Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?


Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Hur mycket påverkar kylan däcktrycket?

Hur mycket påverkar kylan däcktrycket?


– När du tar ut cykeln i kylan sjunker trycket i däcken. Fem graders skillnad ger en ungefärlig tryckminskning på två procent i däcket, säger Josh Poertner, som jobbar hos pumpmakaren Silca. För ett landsvägsdäck betyder det ungefär en tiondels bar, vilket inte är tillräckligt för att du ska råka ut för genomslagspunktering. Men kliver du ut från hallen i huset till vinterkylan med cykeln blir skillnaden desto större. När du väl är igång med trampandet kommer friktionen från underlaget att värma upp luften i däcket någon tiondels bar igen. Är du ute i smällkyla med stenhårt pumpade däck och sen går in i värmen, kan däcket, om det vill sig riktigt illa, faktiskt smälla. 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

ANGi – Hjälmen som ropar på hjälp

ANGi – Hjälmen som ropar på hjälp


Fram tills nu har hjälmar bara skyddat under själva kraschen. Men tillsammans med MIPS och den innovativa sensor ANGi (Angular and G-Force indicator) skyddar Specializeds hjälmar nu före, under och efter kraschen. ANGi är en patenterad sensor för hjälmar, med inbyggd accelerometer och gyroskop. Enkelt förklarat har ANGi en innovativ sensor som mäter krafterna vid ett slag mot hjälmen. Den mäter också skadliga rotationskrafter i kraschen, även om det inte har skett något direkt slag mot hjälmen.

Från och med 2019 kommer samtliga av Specializeds hjälmar att antingen vara utrustade med ANGi, eller ha ett fäste för ANGi. 

Sensorn i ANGi känner av och mäter de krafter som vanligtvis uppstår vid en krasch. Om sensorn upptäcker sådana krafter kommer den
att sända en signal till Ride App på din telefon, sätta igång ett alarm och påbörja en nedräkning. Om du är okej är det bara att stänga av nedräkningen och fortsätta cykla. Men om du är skadad och inte kan stänga av nedräkningen kommer Ride App att skicka ett sms till de personer du själv har angett på din lista, och berätta att du har varit med om en krasch. Den meddelar då också dina GPS-koordinater.

Med ANGi kan du även dela med dig av dina cykelplaner innan du ger dig ut och cyklar. Du kan också skicka en länk med live tracking till dina kontakter, så att de kan följa dig i realtid.

Eftersom ANGi kommunicerar via din nätuppkoppling, och kräver signal hela tiden för att fungera, undrar du säkert vad som händer när du cyklar i ett område utan täckning. Då kommer ANGi att jobba för din säkerhet på ett annat sätt. Mata in hur länge du tänker vara ute och cykla, och rita upp rutten innan du ger dig ut. Då behöver du bara en aktiv signal när du börjar cykla. Om du sedan inte är tillbaka från cyklingen innan tiden gårut så kommer ANGi att skicka ut ett meddelande med dina senaste registrerade koordinater samt din valda rutt till dina nödkontakter. Det fungerar oavsett om du har täckning eller inte.

Mips, nu även i Specializeds hjälmar 


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Ny utbildning till cykeltekniker

Ny utbildning till cykeltekniker


De senaste åren har cykling ökat explosionsartat. Intresset för miljö, natur, klimat, folkhälsa och transporteffektivitet är några av förklaringarna. I takt med att inställningen hos befolkningen ändras till det positiva och status på cykeln ökar, växer även behovet av duktiga cykelreparatörer.

– Vi har förstått att den nuvarande kompetensen inom cykelreparationer har åldrats och inte riktigt hängt med i branschens snabba utveckling. Många uttrycker också ett behov av en ny generation som kan ta över och modernisera verksamheterna, säger Helen Rosenberg, Utbildningsledare på Akademi Båstad.

Utbildningen riktar sig till den som vill skaffa sig en yrkesutbildning inom cykelreparation och underhåll. Utbildningen startar i januari och avslutas 20 veckor senare. Den teoretiska undervisningen drivs på Akademi Båstad, varvat med 60% praktik på företag. 

– Vi har tagit fram en skräddarsydd utbildning så att branschen får möjlighet att snabbt få fram kompetent personal som kan jobba i cykelbutiker eller verkstäder och kan ta hand om cyklarna när säsongen drar igång, säger Helen Rosenberg

Kombinationen av teori och praktik, samarbetet med näringslivet samt kurshandledare och föreläsare som är experter inom området och direkt från branschen, gör utbildningen unik i landet, menar man.  

– Vi är stolta över att kunna bidra till utvecklingen av branschen och att erbjuda en specialutformad utbildning inom området, säger Helen Rosenberg. 

Sista ansökningsdatum för utbildningen är den 8 januari 2018. 

Mer info hittar du här

Antal kommentarer: 1

Pär Sandevik

Fjäder i hatten till er som utbildar – stöter ofta på butiker som beklagar sig över bristen på utbildat folk



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Säkra greppet

Säkra greppet


Surfar runt på nätet kommer du att hitta massor av tips om hur du får dina handtag att sitta, med alltifrån hårspray och T-sprit till öl och hamstersaliv. Med lite tur kan det fungera. Men i de flesta fall lossnar det efter en tid i fukt. Och risken om du använder medel med lösningsmedel är att handtagen blir upplösta. Vårt bästa tips, om du har problem med lösa handtag, är att skaffa den typen av modell som du låser på styret med hjälp av små skruvar. Mellan handtaget och styret sitter en tunn hylsa och i båda ändar sitter en låsring som håller handtagen på plats. På vissa varianter sitter låsringen bara på ena sidan, men funkar nästan lika bra.  


Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in

Byta kedja själv – så gör du

Byta kedja själv – så gör du


Den nya kedjan ska vara anpassad för växelsystemet du använder, där den viktiga detaljen är hur många växlar du har i kassetten. Fler växlar behöver en smalare kedja, så du behöver exempelvis en 11-delad kedja till en 11-delad kassett, och en 10-delad kedja till en 10-delad kassett. Säkrast är att använda samma tillverkare som har gjort resten av växelkomponenterna, men det brukar gå bra att blanda när det gäller just kedjan.

Du behöver också en kedjebrytare. Det gäller även om du använder kedjelås, eftersom kedjan du köper är lite längre än vad som normalt används och behöver kapas till rätt längd.

Enklaste sättet är att använda samma längd som innan, om allt fungerade perfekt i alla lägen. Annars får du kolla upp med tillverkaren av växelkomponenterna hur du ska gå till väga, eftersom det skiljer sig lite mellan exempelvis racer, singelklinga och fullfjädrat.

Lite längre än för kort är i alla fall ett bra riktmärke, så slipper du dra sönder något om det inte blev helt perfekt.

När du har fått till rätt kedjelängd är det noga att kedjan löper korrekt genom framför allt bakväxeln, innan du nitar ihop kedjan eller monterar kedjelåset. Vissa kedjor har en in- och utsida, eller egentligen höger- och vänstersida, och blir detta fel blir växlingarna inte så bra som det är tänkt.

Kom också ihåg att kedjor och kassetter slits gradvis och nöts ihop. Byter du kedja ofta kan du räkna med två till tre kedjor på varje kassett, men till slut måste även kassetten bytas. Byter du för sent, och slitaget blivit för stort, kommer den nya kedjan att hoppa och kugga över under högre belastning.

Antal kommentarer: 5

Pell

Tack för tipsen, men hur ser jag om en kedja har en in- och en utsida?


Daniel Breece

@pell Det är lite olika beroende på tillverkare men det är oftast markerat på kedjan. Man brukar oftast kunna läsa sig till det på kedjepaketet eller på den lilla papperslappen/instruktionslappen som följer med kedjan. Exempelvis som denna: http://bike.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Chain/SI_09R0A/SI-09R0A-001-Eng_v1_m56577569830688497.pdf


Pelle

Tack Daniel!


Hjalle Hellström

Idiotisk beskrivning byta kedja är bökigt kräver noggrannhet och förberedelser som att koka kedjan i olja en konst i sig
Tokrolig artikel


Susanne

Tack för alla tips!
Men vad betyder det att ”byta kedja ofta”?
100 mil?



Du måste vara inloggad för att kommentera. Logga in