyggare utseende. 

Strive växer även i hjulstorlek från tidigare 27.5″ och rullar den nu på 29”-hjul. Ett val man kom fram till efter månader av testande med proffscyklister som Ines Thoma och Dimitri Tordo, vilka båda kör på Strive i Canyon Factory Enduro Team. ”Det har under en tid funnits en tydlig trend mot 29”-hjul inom racingen – men vi var inte intresserade av att blint följa den trenden. Trender vinner inga tävlingar – det gör djupgående tester och utveckling. Vi vet att Strive 2019 med den nya Shapeshiftern kommer att vara en av de snabbaste endurocyklarna på marknaden, vilket var vårt uttalade mål under utvecklingen av cykeln. Den nya och mycket mer intuitiva geometrin kommer dessutom att vara ett stort plus för alla cyklister, inte bara för proffsen”, säger Daniel Oster, Canyons Category Manager for Gravity Bikes. ”

Strive 2019 har 150 mm slaglängd bak i DH-läget ”shred”. I XC-läget ”pedal” är slaglängden reducerad till 135 mm och gaffelvinkel och sadelrörets vinkel ökar båda med 1,5 grader. Dessa ändringar gör dämpningen hårdare vilket resulterar i mindre dämparrörelse. 

Alla modeller är utrustade med 36 mm gaffelben med antingen 160 mm slaglängd (på CF-modeller) eller 170 mm (på CFR-modeller). Ramen är helt i kolfiber (cirka 2 700 g på CF-modeller och 2 400 g på CFR-modeller i storlek M och utan dämpare). Boost-standard både bak och fram, genomgående axlar, skydd på diagonalrör och kedjestag, dropperpost på samtliga modeller och intern vajerdragning.

Strive kommer i sex olika modeller och startar med Strive CF 5.0 som kostar 2999 Euros och går upp till flaggskeppet Strive CFR 9.0 Ltd för 6999 Euro


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny Canyon Neuron – Nu i kolfiber

Ny Canyon Neuron – Nu i kolfiber


”En cykel för den större gruppen cyklister” Så kan man sammanfatta Canyons idé bakom nya Neuron.
En stighoj för dem som vill ha något mellan Enduro och XC, en cykel för många arenor med 130 slag och 29″ hjul. 
Man har medvetet inte lagt krut på geometri och egenskaper för den aggressiva och mest erfarne cyklisten utan här backat lite och vill flirta med fler. 

Täckta lager, allt för att minska slitage. 

Intern men ändå extern vajerdragning. Istället för att dra dem genom ramen har man kapslat in dem i ett integrerat hölje. Allt för att underlätta underhåll. 

Verktygslös men dold snabbkoppling och en högst medveten bultplacering på bakaxeln, den ska vi återkomma till i vårt test. 

Neuron är en hoj för de flesta av stigar. Vi har redan fått testa den och blivit ganska rejält imponerande. Mer om det läser ni i nästa nummer av Bicycling 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Canyons Spectral får en makeover

Canyons Spectral får en makeover


Inspirerade av Joe Barnes och ”Dudes of Hazzard” gänget, har Canyon försökt hitta den rätta mixen av grepp, kontroll, hantering och framförallt lekfullhet. Målet var att skapa en enkel men samtidigt robust cykel anpassad för utförskörningar och skarpa kurvor samtidigt som den är enkel att serva.

Med 27,5” hjul, 2,4” eller 2,6” däck och ett nytt länkage med inspiration hämtad från Sender så är nya Spectral Canyons svar på den moderna stigcykeln. Den progressiva geometrin har 150 mm slaglängd fram, respektive 140 mm bak. Enligt Canyon en cykel redo för de knepigaste partierna utför, samtidigt som den är lättrampad uppför. Den uppmärksamme noterar kanske att det nu alltså inte blir någon 29″ variant av Spectral. 

Nya Spectral är tillgänglig i tre versioner. Helt i kolfiber, kolfiberram med aluminiumlänkage och en helt i aluminium. Varje version har ett nytt integrerat kabelskydd. Det stryktåliga plasthöljet är integrerat med ramen där kablarna ligger i säkert i ett tyst förvar samtidigt som det blir enklare att serva cykeln.


Canyon har även utvecklat ett nytt flaskhållarsystem för två flaskor som fungerar med dämparens nya position och även en lagringsbox som enkelt kan fästas i ramen. 

Mer om nya Spectral hittar ni här


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in