Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?

Keramiska eller vanliga lager, vad är grejen?


Vår erfarenhet är att om man bara med fingertoppskänsla jämför ett standardlager med ett keramiskt lager, så märker man att de keramiska ofta är helt osmorda eller eventuellt lätt inoljade från fabrik. Det följer med en liten flaska med en tunn olja eller tunt fett som du rekommenderas applicera vid montering och sedan vid periodiskt underhåll. Denna tunna olja ger ett lägre motstånd än det tjockare fett som normalt används för att smörja ett kullager.

En annan sak som vi ofta noterar är att keramiska lager – omonterade och helt utan belastning – snurrar mycket lättare i handen. Jämför vi, återigen helt ovetenskapligt, tätningar på ett keramiskt lager och ett vanligt standardlager är det stor skillnad. På ett standardlager är gummitätningens själva innerkant, som tätar mot den inre lagerbanan, kraftigare och tydligt i kontakt med denna icke roterande lagerbana. På ett keramiskt lager är ofta tätningen kännbart tunnare och inte alls lika tydligt i tätande kontakt med den inre lagerbanan.

Dessa tydliga skillnader ger förmodligen större effektvinst än det keramiska materialet i sig. Vår uppfattning är att ett Shimano-lager utan tätningar, smörjt med tunn olja istället för fett, är minst lika bra som de finaste keramiska lager.

Historiskt sett har mekaniker ofta gjort just detta – tagit bort eller ändrat på tätningar, och använt olja istället för fett i lagren, på bancyklar, tempocyklar och vid mästerskap och rekordförsök.

Värt att notera är att SKF kan leverera samma lagerkvalitet med olika tätningsgrad och då specificerar skillnaden i friktion och livslängd.


Nytt nummer ute i butik nu!

I detta nummer har vi:

  • Snackat med Justin Williams och Ebbe Silva
  • Tipsar om hur du överlever hösten
  • Tar en djupare tips på hur mensen påverkar din träning
  • Hetsar om vikten av kolhydrater

Ute nu!

Bli prenumerant

Lämna kommentar

Fyll i formuläret nedan för att kommentera inlägget. Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta*

*

*

Läs också

Hur mycket påverkar kylan däcktrycket?

Luft expanderar i värme och komprimeras vid kyla, men påverkar det däcktrycket nämnvärt?

Läs mer

ANGi - Hjälmen som ropar på hjälp

Specialized lanserar nu ANGi – en hjälmteknologi som skyddar före, under och efter en krasch,...

Läs mer

Ny utbildning till cykeltekniker

Akademi Båstad har i samarbete med Båstads Turism och Näringsliv tagit fram en ny yrkesvuxutbildning...

Läs mer

Säkra greppet

Med lösa handtag inte bara känns utan är nog din cykel lite halvfarlig att att...

Läs mer

Fler intressanta artiklar

Byta kedja själv - så gör du

En sliten kedja gör ingen glad och att byta själv är lättare än man kan...

Läs mer
6 enkla knep till en lyckligare cykel

Din cykel fungerar bättre och håller längre om du tar hand om den. Och gör du en del av servicejobbet...

Läs mer
Kollar du cykeln rätt inför varje runda?

Några minuter kan spara dig ganska mycket onödigt krångel.

Läs mer